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어린이․청소년의 성격유형별 대출도서 선호도 차이 분석

Analysis of Difference of Preferred Loan Books According to Personality Types of Children and Adolescents

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2013, v.47 no.4, pp.255-274
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.4.255
한윤옥 (경기대학교)
조미아 (경기대학교)
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초록

본 연구에서는 어린이․청소년의 선호도서의 특성을 분석하기 위한 기준을 설정하고 성격유형별로 선호하는 도서의 특성을 조사하고자 한다. 이를 위하여 서울과 경기도에 위치한 초등학교 8개교 5학년 394명과 중학교 7개교의 1학년과 2학생 374명 총 768명을 대상으로 에니어그램 성격검사를 실시하였으며 대출결과를 수집하여 분석하였다. 연구결과, 성격유형별로 선호도서에 차이가 있는 것으로 나타났다. 작품분석지표를 통해 얻어진 선호도서의 결과 중 특이값의 결과가 에너지를 사용하는 중추센터별로 차이가 나타났다. 즉, 머리형(사고형), 가슴형(감정형), 배형(본능형)의 영역별로 차이가 나타났다. 이 결과를 바탕으로 향후 성격유형별 맞춤식 독서교육에 활용할 수 있을 것이다.

keywords
성격유형, 대출도서, 독서성향, 독서교육, 선호도서, 어린이, 에니어그램, 청소년, Personality Type, Loan Books, Reading Tendency, Reading Education, Preferred Book, Children, Enneagram, Youth

Abstract

This study aims to set the criteria that can analyze and investigate the characteristics of books preferred by children and adolescents according to their personality types. To achieve this goal, the Enneagram personality test were conducted for 394 students of Year 5 from 8 primary schools and 374 students of Years 7 and 8 from 7 middle schools, which are located in Seoul and Gyunggi-do in Korea. The result of loan book was collected and analyzed. The analysis result showed that preferred books were different according to the personality types. The results of the specific values among the results of the preferred books were different depending on the central center where energy was used: brain-centered types (thought-focused), and heart-centered types (emotion-focused), and body centered-types (act-focused). This result is expected to be utilized for customized reading education according to personality types in the future.

keywords
성격유형, 대출도서, 독서성향, 독서교육, 선호도서, 어린이, 에니어그램, 청소년, Personality Type, Loan Books, Reading Tendency, Reading Education, Preferred Book, Children, Enneagram, Youth

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