바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Analysis of Difference of Preferred Loan Books According to Personality Types of Children and Adolescents

Journal of the Korean Society for Library and Information Science / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2013, v.47 no.4, pp.255-274
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2013.47.4.255


  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

This study aims to set the criteria that can analyze and investigate the characteristics of books preferred by children and adolescents according to their personality types. To achieve this goal, the Enneagram personality test were conducted for 394 students of Year 5 from 8 primary schools and 374 students of Years 7 and 8 from 7 middle schools, which are located in Seoul and Gyunggi-do in Korea. The result of loan book was collected and analyzed. The analysis result showed that preferred books were different according to the personality types. The results of the specific values among the results of the preferred books were different depending on the central center where energy was used: brain-centered types (thought-focused), and heart-centered types (emotion-focused), and body centered-types (act-focused). This result is expected to be utilized for customized reading education according to personality types in the future.

keywords
성격유형, 대출도서, 독서성향, 독서교육, 선호도서, 어린이, 에니어그램, 청소년, Personality Type, Loan Books, Reading Tendency, Reading Education, Preferred Book, Children, Enneagram, Youth

Reference

1.

강성덕. 2005. ..에니어그램 교육프로그램이 중학생의 자아존중감, 사회성 및 대인관계에 미치는영향... 석사학위논문, 서강대학교 교육대학원, 상담심리전공.

2.

박지연. 2007. ..독서치료가 저소득층 가정 아동의 성격 요인에 미치는 영향... 석사학위논문, 경기대학교 대체의학대학원, 정신치료전공.

3.

이소희, 인보영. 2008. 아동기 에니어그램 성격유형 파악을 위한 탐색적 연구. ..부모교육연구.., 5(2): 100-129.

4.

이소희. 2009. ..비전에니어그램 베이직과정 매뉴얼... 서울: 비전에니어그램 교육연구소.

5.

정영미. 2012. 에니어그램 성격 유형에 따른 OPAC 탐색 성향과 만족도. ..정보관리학회지.., 29(3): 169-186.

6.

정희정. 2008. ..유아 에니어그램 성격유형 관찰척도의 개발과 타당화 ... 박사학위논문, 숙명여자대학교.

7.

한윤옥. 2010. 성격유형과 독서성향 관계에 기초한 독서치료 가능성 연구. ..한국문헌정보학회지.., 44(3): 25-59.

8.

한윤옥, 조미아. 2011. 독서교육에 있어서 청소년의 성격유형과 독서성향의 관련성 연구. ..한국도서관.정보학회지.., 42(4): 69-88.

9.

한윤옥, 조미아, 고정원, 백진환. 2012a. 성격유형을 적용한 청소년 독서지도 프로그램 운영방안에관한 연구. ..한국문헌정보학회지.., 46(1): 78-97.

10.

한윤옥, 백진환, 장해숙, 이보라. 2012b. 어린이의 성격유형에 따른 선호도서의 특성에 관한 연구. ..한국문헌정보학회지.., 46(3): 5-34.

Journal of the Korean Society for Library and Information Science