바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

A Study on the Recognition of Users and Librarians of Obstructive Factors in Online Reference Services

Journal of the Korean Society for Library and Information Science / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2016, v.50 no.1, pp.133-159
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2016.50.1.133



  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this study is to analyze related studies and domestic/international online reference cases, extract obstructive factors present in online reference services, and reveal whether or not there are differences in perception between the university librarian and the users. The results with respect to the failure of the resources revealed that while the user considers the quantitative/qualitative shortage of content as the greatest obstacle in the online reference service, librarians see the lack of human resources (Specialist Librarian/trained staff) in this light. Users think this is the least of the problems. In addition, other obstacles that are the most highly evaluated by librarians are, in order, the limitation of service because of copyright issues, the difficulty of information retrieval and complexity of methods of use, and a general lack of information in the reference services menu and missing information in the main menu. For the users the other most important obstacles were similar with the limitation of service because of copyright issues being highest, followed by the difficulty of access because of the confusion over service names, and the general lack of information in the reference services menu and missing information in the main menu.

keywords
온라인참고서비스, 장애요인, 사서 인식, 이용자 인식, Online Reference Service, Obstructive Factor, Librarian Recognition, User Recognition

Reference

1.

고아름. 2010. 국내 대학도서관의 협력형 디지털참고정보서비스 가이드라인 개발에 관한 연구. 한국정보관리학회 학술대회 논문집, 2010년 8월, 111-116.

2.

고아름, 정은경. 2011. 대학도서관 디지털 참고정보서비스 가이드라인 개발에 관한 연구. 정보관리연구, 42(2), 23-41.

3.

김달식. 2005. 대학도서관의 디지털 참고봉사에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 36(2):241-262.

4.

김보람. 2007. 공공도서관의 디지털참고봉사에 관한 연구: 서울지역 공/구립 도서관을 대상으로. 석사학위논문, 한양대학교 교육대학원 사서교육전공.

5.

김석영. 2002. 디지털참고정보서비스의 최근 개발동향. 정보관리학회지, 19(4), 213-232.

6.

김휘출. 2003. 통합형디지털참고봉사를 위한 기반 연구: 대학도서관을 중심으로. 한국문헌정보학회지, 37(2), 169-186.

7.

문정순. 1997. 전자우편과 전자게시판을 활용한 대학도서관 전자참고 서비스. 도서관학논집, 26:541-573.

8.

문정순. 1999. 웹 기반 참고정보원 사이트의 구축에 관한 연구. 한국도서관․정보학회지, 30(4), 229-253.

9.

박희진, 박성재. 2013. 내용분석을 통한 대학도서관 디지털 참고정보서비스(전자게시판) 활성화에관한 연구. 정보관리학회지, 30(4), 175-193.

10.

송재술, 신정아. 2013. 경기도 공공도서관 협력형 전자정보 서비스에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 47(3), 207-226.

11.

신이정. 2005. 대학도서관의 디지털 정보봉사에 관한 현황 비교 연구. 석사학위논문, 한양대학교교육대학원 사서교육전공.

12.

윤인순. 2002. 대학도서관 전자게시판을 이용한 온라인 전자참고서비스에 관한 연구. 석사학위논문, 중앙대학교 교육대학원 교육학과 사서교육전공.

13.

이향숙. 2006. 국내 공공도서관의 디지털 참고서비스 모형에 관한 연구. 석사학위논문, 중앙대학교 교육대학원 교육학과 사서교육전공.

14.

장혜란. 2003. 대학도서관의 디지털참고봉사 제공 및 이용 분석. 정보관리학회지, 20(4), 49-66.

15.

차미경, 김수정. 2006. 공공도서관 가상참고봉사 협력모형개발을 위한 연구. 한국문헌정보학회지, 40(4), 367-383.

16.

Bushallow-Wilbur, L., DeVinney, G., and Whitcomb, F. 1996. Electronic Mail Reference Service: A study. RQ, 35(3), 359-371.

17.

Chowdhury, G. G. 2002. Digital Libraries and Reference Services: Present and Future.Journal of documentation, 58(3), 258-283.

18.

Ferguson, C. D., and Bunge, C. A. 1997. The Shape of Services to Come: Values-Based Reference Service for the Largely Digital Library. College & Research Libraries, 58(3):252-265.

19.

Gray, S. M. 2000. Virtual Reference Services: Directions and Agendas. Reference & User Services Quarterly, 39(4), 365-375.

20.

Lee, S., Kim, H., and Choe, H. 2013. An Evaluation of Applying Knowledge Base to Academic Information Service. International Journal of Knowledge Content Development & Technology, 3(1), 81-95.

21.

LISWiki. Chat Reference Libraries. [online] [cited 2015. 11. 1.]<http://LISWiki.org/wiki/Chat_reference_libraries>

22.

Mizrachi, D. 2013. Individuality and Diversity among Undergraduates’ Academic Information Behaviors: An Exploratory Study. International Journal of Knowledge Content Development & Technology, 3(2), 29-42.

23.

Noh, Y. et al. 2011. An Analysis of User Satisfaction of K University’s Library Service.International Journal of Knowledge Content Development & Technology, 1(1), 61-79.

24.

Sloan, B. 1998. Electronic Reference Services: Some Suggested Guidelines. Reference &User Services Quarterly, 77-81.

25.

Weise, F. O., and Borgendale, M. 1986. EARS: Electronic Access to Reference Service.Bulletin of the Medical Library Association, 74(4), 300-304.

Journal of the Korean Society for Library and Information Science