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도서관장애인서비스 품질요인의 실증적 평가에 대한 연구

A Study on the Empirical Evaluation of Quality Factor on Library Service for the Disabled

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2016, v.50 no.2, pp.271-287
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2016.50.2.271
배경재 (동덕여자대학교)
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초록

본 연구는 이용자 중심의 도서관장애인서비스 품질요인을 실증적으로 고찰하고자 하였다. 품질요인의 실증적인 고찰을 위해 기존 도서관서비스의 품질 측정도구와 장애인서비스 기준 및 지침을 분석하여 총 9개의 품질요인을 도출하였으며, 이 요인을 활용하여 설문조사와 사례의 질적 평가가 이루어졌다. 조사 결과, 공공도서관 장애인서비스에서 가장 핵심적이며, 또한 상대적으로 취약한 품질요인은 시설, 장서, 직원 등 기본적인 도서관 자원의 영역으로 나타났다. 또한 도서관장애인서비스 우수사례를 분석한 결과 독서문화프로그램과 정보서비스 품질요인에 강조를 두고 있음이 조사되었다.

keywords
도서관장애인서비스, 도서관서비스 품질요인, 실증적 평가, 사례연구, Library Service for the Disabled, Library Service Quality Factor, Empirical Evaluation, Case Study

Abstract

This study intends to review the quality factors of library service for the disabled using user-centered approach. For the empirical review of quality factors, Nine quality factors were drawn after analyzing the current library service quality factors and the standards of library service for the disabled. Using these factors, The survey for identifying importance of factors and the qualitative evaluation of service cases were performed in this study. As a result of this survey, the most critical but relatively weak quality factors were facility, collection and staff factors. And the qualitative evaluation results of service cases indicated that the reading culture program and the information service factors were critical.

keywords
도서관장애인서비스, 도서관서비스 품질요인, 실증적 평가, 사례연구, Library Service for the Disabled, Library Service Quality Factor, Empirical Evaluation, Case Study

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