바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

국가 수준의 학교도서관 장서관리지침서 개발에 대한 연구

A Study on Development of a National Collection Management Guideline for the School Library

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2017, v.51 no.3, pp.23-44
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.3.023
이승길 (경신고등학교)
송기호 (공주대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구의 목적은 단위 학교도서관에서 장서관리정책을 수립할 때 근거 및 기준으로 삼을 수 있는 국가 수준의 학교도서관 장서관리지침서에 포함할 구체적인 항목과 내용 요소를 개발하는 것이다. 이를 위하여 학교도서관 장서관리 관련 문서를 국제 수준 및 국가 수준으로 나누어 분석하였다. 분석 결과 해외 장서관리지침서에서는 장서의 양적 기준 이외에 디지털 정보자원에 대한 접근성과 자원 공유를 강조하고 있으며, 이의 제기 자료에 대한 처리 절차를 규정하고 있는 것으로 나타났다. 본 연구에서는 국가 수준의 학교도서관 장서관리지침서가 포함해야 할 항목을 크게 장서관리의 일반 원칙과 장서관리지침으로 구분하고 각 항목별 내용 요소를 제안하였다. 그리고 국가 수준의 장서관리지침서가 학교 현장에 효율적으로 적용할 수 있는 제도적 기반 마련 방안을 제안하였다.

keywords
School Library, Teacher Librarian, Collection Development, Collection Management, Collection Management Policy, Collection Management Guideline, 학교도서관, 사서교사, 장서개발, 장서관리, 장서관리정책, 장서관리지침

Abstract

The purpose of this study is to develop detailed items and elements to be included in a national guideline for school library collection which can be used as a basis and standard for establishing collection management policies in individual school libraries. For this purpose, materials related to the collection management of school library were analyzed with the international and national level. As a result, the international materials emphasizes accessibility and resource sharing of digital materials besides quantitative standards of the library collection and deal with the process for the objection collection. In this study, items to be included in the national guidelines are divided into general principles of collection management and collection management guidelines, and elements of the each item are suggested. And proposed systematic bases for efficient application of the national guidelines to school libraries.

keywords
School Library, Teacher Librarian, Collection Development, Collection Management, Collection Management Policy, Collection Management Guideline, 학교도서관, 사서교사, 장서개발, 장서관리, 장서관리정책, 장서관리지침

참고문헌

1.

국가법령정보센터. [online] [cited 2017. 5. 1.] <http://www.law.go.kr>

2.

교육부. 2013. 학교도서관 자료(도서) 선정․구입 개선 방안. 세종: 교육부.

3.

교육부. 2014. 제2차 학교도서관진흥기본계획: 2014-2018. 세종: 교육부.

4.

교육부. 2015. 초․중등학교 교육과정 총론. 세종: 교육부.

5.

김수진. 2007. 초등학교도서관의 장서개발에 관한 단상. 도서관문화, 48(3), 44-49.

6.

대통령소속 도서관정보정책위원회. 2014. 제2차 도서관발전종합계획: 2014-2018. 세종: 대통령소속 도서관정보정책위원회.

7.

대통령소속 도서관정보정책위원회, 문화체육관광부. 2014. 2014년도 전국도서관 운영평가 결과보고서. 세종: 대통령소속 도서관정보정책위원회, 문화체육관광부.

8.

문경화. 1999. 장서관리에서 내용관리로의 패러다임 전환에 관한 연구. 한국정보관리학회 학술대회논문집, 1999년 8월 18일-19일, 서울: 연세대학교: 6, 185-188.

9.

박온자. 2003. 학교도서관 미디어전문가를 위한 교수매체 선정 기준 연구. 한국문헌정보학회지, 37(2), 27-56.

10.

윤희윤. 2013. 장서관리론. 개정 3판. 서울: 한국도서관협회.

11.

장덕현, 서태설. 2009. 디지털 장서개발정책 기본 요소 연구. 한국도서관․정보학회지, 40(3), 97-117.

12.

장덕현, 이연옥, 윤희윤. 2014. 어린이청소년도서관 장서개발정책 모형 연구: 국립어린이청소년도서관을 중심으로. 한국도서관․정보학회지, 45(2), 179-203.

13.

한국도서관협회 문헌정보학용어사전편찬위원회. 2010. 문헌정보학용어사전. 개정판. 서울: 한국도서관협회.

14.

한국도서관협회 도서관기준작성특별위원회. 2013. 한국도서관기준. 개정판. 서울: 한국도서관협회.

15.

文部科學省. 1993. 学校図書館図書標準. [online] [cited 2016. 7. 13.]<http://www.mext.go.jp/a_menu/sports/dokusyo/hourei/cont_001/016.htm>

16.

文部科學省. 2014. 学校図書館法. [online] [cited 2016. 7. 16.]<http://law.e-gov.go.jp/htmldata/S28/S28HO185.html>

17.

全国学校図書館協議会. 1972. 絵本選定基準. [online] [cited 2016. 7. 14.]<http://www.j-sla.or.jp/material/kijun/post-82.html>

18.

全国学校図書館協議会. 1993. 学校図書館図書廃棄規準. [online] [cited 2016. 7. 14.]<http://www.j-sla.or.jp/material/kijun/post-36.html>

19.

全国学校図書館協議会. 2000. 学校図書館メディア基準. [online] [cited 2016. 7. 16.]<http://www.j-sla.or.jp/material/kijun/post-37.html>

20.

全国学校図書館協議会. 2008. 図書選定基準. [online] [cited 2016. 7. 16.]<http://www.j-sla.or.jp/material/kijun/post-34.html>

21.

American Association of School Librarians (AASL). 2009. Empowering Learners Guidelines for School Library Media Programs. Chicago: AASL.

22.

American Library Association (ALA). 1998. Workbook for Selection Policy Writing. [online][cited 2016. 7. 14.]<http://www.ala.org/Template.cfm?Section=dealing&Template/ContenManagement/ContentDisplay.cfm&ContentID=11173>

23.

Australian Library and Information Association and Australian School Library Association (ALIA & ASLA). 2016. Statement on School Library Resource Provision. [online] [cited 2016. 7. 14.]<http://www.asla.org.au/site/DefaultSite/filesystem/documents/policy_School_Library_Resource_Provision.pdf>

24.

Australian School Library Association (ASLA). 2000. Policy Statement: School Library Bill of Rights. [online] [cited 2016. 7. 14.] <http://www.asla.org.au/policy/bill-of-rights.aspx>

25.

Australian School Library Association (ASLA). 2007. A Manual for Developing Policies and Procedures in Australian School Library Resource Centres. [online] [cited 2016. 7. 14.]<http://www.asla.org.au/policy/policy-development-manual.aspx>

26.

Chartered Institute of Library and Information Professionals (CILIP). 2016. Primary School Library Guidelines. [online] [cited 2016. 7. 14.]<http://primaryschoollibraryguidelines.org.uk/>

27.

Evans, G. E., and Saponaro, M. Z. 2012. Collection Management Basics. 6th ed. Santa Barbara: Libraries Unlimited.

28.

International Association of School Librarianship (IASL). 1993. Policy Statement on School Libraries. [online] [cited 2016. 7. 4.]<http://www.iasl-online.org/about/organization/sl_policy.html>

29.

International Federation of Library Associations and Institutions (IFLA). 2015. School Library Guidelines. 2nd ed. [online] [cited 2016. 7. 4.]<http://www.ifla.org/files/assets/school-libraries-resource-centers/publications/ifla-school-library-guidelines.pdf>

30.

International Federation of Library Associations and Institutions & United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (IFLA & UNESCO). 2009. School Library Manifesto:The School Library in Teaching and Learning for All. [online] [cited 2016. 7. 4.]<http://www.ifla.org/VII/s11/pubs/manifest.htm>

31.

School Library Association (SLA). 2015. SLA Standards for Secondary School Libraries. [online] [cited 2016. 7. 13.]<http://www.sla.org.uk/dwl.php?doc=sla-secondary-standards-2015.pdf>

한국문헌정보학회지