바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

Measuring Library User Satisfaction using the Public Consumer Satisfaction Index (PCSI)

Journal of the Korean Society for Library and Information Science / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2018, v.52 no.1, pp.313-340
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2018.52.1.313



  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this study was to design a PCSI model that can be applicable to measurement of library user satisfactions, which can be used in evaluating organizational performance. The National Assembly Library (NAL) was selected as a case to design a PCSI-based model and to test the model by conducting a self-administered survey of 341 internal and external library users. The model was validated to have a satisfactory model fit. Fitting the model, the study confirms that the service qualities of the NAL affect user satisfactions, which in turn affects organizational performances. The PCSI score of the library was 80.4, which can be used as a useful index that can compare the library’s performance with other organizations in the similar public domain. Major contributions of this study are two-fold: the PCSI-based model proposed in this study provides a theoretical basis that assesses organizational performance of libraries via user satisfaction; and libraries can utilize the model as a management tool to assess the organizational performance from the user perspective.

keywords
국회도서관, 고객만족도, 공공기관 고객만족지수, 도서관 성과평가, PCSI, National Assembly Library, User Satisfaction Index, Public Consumer Satisfaction Index(PCSI), Library Performance Evaluation

Reference

1.

국립민속박물관. 2016. 『2016년 국립민속박물관 고객만족도 조사』. 서울: 국립민속박물관.

2.

국립중앙도서관. 2016. 『2016년 국립중앙도서관 이용만족도조사 결과보고서』. 서울: 국립중앙도서관.

3.

국립중앙도서관. 2014. 『국립중앙도서관 운영사업 성과분석 평가 연구』. 서울: 국립중앙도서관.

4.

국회도서관. 2016. 『국회도서관 안내』. 서울: 국회도서관.

5.

국회도서관. 2017. 『국회도서관 연간보고서』. 서울: 국회도서관.

6.

권나현. 2015. 공공도서관 서비스 성과 평가. 일상생활에서 공공도서관 서비스 혜택에 대한 전국성인들의 인식을 중심으로. 한국문헌정보학회지, 49(2), 169-194.

7.

기획재정부 경영혁신과. 2017. 『e-나라지표, 공공기관 고객만족도 결과』. 서울: 통계청. [online] [cited 2018. 1. 15.] <http://www.index.go.kr/potal/main/EachDtlPageDetail.do?idx_cd=1103>

8.

심원식, 이은철. 2013. LibQUAL+를 활용한 국내 대학도서관 서비스 품질 측정 사례 조사. 정보관리학회지, 30(2), 245-268.

9.

우종필. 2012. 『구조방정식모델 개념과 이해: Amos 4.0~20.0 공용』. 서울: 한나래아카데미.

10.

이성신. 2013. 공공도서관 서비스이용자 만족도와 충성도의 상관관계분석 및 매개변수. 한국비블리아학회지, 24(1), 83-103.

11.

이청림, 이유재. 2012. 공공기관 고객만족지수 모형의 개발과 적용. 마케팅연구, 27(4), 69-99.

12.

전라북도. 2014. 『2014 전라북도 출연기관 등의 고객만족도 조사 요약 보고서』. 전주: 전라북도성과관리과.

13.

차미경, 표순희. 2008. 공공도서관 향유지표 개발에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 42(4),329-354.

14.

차성종. 2011. 우리나라 공공도서관의 이용자만족도에 관한 연구. 정보관리학회지, 28(1),285-308.

15.

한인섭. 2009. 성과지표와 고객만족도의 연계성에 관한 연구. 한국행정학보, 43(2), 177-200.

16.

현미환 외. 2013. PCSI를 이용한 과학기술정보 오픈서비스 이용자 만족도에 관한 연구. 정보관리학회지, 30(4), 133-154.

17.

홍세희. 2000a. 구조 방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회: 임상, 19(1), 161-177.

18.

홍세희. 2000b. 『고급연구방법론 워크샵 자료집』. 서울: 에스앰엔리서치.

19.

Baumgartner, H., and Homburg, C. 1996. Applications of Structural Equation Modeling in Marketing and Consumer Research: a Review. International Journal of Research in Marketing, 13(2), 139-161.

20.

Enders, C. K., and Bandalos, D. L. 2001. The Relative Performance of Full Information Maximum Likelihood Estimation for Missing Data in Structural Equation Models. Structural Equation Modeling, 8(3), 430-457.

21.

Maslow, A. H. 1954. Motivation and Personality. New York: Harper & Row.

22.

Tikkanen, I. 2007. Maslow's Hierarchy and Food Tourism in Finland: Five Cases. British Food Journal, 109(9), 721-734,

23.

Yu, H., and Fang, W. 2009. Relative Impacts from Product Quality, Service Quality, and Experience Quality on Customer Perceived Value and Intention to Shop for the Coffee Shop Market. Total Quality Management, 20(11), 1273-1285.

24.

Vakkari, P., and Serola, S. 2012. Perceived Outcomes of Public Libraries. Library &Information Science Research, 34, 38-44.

Journal of the Korean Society for Library and Information Science