바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

프로젝트 기반 학습법을 통한 ‘독서지도’ 과목이 문제해결능력과 의사소통능력에 미치는 영향

The Effects of ‘Reading Guide’ Course through Problem-Based Learning on Problem Solving Ability and Communication Ability

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2020, v.54 no.1, pp.197-221
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2020.54.1.197
이명희 (상명대학교)

초록

본 연구는 문헌정보학과 ‘독서지도’ 과목 수강생을 대상으로 프로젝트 기반 학습이 문제해결능력과 의사소통능력에 미치는 영향을 파악하기 위해 수행되었다. 문제해결능력은 5단계30문항과 의사소통능력은 15영역의 45문항으로 측정되었다. 대응표본 T-test를 통해 분석한 결과, 5개 하위단계로 구성된 문제해결능력에서 모두 통계적으로 유의한 차이를 보였다. 그러나 의사소통능력의 15개 하위영역 모두 사전사후 검사결과의 차이는 없는 것으로 드러났다. 과목 수강의 어려움, 수업 내용, 과제의 적절성, 평가방법의 타당성, 팀원과의 관계, 과제 수행 후 유익성에 대한 심층면담이 수행되었다. 문제해결능력과 의사소통능력의 하위영역별 논의점에 대한 집중적인 분석이 이루어졌다.

keywords
Problem-Based Learning, Reading Guide, Problem Solving Ability, Communication Ability, 프로젝트 기반 학습, 독서지도, 문제해결능력, 의사소통능력

Abstract

This study investigates the influence of project-based learning method on the problem-solving ability and communication ability of students taking the ‘Reading Guide’ course in Library and Information Science(LIS). During this study, two tests measuring students’ problem-solving ability and communication ability were conducted, containing 30 items divided into 5 steps of problem-solving processes and 45 items divided into 15 categories of communication ability, respectively. By utilizing the correspondence sample T-test during this study, significant differences were found in the 5 steps problem-solving processes. However, no difference was found between the pre-test and the post-test results in all 15 categories of communication ability. Subsequently, an in-depth interview was conducted, inquiring into the students’ perspectives on the difficulty of attending classes, the content of lectures, the appropriateness of assignments, the validity of the evaluation method, the relationship with their team members, and the benefits acquired from completing the projects. Finally, an intensive analysis was conducted in the categories of problem-solving ability and communication ability.

keywords
Problem-Based Learning, Reading Guide, Problem Solving Ability, Communication Ability, 프로젝트 기반 학습, 독서지도, 문제해결능력, 의사소통능력

한국문헌정보학회지