바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

현실요법 집단상담 프로그램이청소년 리더십생활기술에 미치는 영향*-고등학생을 중심으로-

The Effects of Group Counseling ProgramUsing Reality Therapy on Youth Leadership Life Skills:The Case of High School Students

초록

본 연구의 목적은 현실요법 집단상담 프로그램이 청소년의 리더십 생활기술을 개발시킬 수 있는 효과적인 도구인가를 검증하는 것이다. 연구대상은 경기도에 위치한 K 고등학교 2학년 남여학생 29명이었으며, 실험집단에 14명, 통제집단에 15명을 배치하였다. 실험집단에는 오리엔테이션 회기를 포함하여 총10회기의 현실요법 집단상담 프로그램을 주2회, 각 회기별 2시간30분 동안 처치하였으며, 통제집단에는 아무런 처치도 하지 않았다. 사전-사후검사 설계를 하였고, 현실요법 집단상담 프로그램의 효과를 측정하기 위해 리더십 생활기술 척도를 사용하여 집단상담 프로그램 적용 전과 후에 실험집단 통제집단 두 집단에 검사를 실시하였다. 연구결과 현실요법 집단상담 프로그램이 청소년의 리더십생활기술의 개발에 긍정적인 영향을 미칠 것이라는 본 연구의 가설은 지지되었다. 실험집단은 통제집단에 비하여 리더십생활기술이 의미 있게 향상되었다. 이 연구는 현실요법과 청소년 리더십간의 관계를 다룬 최초의 연구로서, 현실요법 집단상담 프로그램이 청소년들의 리더십을 개발시킬 수 있는 효과적인 도구가 될 수 있음을 보여주었다. 본 연구의 의의는 리더십이라는 통합적인 개념을 상담심리학에 도입함으로써, 청소년기의 여러 발달과제들을 리더십 개발의 관점에서 보다 통합적으로 바라보고 지원할 수 있는 기회를 제공하였다는 것이다.

keywords
현실요법, 집단상담, 청소년 리더십, 리더십생활기술, Reality Therapy, group counseling, youth leadership, leadership life skills, Reality Therapy, group counseling, youth leadership, leadership life skills

Abstract

The purpose of this study is to examine whether a group counseling program using Reality Therapy is an effective tool to develop youth leadership life skills. The participants were 29 high school students from the Kyong-Gi province, who were all in second grade. The students were divided into two groups: the experimental group with 14 students and the control group consisting of 15 students. The experimental group received the group counseling program using Reality Therapy twice a week for a total of 10 sessions that included an orientation session. Each session lasted two and half hours. The control group received no treatment. A Pretest-Posttest Control group design was used in this study. Leadership Life Skills was administered to the groups before and after the program to measure the effectiveness of the program. Results of this study support the hypothesis that the group counseling program using Reality Therapy has a positive influence on developing the leadership life skills for the youth. The leadership life skills significantly increased in experimental group as compared to control group. This is the first research to investigate the relationship between Reality Therapy and youth leadership. This study shows that a group counseling program using Reality Therapy could be an effective tool to develop youth leadership. This study introduces the integrated concept of leadership to counseling psychology; it provides us with an opportunity to understand and support the developmental tasks of youth from an angle of leadership.

keywords
현실요법, 집단상담, 청소년 리더십, 리더십생활기술, Reality Therapy, group counseling, youth leadership, leadership life skills, Reality Therapy, group counseling, youth leadership, leadership life skills

참고문헌

1.

(1996) 현실요법 집단프로그램이 초등학생의 자아존중감 및 성격특성에 미치는 효과,

2.

(2002) 현실요법을 적용한 집단상담이 여중생의 학습된 무기력 및 학업적 자기효능감에 미치는 효과,

3.

(1996) 현실요법 프로그램이 아동의 내외통제성 및 책임감에 미치는 효과,

4.

(1990) 현실치료집단상담을 통한 국민학교 아동의 책임감 신장,

5.

(1993) 집단상담과 학습활동이 책임감 및 자아개념에 미치는 영향,

6.

(2001) 청소년의 리더십 발달과 관련이론 탐색,

7.

(1995) 문제중학생 지도를 위한 현실요법 적용의 실제,

8.

(1999) 청소년 지도학, 학지사

9.

(2002) 청소년 리더십론, 솔과학

10.

(1994) 현실요법을 적용한 집단사회사업 프로그램 개발,

11.

(1997) 현실요법 집단상담이 내적통제성과 자아존중감에 미치는 효과,

12.

(2001) 현실요법 프로그램이 초등학교 아동의 자아존중감?성취동기 및 책임감에 미치는 효과,

13.

(1991) 현실치료기법을 적용한 남중생의 적응강화,

14.

(1999) 리더십 유형과 조직적 지원이 팀 효과에 미치는 영향,

15.

(2000) 새 파라다임에서의 리더십,

16.

(1996) 현실치료 집단상담이 여고생의 자기존중감 향상에 미치는 효과,

17.

(1996) 학습조직 구축을 위한 수퍼리더십과 셀프리더십 연구,

18.

(2001) 청소년의 리더십 생활기술과 관련변인에 관한 연구,

19.

(1997) 청소년 심리학 ,

20.

(1996) 현실요법 프로그램이 여중생의 내적통제성 및 성취동기에 미치는 효과,

21.

(1991) Analysis of 4-H participation and leadership life skill development in Texas 4-H club members, Unpublished doctoral dissertation Texas A & M University press

22.

(1995) Theory and practice of group counseling, Brooks/Cole

23.

(1997) Principle-centered leadership, Franklin Covey Company

24.

(1994) Predicting youth leadership and life skills among FFA members in Arizona The Journal of Agricultural Education 35,

25.

(1975) The effects of group Reality therapy on institutionalized adolescents and group leaders George Peabody College for Teachers, Unpublished doctoral dissertation

26.

(1965) Reality therapy:A new approach to psychiatry, Harper & Row

27.

(1998) The choice theory: A new psychology of personal freedom, Haper Collins Publishers

28.

(1971) Reality therapy in the classroom,

29.

(1990) Perceptual changes in addicts as a consequence of Reality therapy based group treatment Journal of Reality Therapy,

30.

(2000) From ‘Reality therapy’ to ‘Reality therapy’ in action,

31.

(1998) Youth leadership: A guide to understanding leadership development in adolescents. , Jossey-Bass Inc

32.

(1989) Leading others to lead themselves,

33.

(1996) Self-perceived youth leadership life skills development among Iowa 4-H members, Iowa State University Press

34.

(1988) Helping college student take control of their lives,

35.

(1995) Developing a scale to research and evaluate youth leadership and life skills development ,

36.

(1984) The effect of Reality therapy process on locus of control and self-concepts among Mexican-American adolescents Journal of Reality Therapy,

37.

(1974) Handbook of leadership A survey of the literature, Free Press

38.

(1992) Using group Reality therapy to raise self-esteem in adolescent girls Journal of Reality Therapy,

39.

(1995) Self-perceived youth leadership and life skills development among Iowa FFA members, Unpublished doctoral dissertation Iowa State University Press

40.

(1988) Using Reality therapy, Harper & Row

41.

(2000) Reality therapy for the 21st century, Taylor & Francis

42.

(1986) Reality Therapy and the locus of control of juvenile offenders Journal of Reality Therapy,

43.

(1994) Leadership in organizations, Prentice-Hall

logo