open access
메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구의 목적은 개인이 불쾌한 감정을 예방하거나 감소시키기 위해 사용하는 정서조절방략 가운데 체험적 방략의 정서조절효과를 검증하는 것이다. 이에 집단 참여자들에게 체험적 방략을 교육하고 직접 사용하도록 하여 그 결과 부정적 정서가 감소하는 정서조절효과를 경험적으로 입증하고자 하였다. 아울러 이미 정서조절효과가 확인이 된 인지적 방략을 비교 집단에 실시하여 체험적 방략의 효과와 비교하였다. 이를 위해 인지적·체험적 방략을 8회기의 집단 프로그램으로 구현하여 서로 다른 집단에 실시하고, 우울, 불안, 분노 수준을 측정하였다. 분석 결과, 체험적 방략 집단은 우울과 불안 수준이 유의미하게 감소하였고, 인지적 방략 집단은 우울, 불안, 분노 수준이 유의미하게 감소하였다. 또한 체험적 방략의 정서조절효과를 인지적 방략과 비교한 결과, 우울, 불안, 분노 감소량에서 통계적으로 유의미한 집단간 차이는 나타나지 않았다. 인지적・체험적 방략의 정서조절효과에 영향을 미치는 요인으로 고려한 성차의 경우, 우울감소량에 대한 집단과 성차의 상호작용효과가 유의미하게 나타났다. 인지적 방략 집단은 여성이 남성에 비해, 체험적 방략 집단은 남성이 여성에 비해 우울감소량이 많았다. 끝으로 본 연구의 의의와 앞으로의 연구 방향에 대해 논의하였다.
This study examined the effect of experiential strategies on emotion regulation. Authors conducted experiments in which two groups of undergraduate and graduate students received workshops about either of experiential or cognitive strategies and participants' level of depression, anxiety, and anger were compared. Results showed that the levels of depression and anxiety for the experiential strategy group decreased significantly after receiving training. And also the levels of depression, anxiety, and anger decreased significantly in the cognitive strategy group. There were no significant differences between the two groups in the magnitude of the decrease of depression, anxiety, and anger. Additionally, interaction effect between sex and emotion regulation strategy on the reduction of depression was found. In the cognitive strategy group, female exhibited larger reduction in the depression score than male; whereas, in the experiential strategy group, male showed larger reduction in it than female. Implications and suggestions for future research are discussed.
김상균, 권석만 (2002). 대학의 전공학과 선택을 위한 다면적 학과적성검사의 개발. 서울대학교 대학생활문화원.
김정규 (1995). 게슈탈트 심리치료. 서울: 학지사.
김정택 (1978). 특성불안과 사회성과의 관계. 고려대학교 석사학위논문.
김진숙, 박세란, 이준석 (2003). 우울증의 인지행동치료 집단상담 프로그램. 미간행.
박희석, 손정락 (2007). 우울집단에 대한 인지치료와 심리극의 치료적 효과. 한국심리학회지: 건강, 12(2), 411-437.
서수균 (2003). 자기이해와 개발을 통한 분노조절 집단상담 프로그램. 미간행.
서울대병원 (2000). 강박장애의 인지행동치료 집단 매뉴얼. 미간행.
이영호, 송종용 (1991). BDI, SDS, MMPI-D 척도의 신뢰도 및 타당도에 대한 연구. 한국심리학회지: 임상, 10(1), 98-113.
이지영, 권석만 (2006). 정서조절과 정신병리의 관계: 연구 현황과 과제. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 18(3), 461-493.
이지영, 권석만 (2007). 정서조절방략 질문지의 개발: 대학생 집단을 대상으로. 한국심리학회지: 임상, 26(4), 963-976.
이지영, 권석만 (2009a). 정서장애와 정서조절방략의 관계. 한국심리학회지: 임상, 28(1), 245-261.
이지영, 권석만 (2009b). 성별과 성격유형에 따른 정서조절방략 사용의 차이. 한국심리학회지: 일반, 28(3), 507-524.
전겸구, 한덕웅, 이장호 (1998). 한국판 상태-특성 분노 표현 척도(STAXI-K). 한국심리학회지: 건강, 3(1), 18-32.
조용래, 원호택, 표경식 (2000). 사회공포증에 대한 집단인지치료의 효과. 한국심리학회지: 임상, 19(2), 181-206.
주리애, 이지영, 설순호 (2003). 불안의 집단 인지행동치료. 미간행.
Beck, A. T., Ward, C. H., Mendelson, M., Mock, J., & Erbaugh, J. (1961). An inventory for measuring depression. Archives of General Psychiatry, 4, 561-606.
Bushman, B. J., Baumeister, R. F., & Phillips, C. M.(2001). Do people aggress to improve their mood? Catharsis Beliefs, affect regulation opportunity, and aggressive responding. Journal of Personality and Social Psychology, 81(1), 17-32.
Campbell-Sills, L., Barlow, D. H., Brown, T. A., & Hofmann, S. G. (2006). Effects of suppression and acceptance on emotional responses of individuals with anxiety and mood disorders. Behaviour Research and Therapy, 44(9), 1251-1263.
Cho, Y., Smits, J. A. J., Powers, M. B., & Telch, M. J. (2007). Do changes in panic appraisal predict improvement in clinical status following cognitive-behavioral treatment of panic disorder? Cognitive Therapy and Research, 31, 695-707.
Cohen, J. (1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
Cole, P. M., Michel, M. K., & Teti, L. O. (1994). The development of emotion regulation and dysregulation: A clinical perspective. In N. A. Fox (Ed.), The development of emotion regulation. Biological and behavioral considerations (pp.73-100). Monographs of the Society for Research in Child Development, 59 (2-3, Serial No. 240).
Eisenberg, N., Fabes, R. A., Murphy, B., Maszk, P., Smith, M., & Karbon, M. (1995). The role of emotionality and regulation in children's social functioning: A longitudinal study. Child Development, 66, 1360-1384.
Elliott, R., Watson, J. C., Goldman, R. N., & Greenberg, L. S. (2004). Learning Emotion -Focused Therapy. Washington, DC: American Psychological Association.
Fosha, D. (2000). The transforming power of affect. New York: Basic Books.
Garber, J., & Dodge, K. (1991). The development of emotion regulation and dysregulation. New York: Cambridge University Press.
Garnefski, N., Kraaij, V., & Spinhoven, P. (2001). Negative life events, cognitive emotion regulation and emotional problems. Personality and Individual Differences, 30, 1311-1327.
Garnefski, N., Teerds, J., Kraaij, V., Legerstee, J., & Kommer, T. (2004). Cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: Differences between males and females. Personality and Individual Differences, 36, 267-276.
Gratz, K. L., & Roemer, L. (2004). Multidimentional assessment of emotion regulation dysregulation: Development, factor structure, and initial validation of the Difficulties in Emotion Regulation scale. Journal of Psychopathology and Behavioral Assessment, 26(1), 41-54.
Greenberg, L. S. (2002). Emotion-focused therapy. Coaching clients to work through their feelings. Washington: American Psychological Association.
Greenberg, L. S., & Pascual-Leone, J. (1995). A dialectical constructivist approach to experiential change. In R. Neimeyer & M. Mahoney (Eds.), Constructivism in psychotherapy (pp.169-191). Washington, DC: American Psychological Association.
Greenberg, L. S., & Paivio, S. C. (1997). Working with emotions in Psychotherapy. New York: Guilford Press.
Greenberg, L. S., & Safran, J. D. (1987). Emotion in psychotherpy: Affect, cognition and the process of change. New York: Guilford Press.
Greenberg, L. S., Rice, L. N., & Elliott, R. (1993). Facilitating emotional change: The moment-by -moment process. New York: Guilford Press.
Greenberg, L. S., Watson, J. C., & Lietaer, G. (1998). Handbook of experiential psychotherapy. New York: The Guilford Press.
Gross, J. J., & John, O. P. (2003). Individual difference in two emotion regulation processes: Implications for affect, relationships, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 85(2), 348-362.
Kamholz, B. W., Hayes, A. M., Carver, C. S., Gulliver, S. B., & Perlman, C. A. (2006). Identification and evaluation of cognitive affect-regulation strategies: Development of a self-report measure. Cognitive Therapy and Research, 30(2), 227-262.
Kittler, J. E., Menard, W., & Phillips, K. A. (2007). Weight concerns in individuals with body dysmorphic disorder. Eating Behaviors, 8, 115-120.
Marra, T. (2005). Dialectical Behavior Therapy in Private Practice. New Harbinger Publications.
Martin, R. C., & Dahlen, E. R. (2005). Cognitive emotion regulation in the prediction of depression, anxiety, stress, and anger. Personality and Individual Differences, 39, 1249-1260.
Omaha, J. (2004). Psychotherapeutic interventions for emotion regulation. EMDR and bilateral stimulation for affect management. New York: W. W. Norton & Company.
Parkinson, B., & Totterdell, P. (1999). Classifying affect-regulation strategies. Cognition and Emotion, 13(3), 277-303.
Parkinson, B., Totterdell, P., Briner, R. B., & Reynolds, S. (1996). Changing moods: The psychology of mood and mood regulation. London: Longman.
Pos, A. E., Greenberg, L. S., & Goldman, R. N. (2003). Emotional processing during experiential treatment of depression. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 71(6), 1007-1016.
Spielberger, C. D., Gorsuch, R. L., & Lushene, R. E. (1970). Manual for the State-Trait Anxiety Inventory. Pal. Alto, CA: Consulting Psychologist Press.
Watson, J. C., Bedard, D. (2006). Clients' emotional processing in psychotherapy: A comparison between cognitive-behavioral and process-experiential therapies. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 74(1), 152-159.
Young, J. E., Klosko, J. S., & Weishaar, M. E. (2003). Schema therapy: A practitioner's guide. New York: The Guilford Press.