바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

청소년의 수학(Mathematics)자기효능감 척도 개발 연구

Development of the Mathematics Self-Efficacy Scale for high school and college students

초록

본 연구에서는 청소년의 진로와 직업결정에 중요한 영향을 미치는 수학자기효능감 척도를 개발하였다. 이를 위해 문헌연구와 설문조사를 토대로 기초 설문지를 구성한 후, 상담전공 전문가 5인의 평정을 거쳐 65문항의 질문지를 고등학생과 대학생에게 실시하여 40개의 예비 문항을 선정하였다. 예비문항을 고등학생과 대학생에게 실시하여 탐색적 요인분석을 실시한 결과 최종적으로 수학자기효능감 20문항이 선정되었다. 마지막으로 선정된 20문항의 5요인 모형이 적절한지를 확인하기 위하여 수학자기효능감, 수학 불안, 수학학습에 대한 자신감, 수학 신념, 수학관련 진로선택 척도로 구성된 설문지를 실시하였다. 최종적으로 우리나라의 청소년들의 수학자기효능감 5개 요인-수학문제 효능감, 수학향상 효능감, 수학진로 효능감, 수학학습 효능감, 수학과목 효능감-이 확인되었다. 한편 수학자기효능감 척도의 구조와 문항들은 남학생과 여학생 집단에게 동일하게 기능하고 있었으나, 수학진로 효능감과 수학과목 효능감에서 남학생의 수학자기효능감이 여학생보다 유의미하게 높은 것으로 확인되었다. 개발된 수학자기 효능감 척도의 타당도를 확인한 결과, 수학자기효능감은 수학 불안, 수학학습에 대한 자신감, 수학 신념, 수학 관련 진로선택과 유의미한 상관이 있는 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구의 의의 및 제한점을 논의하였다.

keywords
mathematics self-efficacy, college students and high school students, Career counseling, 수학자기효능감, 진로, 청소년, 척도 개발

Abstract

This study was designed to develop the mathematics self-efficacy scale for high school and college students. The pilot questionnaires were developed by literature review and survey, and the experts evaluated those items of candidate. Finally the mathematics self-efficacy scale with 20 items was created. To identify the factor structure of the scale, the questionnaire was administered to college and high school students. Responses were analyzed by exploratory and confirmatory factor analysis. Five factors were identified, including mathematics problem-efficacy, mathematics success-efficacy, mathematics occupation- efficacy, mathematics learning-efficacy and mathematics subject-efficacy. Characteristics of mathematics self-efficacy were well represented by the five-factor solution. Additionally, boys reported higher scores on mathematics occupation-efficacy and mathematics subject-efficacy of the scale than girls. Finally, mathematics self-efficacy was significantly related to mathematics anxiety, mathematics attitude, mathematics belief, and mathematics related career choice. Limitations of the present study and suggestions for future research were discussed.

keywords
mathematics self-efficacy, college students and high school students, Career counseling, 수학자기효능감, 진로, 청소년, 척도 개발

참고문헌

1.

강혜정 (2003). 이공계 기피 현상에 대한 실태와원인 및 그 대처 방안. 숙명여자 대학교 교육 대학원 석사학위논문.

2.

공귀옥 (2003). 수학교과에 대한 학생들의 인식에영향 주는 요인에 관한 조사. 건국대학교교육대학원 석사학위논문.

3.

김용성 (2000). 문제 상황을 기초로 한 수학화 경험이 수학적 신념과 문제해결력에 미치는 효과. 한국교원대학교 대학원 석사학위논문.

4.

김주환․김민규․홍세희 (2009). 구조방정식 모형으로 논문쓰기. 서울: 커뮤니케이션북스.

5.

남상엽 (1999). 수학적 신념 및 태도에 관한 교사와 학생의 관계. 한국교원대학교 대학원석사학위논문.

6.

박미란 (2010). 고등학생들의 성역할 정체감과 수학 교과에 대한 성취도, 태도, 불안 및 진로선 택 인식의 관계. 건국대학교 교육대학원 석사학위논문.

7.

신임철 (1987). 수학태도, 성격, 수학성취도와 수학불안과의 관계. 부산대학교 교육대학원석사학위논문.

8.

양희진 (2005). 중학생의 진로교육 인식 조사 및중학교 3학년 과학 진로교육 프로그램 개발.이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.

9.

이영희 (2002). 탐구활동을 통한 미술지도 방법탐색과 방안 연구: 듀이의 탐구 학습을 중심으로. 대구교육대학교 교육대학원 석사학위논문.

10.

임은정 (1998). 자기효능감이 수학적 문제해결력에 미치는 영향. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위논문.

11.

정경아 (2003). 수학성취 모형에서 수학 자기효능감의 예측적 매개적 역할 연구. 연세대학교박사학위논문.

12.

최윤호 (2011). 블로그 활용 진로지도 프로그램이고등학생의 진로성숙도에 미치는 영향. 서강대학교 교육대학원 석사학위논문.

13.

허혜자 (1996). 수학불안 요인에 관한 연구: 고등학생을 중심으로. 서울대학교 대학원 박사학위 논문.

14.

홍세희 (2000). 특별기고: 구조 방정식 모형의적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회 지: 임상, 19(1), 161-177.

15.

황종섭 (2006). 한국과 미국 중학생들의 수학에대한 신념, 태도 및 성취도 비교 연구. 목포대학교 대학원 박사학위논문.

16.

Bandura, A. (1986). The Explanatory and Predictive Scope of Self-Efficacy Theory. Journal of Social and Clinical Psychology, 4(3), 359-373.

17.

Betz, N. E. (1978). Prevalence, distribution, and correlates of math anxiety in college students. Journal of Counseling Psychology, 25(5), 441-448.

18.

Bong, M., & Clark, R. E. (1999). Comparison between self-concept and self-efficacy in academic motivation research. Educational Psychologist, 34(3), 139-153.

19.

Brahier, D. J. (1995). Mathematical Dispositions of Students Enrolled in First-Year Algebra. Annual Meeting of the North American Chapter of the International Group for the Psychology of Mathematics Education 17th, Columbus, OH.

20.

Brown, S. D., Lent, R. W., & Larkin, K. C. (1989). Self-efficacy as a moderator of scholastic aptitude-academic performance relationships. Journal of Vocational Behavior, 35(1), 64-75.

21.

Carter, G., & Norwood, K. S. (1997). The relationship between teacher and student beliefs about mathematics. School Science and Mathematics, 99(2), 62-67.

22.

Cooper, S. E., & Robinson, D. A. (1991). The relationship of mathematics self-efficacy beliefs to mathematics anxiety and performance. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 24(1), 4-11.

23.

Cohen, J. (1988). Statistical Power Analysis for the Behavioral Sciences. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

24.

Fennema, E., & Sherman, J. A. (1976). Fennema-Sherman Mathematics Attitudes Scales: Instruments Designed to Measure Attitudes toward the Learning of Mathematics by Females and Males. Journal for Research in Mathematics Education, 7(5), 324-326.

25.

Fennema, E., & Sherman, J. A. (1978). Sex-related Differences in Mathematics achievement and Related Factors: A further study. Journal for Research in Mathematics Education, 9(3), 189-203.

26.

Gourgey, A. F. (1982). Development of a Scale for the Measurement of Self-Concept in Mathematics. (Research Report). New York: New York University.

27.

Hackett, G. (1985). The role of mathematics self-efficacy in the choice of math-related majors of college women and men: A path analysis. Journal of Counseling Psychology, 32(1), 47-56.

28.

Hackett, G., & Betz, N. E. (1981). Self efficacy to the career development of women. Journal of Vocational Behavior, 18(3), 326-339.

29.

Hackett, G., & Betz, N. E. (1989). An Exploration of the Mathematics Self-Efficacy/ Mathematics Performance Correspondence. Journal for Research in Mathematics Education, 20(3), 261-273.

30.

Karsten, R., & Roth, M. R. (1998). The relationship of computer experience and computer self-efficacy to performance in introductory computer literacy courses. Journal of Research on Technology Education, 31(1), 14-24.

31.

Kloosterman, P., & Stage, F. K. (1992). Measuring beliefs about Mathematical problem solving. School Science and Mathematics, 92(3), 109-115.

32.

Lent, R. W., & Hackett, G. (1987). Career self-efficacy: Empirical status and future directions. Journal of Vocational Behavior, 30(3), 347-382.

33.

Multon, K. D., Brown, S. D., & Lent, R. W. (1991). Relation of self-efficacy beliefs to academic outcomes: A meta-analytic investigation. Journal of Counseling Psychology, 38(1), 30-38.

34.

Norwich, B. (1987). Self-efficacy and mathematics achievement: a study of their relation. Journal of Educational Psychology, 79(4), 384-387.

35.

Pajares, F. (1996). Self-efficacy beliefs in academic settings. Review of Educational Research, 66(4), 543-578.

36.

Pajares, F., & Miller, M. D. (1994). The role of self-efficacy and self-concept beliefs in mathematical problem-solving: A path analysis. Journal of Educational Psychology, 86(2), 193-203.

37.

Pajares, F., & Urdan, T. (1996). Exploratory factor analysis of the Mathematics Anxiety Scale. Measurement and Evaluation in Counseling and Development, 29(1), 35-47.

38.

Pett, M., Lackey, N. R, & Sullivan, J. J. (2003), Making sense of Factor Analysis: The Use of Factor Analysis for Instrument Development in Health Care Research. Thousand Oaks, CA: Sage.

39.

Post, P., Stewart, M. A., & Smith, P. L.(1991). Self-efficacy, interest, and consideration of math/science and non-math/science occupations among Black freshmen. Journal of Vocational Behavior, 38(2), 179-186.

40.

Randhawa, B. S., Beamer, J. E., & Lundberg, I.(1993). Role of mathematics self-efficacy in the structural model of mathematics achievement. Journal of Educational Psychology, 85(1), 41-48.

41.

Sandman, R. S (1980). The Mathematics Attitude Inventory: Instrument and User’s Manual. Journal for Research in Mathematics Education, 11(2), 148-149.

42.

Schonefeld. A. (1989). Explorations of students’ mathematical beliefs and behaviour. Journal for Research in Mathematics Education, 20(4), 338-355.

43.

Super, D. E. (1990). A life-span, life-space approach to career development. In D. Brown, L. Brooks, & Association (Eds.), Career choice and development(2nd ed.). San Fransisco: Jossy-Bass.

logo