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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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상담자의 비대면 상담 및 디지털 미디어의 윤리적 활용 연구: (사)한국상담심리학회원을 대상으로

Ethical Practices of Non-Face-to-Face Counseling and Digital Media Among Counselors: A Focus on Members of the Korean Counseling Psychological Association

초록

본 연구는 상담자들의 비대면 상담 및 디지털 미디어의 윤리적 활용 현황을 파악하고, 관련된 전문적․윤리적 실천 방향성을 강화하고자 하였다. 이를 위해, 총 9개의 윤리강령과 지침 등을 종합한 결과, 전문가로서의 태도, 내담자 복지와 권리에 대한 존중, 상담 관계, 정보의 보호 및 관리, 소셜 미디어 관련 상담 윤리로 분류된 윤리 지침을 구성하였다. 종합한 윤리 지침을 토대로 설문조사를 개발하였고, (사)한국상담심리학회원 총 1,866명을 대상으로 온라인 실태 조사를 수행하였다. 상담자의 91%가 비대면 상담을 진행하였고, 진행 이유로 코로나19 예방․대응, 장거리 내담자, 내담자 선호 등이 있었다. 대부분의 상담자가 비대면 상담에 대한 사전 동의를 받았고, 그 필요성을 인지하고 있었다. 42%의 상담자가 AI 축어록을 활용해 보았고, 그중 사전 동의를 받은 비율은 40%에 그쳤다. 소셜 미디어를 사용한 상담자는 82%였고, 그중 39%가 소셜 미디어의 개인과 직업 용도를 구분하였으며, 8~18%가 소셜 미디어에서 상담자 경험을 게시하거나 내담자와 상호작용하였다. 조사 전반에 걸쳐 상담자 발달 수준(초심, 중간, 전문가)에 따른 집단 간 차이가 부분적으로 보고되었다. 마지막으로, 상담 윤리 지침에 따른 실천 방향성, 상담자 교육의 필요성을 논의하였다.

keywords
비대면 상담, 디지털 미디어, 소셜 미디어, 상담 윤리 지침

Abstract

This study explored the ethical use of non-face-to-face counseling and digital media among counselors to enhance professional and ethical practices. Ethical guidelines were developed from nine existing codes, addressing professional competencies, client welfare, counseling relationships, information protection, and social media use. A survey was created based on the ethical guidelines and conducted with 1,866 members of the Korean Counseling Psychological Association. Results showed that 91% of counselors had experience with non-face-to-face counseling, driven by COVID-19, distant clients, and client preference. Most obtained informed consent and recognized its importance. AI-assisted transcription was used by 42%, but only 40% secured consent for its use. Social media use was reported by 82%, with 39% differentiating personal from professional use, and 8~18% sharing counseling experiences or interacting with clients online. Differences based on counselors’ developmental levels (beginner, intermediate, expert) were noted. The study underscored the need for updated ethical guidelines and improved counselor education.

keywords
non-face-to-face counseling, digital media, social media, ethical guideline
투고일Submission Date
2024-07-02
수정일Revised Date
2024-08-26
게재확정일Accepted Date
2024-09-23

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