바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

현실요법을 적용한 집단 프로그램이 내적통제성 및 성취동기에 미치는 효과 -"내가 좋아하는 세상 만들기"-

The Effect on Internal Control and Achievement Motivation Based on R.T. Group Activity - Making the World I Want -

초록

본 연구는 청소년들에게 현실요법을 적용한 집단 프로그램을 통하여 다음과 목적을 가지고 프로그램의 효과성 검증을 위하여 실시하였다. 첫번째는 청소년들에게 자신의 일을 능력과 노력으로 성취하도록 내적통제성을 증가시킨다. 두번째는 청소년들에게 미래지향적인 자아실현을 할 수 있도록 성취동기를 증가시킨다. 세번째는 참가자 모두가 타인에 대한 이해, 질서 의식 고취, 성격의 변화, 행동의 변화를 가져 올 수 있도록 돕는다. 본 연구는 서울 소재 여중생 23명을 대상으로 집단 프로그램을 8주간 실시했고, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 집단 프로그램을 실시한 실험집단은 프로그램을 실시한 직후 내적 통제성이 증가한다. 둘째, 집단 프로그램을 실시한 실험집단은 프로그램을 실시한 직후에 성취동기가 증가한다. 세째, 내적통제성이 낮은 집단은 성취동기도 낮고, 내적통제성이 높은 집단은 성취동기도 높다고 말할 수 있다. 네째, 집단 프로그램을 실시한 실험집단은 내적통제성이 프로그램을 실시한 1년뒤에도 그 효과를 유지한다. 다섯째, 집단 프로그램을 실시한 실험집단은 성취동기가 프로그램을 실시한 1년뒤에는 아무런 영향이 없다.

keywords

Abstract

The program "Making the world I want" statistically applied to the students to scientifically prove their developmental change of the Inner control power and the achievement motivation. The Inner control power drives persons to develop more efforts on their lives, but makes them avoid just blaming or depending on fortune. It is emphasized that the achievement motivation leads human beings to make a long-term plan for their future, have desires heading towards a goal establishing and to feel satisfaction by solving problems. The results of statistical methods, the experimental group has shown greater improvement of the Inner control power and the achievement motivation than the controlled group. Especially, the experimental group has maintained the Inner control power after they were finished the program. This program will also help them to make right decisions by their own choice and to carry on own responsibilities as well. Even if all of them have not changed to positive attitudes completely, all of them changed toward positive direction and enjoyed a lot during the eight weeks which means they have fulfilled fun needs, one of the 5 basic needs.

keywords

logo