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논문 상세

수행기대가 평정에 미치는 영향: 동기적 요인과 평정 절차의 조절효과

The Effects of Performance Expectation on Performance Rating: Moderating effects of motivational factor and rating procedure

초록

본 연구에서는 피평정자의 이전 수행에 근거하여 형성된 피평정자의 수행에 대한 평정자의 기대가 피평정자에 대한 평정에 미치는 편파적인 영향에 대해 알아보고 이러한 편파가 평정자의 상황적, 기질적 동기 요인과 수행평가가 이루어지는 절차에 의해 어떻게 조절되는지를 밝히고자 하였다. 실험 1에서는 주의 깊은 정보처리롤 유발하는 동기 요인으로서 상황적으로 부여될 수 있는 책임성과 평정 절차의 효과롤 알아보았다. 그 결과, 수행기대가 낮은 조건에서는 수행기대에 따른 편 파가 발생하지 않았으며 수행기대가 높은 조건에서 수행기대로 인해 발생하는 편파는 책임성이 부 여되었을 때 감소되는 것으로 나타났다. 수행평가가 실시되는 평정 절차에 따라 책임성의 효과가 어떻게 변화되는지를 검중한 결과,평정-회상 순의 절차로 실시되었올 때는 책임성이 수행기대의 편파를 조절하는 효과가 유의하지 않았으며 회상-평정 순의 절차에서 책임성에 부여된 경우 수행 기대로 인한 편파가 유의하게 감소하는 것으로 나타났다. 실험 2에서는 기질적인 동기요인으로서 '인지적 종결욕구’와 평정절차의 효과에 대해 검중하였다. 검증 결과, 인지적 종결욕구가 높은 조 건에 비해 인지적 종결욕구가 낮은 조건에서 높온 수행기대로 인한 평정의 평가절상 현상이 보다 낮게 나타났다. 기질적 동기요인에 의한 이러한 조절효과가 평정 절차에 따라 어떻게 변화하는가 에 대해 알아보았다. 그 결과,인지적 종결 욕구가 낮은 조건에서는 평정 절차와 상관없이 편파되 지 않은 평정을 내리는 것으로 나타난 반면,인지적 종결 욕구가 높은 조건에서는 회상-평정 순의 절차로 수행평가를 실시한 경우에 비해 평정-회상 순으로 실시하였올 때 수행기대와 일치하는 방 향으로 편파된 평정을 내리는 경향이 유의하게 높았다, 이러한 연구결과가 실제 수행평가 장면에 지니는 시사점과 본 연구의 제한점에 대하여 논의하였다.

keywords
수행기대, 동기적 요인. 책임성, 인지적 종결욕구, 평정 절차. 수행평가

Abstract

The present study examined if rater's rating on ratee's performance is biased by rater's expectation that results from ratee's previous performance. In addition, it was examined how the rating is moderated by motivational factors and rating procedure. Situation and trait were used as two motivational factors. Experiment 1 examined the effects of accountability and rating procedure. Accountability was the situational motivational factor, which demanded careful information processing. The result showed that the expectation did not bias the performance when the raters had low expectation. However when the raters had high expectation, the bias from expectation decreased as accountability was imposed on the raters. It was also investigated how the effects accountability changed according 的 the rating procedure. As a result, when the rating was prior to the recall, moderating effect of accountability on bias was not significant. On the other hand, when the recall was prior to the rating, the bias significantly decreased as the accountability was imposed. Experiment 2 examined the effects of need for cognitive closure and rating procedure. Need for cognitive closure represented the trait motivational factor. The result showed that the rating was less positively biased by raters with high expectation when the raters had low need for cognitive closure, than when the raters had high need for cognitive closure. It was also examined how the moderating effects of trait changed according 的 the rating procedure. The result showed that the raters with low need for cognitive closure rated ratees in an unbiased way regardless of the rating procedure. However, the rating of the raters with high need for cognitive closure was more biased in accordance with their expectation when the recall was prior to the rating than when the rating was before recall. Finally, the implications and future research were discussed.

keywords
performance expectation, motivational factor, accountability, need for cognitive closure, rating procedure, performance appraisal, performance rating
투고일Submission Date
2002-03-01
수정일Revised Date
2002-05-06
게재확정일Accepted Date
2002-05-16

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