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논문 상세

성격 검사의 응답왜곡 탐지: 직무 바람직성의 개념화 및 선발 결정에의 영향

Job desirability as indicator of faking in personality test: Conceptualization and Impact on selection decision

초록

유능한 인재를 선발하기 위한 방법으로 성격검사를 사용하여 얻을 수 있는 이점들이 많다. 그러나 인사 선발과 같이 사람들이 긍정적인 인상을 보이기 위해 노력하는 장면에서, 응답왜곡의 지표로서 사회적 바람직성은 중요한 논쟁거리가 되어 왔으며 이에 대해서는 여러 가지 주장들이 존재한다. 이러한 맥락에서, 본 연구는 사회적 바람직성이 응답왜곡의 타당한 지표가 될 수 있는가라는 근본적인 물음에서 출발한다. 이에 따라, 본 연구는 첫째, 선발장면에서 나타나는 성격검사에 대한 응답왜곡의 지표로서 사회적 바람직성 측정 도구의 적절성을 검토하고, 둘째, 서로 다른 직무(운항 승무원, 생활 설계사)에서 동일한 성격검사에 대한 응답왜곡이 다르게 나타나는지를 확인하고, 이러한 직무 바람직성이 사회적 바람직성과 구별되는 개념인지를 조사하는 것을 목적으로 한다. 이에 추가적으로, 선발장면에서의 의도적인 응답왜곡이 성격검사의 준거관련 타당도에는 그다지 큰 영향을 미치지 않으나, 채용 결정에 변화를 야기한다는 최근의 연구 결과들과 맥을 같이하여, 본 연구에서 구성 타당도가 확인된 직무바람직성 개념을 근거로 직무별로 다르게 나타나는 응답왜곡이 선발장면에서의 채용 결정에 미치는 영향을 살펴보았다. 결과에 따르면, 첫째, 기존에 응답왜곡의 지표로 흔하게 사용하고 있는 사회적 바람직성 척도들에 응답왜곡을 적절히 탐지하지 못하는 문항들이 상당수 포함되어 있음이 나타났다. 둘째, 성격검사 척도자체 내에 응답왜곡에 민감하게 반응하는 문항들이 포함되어 있음이 나타났다. 셋째, 응답왜곡에 민감하게 반응하는 문항들은 직무별(운항승무원 직무와 생활설계사 직무)로 어느 정도 차이를 보임으로써 특정 직무에 따라 바람직한 방향으로 응답왜곡이 일어나는 직무 바람직성이 존재하는 것으로 보인다. 넷째, 이러한 직무 바람직성은 기존의 사회적 바람직성과 구별되는 구성개념이다. 다섯째, 직무바람직성에 영향 받는 문항들의 효과를 제거한 검사점수를 사용할 경우, 피검자들 사이의 서열에 변화가 나타나서 누가 채용되는 지의 채용 결정이 바뀌는 것으로 나타났다.

keywords
성격검사, 응답왜곡, 직무바람직성, 선발결정

Abstract

Although personality tests have many advantages over personnel selection, there are disputes about using social desirability scales as indicators of faking in selection context. This point is a critical issue to effective selection and performance prediction in trends that personality tests are widely used in selection. This study is based on the question whether social desirability can be the indicators of faking, purposed to understand faking in personality test, systematically. To do so, I examined the usefulness of social desirability scale in the faking research, found faking-prone items in Hogan Personality Inventory, investigated faking-prone items to be differed according to jobs, conceptualized Job Desirability constructs and explored whether it could be differentiated from Social desirability. In addition, I examined the effects of faking according to job desirability on the selection decision. This is based on the researches to reveal that faking has little impact on criterion validity but some impact on selection decision. This study shows four results. First, social desirability scales have many items disable to detect faking, Second, there are faking-prone items in personality test itself. Third, there are different faking-prone items in different jobs, so faking is occurred according to desirability of specific job. Fourth, Job desirability can be differentiated from Social desirability. Finally, when faking-prone items in personality test were used to estimate the abilities(θ) of subjects, there are change in rankings of person is occurred.

keywords
Entrepreneur, Competency, Biodata, personality test
투고일Submission Date
2003-05-26
수정일Revised Date
2003-08-12
게재확정일Accepted Date
2003-08-24

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