This research was based on Howard Gardner’s multiple intelligences theory. The purpose of this study was to describe students’ book selection preferences using the theory of multiple intelligences. We have conducted a survey of high schools in the Chung-Nam province, consisting of 100 students, 50 in the high academically achieving group and another 50 in the low achieving group, in an attempt to analyze the relationship between their book selection preferences and the types of students’ multiple intelligences. We want to assist in the research data for the reading guide.
김신. 2008. ꡔ중학교 재량활동 교육과정 모형 개발과 효과ꡕ, 박사학위논문. 한양대학교 대학원.
문용린. 2009. ꡔ지력혁명ꡕ. 서울: 비즈니스북스.
박병규. 2003. ꡔ학습우수아와 학습부진아의 다중지능비교 분석ꡕ, 석사학위논문. 인천교육대학교 교육대학원.
박아청. 2002. ꡔ교육심리학의 이해ꡕ. 파주: 교육과학사.
박진희. 2005. ꡔ다중지능에 근거한 프로젝트 학습이 초등학생들의 영어학업 성취도에 미치는 영향ꡕ, 석사학위논문. 전주교육대학교 교육대학원.
송숙경. 2004. ꡔ다중지능 이론의 교육적 시사점과 한계ꡕ, 석사학위논문. 창원대학교 대학원.
이병기. 2003. 다중 지능이론에 의한 학교도서관 정보교육방안. ꡔ한국문헌정보학회지ꡕ, 37(1): 43-60.
이신호. 2002. ꡔ다중지능이론 기반 수업활동이 학업성취 및 태도에 미치는 효과ꡕ, 석사학위논문. 대구교육대학교 교육대학원.
정태희. 1998. ꡔ다중지능이론에 기초한 교수학습 활동 개발 및 효과 분석ꡕ, 박사학위논문. 한양대학교 대학원.
조화섭. 2006. ꡔ(New mind map)조화섭 교육학ꡕ. 서울: 혜담.
차경희. 2007. 다중지능 이론에 근거한 지능 프로파일의 교육적 가능성 탐색. ꡔ교육과정연구ꡕ, 25(4): 157-178.
하워드 가드너. 2001. ꡔ(인간 지능의 새로운 이해)다중지능ꡕ. 서울: 김영사.