본 연구의 목적은 국립세종도서관 정책정보서비스의 고도화를 위해 서비스 현황 및 문제점을 파악하고, 이를 바탕으로 개선 전략을 제시하는데 있다. 이를 위해 정책정보서비스 제공자와 이용자를 면담 조사하였으며, 서비스 제공 및 이용 상의 문제점을 파악하였다. 서비스 제공자 면담을 통해 서비스 제공 체계의 분산 및 이원화에 따른 문제점과 서비스 유형별 제공 상의 문제점을 식별하였고, 서비스 이용자 면담을 통해 주요 이용자 유형, 서비스 이용 전반에 대한 인식, 서비스 유형별 이용 상의 문제점, 정책정보 이용절차 상의 문제점을 제시하였다. 연구결과에 기초하여 개선 전략을 여섯 영역(수집, 서비스, 조직, 시스템, 홍보, 협력)으로 나누어 제안하였다. 이들 전략을 바탕으로 정책정보서비스의 개선이 이루어진다면 정책정보 이용자의 정보요구를 효과적으로 충족시켜 서비스 이용의 활성화에 기여할 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to propose the improvement strategies for policy information services of National Library of Korea, Sejong through analysis of their current status and problems. For the study, we conducted interviews with service providers and users and identified some issues in provision and use of the services. Specifically, we found problems of service provision system characterized by dualization and decentralization, and further identified specific issues with provision of individual services. Moreover, the interviews with service users suggested user types, user perception of the service, and problems in the use of individual services. Based on the findings, we proposed improvement strategies in six aspects: collection, services, organization, system, promotion, and cooperation. We hope these strategies contribute to vitalizing the policy information services of National Library of Korea, Sejong.