ISSN : 1225-598X
본 연구는 코로나19 이후 변화된 교육 패러다임을 반영하여 비대면 환경에서의 독후활동 중심 영어독서 프로그램을 개발하고, 이를 공공도서관 현장에 적용하여 초등학생의 영어능력과 영어독서에 대한 정의적 태도에 미치는 영향을 검증하는 데 그 목적이 있다. 영어능력의 하위요인으로 듣기, 읽기, 말하기, 쓰기, 어휘 능력에 미치는 효과를 규명하고, 정의적 태도의 하위요인으로 영어독서에 대한 흥미, 자신감, 효능감에 미치는 영향을 분석하였다. 본 연구를 위하여 초등영어교육이 시작되는 3․4학년 학생을 대상으로 실험집단과 통제집단을 구성하여 12주간 독후활동 중심의 비대면 영어독서프로그램을 실행하였다. 실험집단을 대상으로는 영어책 읽기와 독후활동을 포함한 비대면 영어독서프로그램을 실행하였으며, 통제집단은 영어책 읽기 활동만을 포함한 비대면 영어독서프로그램을 실행하였다. 연구 결과, 독후활동 중심의 비대면 영어독서프로그램은 초등학생의 영어능력 향상에 효과적이며, 영어독서에 대한 정의적 태도 또한 긍정적으로 변화되었음을 확인하였다.
The purpose of this study is to develop an English reading program centered on reading activities in a non-face-to-face environment reflecting the educational paradigm that has changed since COVID-19, and to verify the effects of applying it in the public library environment on elementary school students’ English proficiency and affective attitudes toward English reading. The effects on listening, reading, speaking, writing, and vocabulary skills as sub-factors of English proficiency were clarified, and the effects on interest, confidence, and efficacy in English reading as sub-factors of affective attitude were analyzed. For this study, a non-face-to-face English reading program centered on reading activities was implemented for 12 weeks for 3rd and 4th grade students who are just beginning elementary English education, forming an experimental group and a control group. The experimental group implemented a non-face-to-face English reading program that included reading English books and reading activities, while the control group implemented a non-face-to-face English reading program that included only reading English books. The research results confirmed that the non-face-to-face English reading program centered on reading activities was effective in improving elementary school students’ English proficiency, and that their affective attitudes toward English reading also changed positively.