바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

사회불안 발생과정에 자기효능감과 체험회피가 미치는 영향-대학생 집단을 대상으로-

The Effect of Self-Efficacy and Experiential Avoidance on the Development of Social Anxiety

초록

사회불안이 있는 사람들이 평가가 예상되는 사회상황에 처하게 되면 자율신경계 신체반응이 먼저 일어나고 뒤이어 인지과정(자기초점화주의와 부정적인 자동사고)이 일어나게 된다. 그리고 이 두 과정으로 인하여 사회불안이 발생하게 된다. 사회불안이 발생하는 과정은 자기효능감(Leary & Atherton, 1986)과 체험회피(Hayes, Wilson, & Strosahl, 1996)로 설명할 수 있다. 본 연구에서는 이들 변인이 사회불안 발생과정을 설명할 수 있는지 알아보고, 어떤 변인이 더 설명력이 있는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 허재홍의 모형(2005)을 대학생 417명(남학생 192명, 여학생 255명)에서 얻은 자료로 검증해 보았다. 그 결과 자기효능감이 낮을 때와 체험회피가 높을 때 사회불안이 발생하는 것으로 나타났다. 그리고 두 변인 가운데 자기효능감보다는 체험회피가 사회불안 발생을 더 잘 설명하는 것으로 나타났다. 이 결과는 사회불안 치료에 체험을 강조하는 전략을 포함시킬 때 치료가 더 효과가 있을 수 있다는 사실을 시사하는 것이다. 이 결과에 대해 논의하였다.

keywords
체험회피, 자기효능감, 사회불안, social anxiety, self-efficacy, experiential avoidance

Abstract

When people with social anxiety enter social situations, they experience physical reactions, become self-conscious of them, and experience automatic negative thoughts. According to Heo's model of social anxiety, autonomous bodily responses predict social anxiety in the mediation of cognitive process (self attention (self-consciousness) and negative automatic thoughts). It was hypothesized that this model would fit the data from groups with low self efficacy, or with high experiential avoidance. This hypothesis was tested on 417 college students (192male, and 255female). Our results revealed that self efficacy and experiential avoidance respectively, played a role in the development of social anxiety. Experiential avoidance rather than self efficacy explained the experiences which people with social anxiety had in social situations. These results suggested that acceptance based strategies should be included in the treatment of social anxiety.

keywords
체험회피, 자기효능감, 사회불안, social anxiety, self-efficacy, experiential avoidance

참고문헌

1.

조윤정, (2007) 청소년의 자기효능감의 수준과 스트레스 대처방식과의 관계,

2.

김복환 ; 최해림, (2003) 초등학생의 자의식,자기효능감 및 비합리적 신념과 발표불안과의 관계, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

3.

김향숙, (2000) 사회공포증 하위 유형의 기억 편향,

4.

안창일 ; 신노라, (2004) 성인 애착 유형과 자기개념, 효능감, 대처 양식, 사회적지지 수준과 대인불안의 관계, 한국심리학회지 임상

5.

이헤경, (1998) 사회공포증에서 나타나는 인지적 특성이 수행불안에 미치는 영향,

6.

이영호 ; 임지연 ; 최영안, (2004) 역기능적 신념 및 부정적인 자동적 사고와 사회적 자기 효능감이 발표불안에 미치는 영향, 한국심리학회지 임상

7.

조윤정, (2007) 청소년의 자기효능감의 수준과 스트레스 대처방식과의 관계,

8.

이정은, (2005) 걱정에 대한 부정적 신념과 일반화된 불안증상간의 관계에서 경험적 회피의 매개효과검증,

9.

김은정, (1999) 사회공포증 집단의 사회적 자기처리 및 안전행동,

10.

조용래, (1997) 대인불안에 대한 인지적 평가(Ⅱ):한국판 사회적 상호작용에 대한 자기 진술 검사의 신뢰도와 타당도에 관한 연구, 한국심리학회지:임상

11.

허재홍, (2005) 자율신경계 신체반응, 인지과정이사회불안에 미치는 영향, 한국심리학회지: 상담 및 심리치료

12.

허재홍, (2006) 인지과정 개입을 통한 신체반응 체험과 자각이 사회불안 감소에 미치는 영향, 청소년상담연구

13.

홍기원, (2003) 대인불안에 영향을 미치는 심리적 특성들에 관한 연구: 비합리적 신념과 자기 효능감을 중심으로, 한국심리학회 2003년도 연차학술발표대회 논문집

14.

홍세희, (2000) 구조방정식 모형의 적합도 선정 기준과 그 근거, 한국심리학회지:임상

15.

홍세희, (2006) 구조방벙식 모형, 2006년 한국상담심리학회 동계연수

16.

American Psychiatric Association, (1994) Diagnostic and statistical manual of mental disorders, Author

17.

Amies, P. L., (1983) Social phobia: A comparative clinical study, British Journal of Psychiatry

18.

Beck, A., (2003) Cognitive Therapy of Personality Disorders, The Guilford Press

19.

Beck, A. T., (1985) Anxiety Disorders and Phobias: A Cognitive Perspective, Basic Books

20.

Beidel, D. C., (1989) Assessment of social phobia: Reliability of an impromptu speech task, Journal of Anxiety Disorders

21.

Clark, D. M., (1995) A cognitive model of social phobia in : Social phobia: Diagnosis, assessment, and treatment, The Guilford Press

22.

Clark, D. M., (1995) A cognitive model of social phobia in : Social phobia: Diagnosis, assessment, and treatment, The Guilford Press

23.

Eifert, G. H., (2005) Acceptance & commitment therapy for anxiety disorders, New Harbinger Publication

24.

Foa, E. B., (2001) Social Phobia: An Informatin-Processing Perspective in : From social anxiety to social phobia: Multiple perspectives, Boston

25.

Gaudiano, B. A., (2003) Preliminary psychometric evaluation of a new self-efficacy scale and its relationship to treatment outcome in social anxiety disorder, Cognitive Therapy and Research

26.

Glass, C. R., (1982) Cognitive assessment of social anxiety: Development and validation of a self-statement questionnaire, Cognitive Therapy and Research

27.

Hartman, L. M., (1983) A metacognitive model of social anxiety: Implications for treatment, Clinical Psychology Review

28.

Hayes, S. C., (2003) Acceptance and commitment therapy: an experiential approach to behavior change, The Guilford Press

29.

Hayes, S. C., (2004) Measuring experiential avoidance: A Preliminary Te,

30.

Hayes, S. C., (1996) Experiential avoidance and behavioral disorders: A functional dimensional approach to diagnosis and treatment, Journal of Consulting and Clinical Psychology

31.

Heimberg, R. G., (1990) DSM-Ⅲ-R subtype of social phobic Comparison of generalized social phobics and public speaking phobics, Journal of Nervous and Menatal Disease

32.

Hope, D. A., (1989) Attentional focus and causal attributions in social phobia: Implications from social psychology. Special Issue: Social Phobia, Clinical Psychology Review

33.

Johanson, J., (1982) Perception of autonomic reactions and actual heart rate in phobic patients, Journal of Behavioral Assessment

34.

Leary, M. R., (1986) Self- efficacy, social anxiety, and inhibition in interpersonal encounters, Journal of Social and Clinical Psychology

35.

LeDoux, J., (1996) The Emotional Brain: The Mysterious Underpinnings of Emotional Life, Simon & Schuster

36.

Linehan, M., (1993) Cognitive-Behavioral Treatment of Borderline Personality Disorder, The Guilford Press

37.

Linehan, M. M., (1993) Cognitive-behavioral treatment of borderline personality disorder, Guilford

38.

Maddux, J. E., (1988) Cognitive components of social anxiety: An integration of self-presentational theory and self-efficacy research, Journal of Social and Clinical Psychology

39.

Mahone, E. M., (1993) Focus of attention and social anxiety: The role of negative self-thoughts and perceived positive attributes of the other, Cognitive Therapy and Research

40.

Mattick, R. P., (1998) Development and validation of measure of social phobia and scrutiny and social interaction anxiety, Behavior Research and Therapy

41.

McEwan, K. L., (1983) Is increased arousal in social anxiety noticed by others, Journal of Abnormal Psychology

42.

Morina, N. D., (2007) The role of experiential avoidance in psychological functioning after war-related stress in kosovar civilians, Journal of Nervous & Mental Disease

43.

Rapee, R. M., (1997) A model of social phobia, Behavior Research and Therapy

44.

Santanello, A. W., (2007) The role of experiential aoidance in the relationship between maladaptive perfectionism and worry, Cognitive Therapy & Research

45.

Schwartz, C. E., (1999) Adolescent Social Anxiety as an Outcome of Inhibited Temperament in Childhood, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry

46.

Schwarzer, R., (1992) Advances in anxiety theory: A cognitive process approach in : Advances in test anxiety research, Swets & Zeitliger

47.

Teasdale, J. D., (1993) Affect, cognition and change: Re-modeling derpessive thought, Erlbaum

48.

Tull, M. T., (2003) Alternative explanations of emotional numbing of posttraumatic stress disorder: An examination of hyperarousal and experiential avoidance, Journal of Psychopathology & Behavioral Assessment

49.

Tull, M. T., (2004) The role of experiential avoidance in posttraumatic stress symptoms and symptoms of depression, anxiety, and somatization, Journal of Nervous & Mental Disease

50.

Turk, C. L., (1999) Social phobia: Cognitive-behavior therapy in : Handbook of comparative treatment of adult disorders, John Wiley

51.

Turner, S. M., (1986) Situational Determinants of social anxiety in clinical and nonclinical samples: Physiological and cognitive correlates, Journal of Consulting and Clinical Psychology

52.

Wegner, D. M., (1994) Ironic processes of mental control, Psychological review

53.

Wheeler, V. A., (1982) Assessment of children's self-efficay for social interactions with peers, Developmental Psychology

54.

Young, J., (2003) Schema therapy, The Guilford Press

logo