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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구는 실제관계(Gelso, 2011)에 관한 국내의 숙련된 상담자들의 인식과 경험을 탐색하기 위하여, 상담경력 13∼36년의 주수퍼바이저 급 상담자 14명을 대상으로 실시한 면담을 분석하였다. 실제관계의 하위 요소인 실제성과 진솔성, 실제관계가 상담성과에 미치는 영향, 회기의 경과에 따른 변화, 실제관계와 작업동맹의 차이에 대하여 면담한 자료를 합의에 의한 질적 연구방법을 통해 분석하였으며 5개의 영역, 11개의 범주 그리고 총 39개의 하위 범주가 도출되었다. 첫 번째 영역인 비판단적 수용에서는 자각과 수용, 두 번째 영역인 진솔성에서는 개방, 확산, 그리고 절제, 세 번째 영역인 일관성에서는 토대와 상호성, 네 번째 영역인 역동성에서는 심화와 조율, 다섯 번째 영역인 주체성에서는 성장과 독립 범주가 도출되었다. 본 연구 결과는 상담전문가들이 실제관계를 상담과정에서 성과에 영향을 미치는 상담관계로 인식하고 있음을 보여준다. 이와 같은 결과를 토대로 실제관계의 의의가 반영된 상담 실제와 상담자 수련 및 교육, 수퍼비전에 대한 시사점이 논의되었다.
Interviews were conducted with 14 senior counselors with 14 to 36 years of professional counseling experience to examine expert counselors’ perceptions and experiences of the real relationship(Gelso, 2011). The interviews explored the genuineness and realism of the real relationship, its effect on outcomes, the evolutions of the real relationship over time, and distinctions between the real relationship and working alliance. Analysis using the consensual qualitative method revealed 5 domains, 11 categories, and 39 subcategories. ‘Nonjudgemental acceptance’ was composed of ‘awareness’ and ‘acceptance’. ‘Genuineness’ consisted of ‘openness’, ‘expansion’, and ‘moderation’. ‘Consistency’ included ‘foundation’ and ‘interdependence’. ‘Dynamics’ included ‘deepening’ and ‘attunement’. ‘Independence’ contained ‘growth’ and ‘autonomy’. The results suggest that professional counselors experience the real relationship as a relationship that affects the outcomes of the counseling process. Implications of these findings for counseling practice, training, education, and supervision, with regard to the significance of the real relationship, are discussed.
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