바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

가족관계에서 상처를 입은 여성 노인의 용서 경험

Forgiveness Experiences of Elderly Women Hurt by Family Relationships

초록

본 연구는 여성 노인이 경험한 가족관계에서의 용서라는 현상을 드러내고자, 가족으로부터 상처를 받은 여성 노인들이 그 가족을 용서하는 과정에서 무엇을 경험하는지, 여성 노인들에게 있어 가족을 용서한 경험은 어떠한 의미인지를 그들의 생생한 목소리를 통해 살펴보았다. 이를 위해 만 70세 이후에 가족을 용서한 경험이 있는 여성 노인 8명을 모집하여 2020년 3월부터 6월까지 약 3개월에 걸쳐 개별 심층 면담을 진행하였다. 면담을 통해 수집되고 녹음된 자료는 Giorgi의 현상학적 연구방법에서 제시한 절차에 따라 분석하였다. 분석 결과, 최종 확정된 319개의 의미단위를 바탕으로 구성요소 및 하위구성요소를 도출하였다. 구체적으로, 가족관계에서 상처를 입은 여성 노인의 용서 경험은 ‘가족이 준 상처로 인한 고통’, ‘내 삶에 주목함’, ‘다시 가족을 돌아봄’, ‘외부로부터의 자극’, ‘공감과 성찰’, ‘정화와 흔적’, ‘변화된 관계’, ‘용서의 의미와 내면의 힘을 발견함’이라는 8개의 구성요소와 22개의 하위구성요소로 나타났다. 본 연구결과를 바탕으로 상담 이론 및 실제에서의 시사점과 후속연구에 대한 제언을 논하였다.

keywords
용서, 여성 노인, 가족관계, 상처, 현상학적 연구

Abstract

The study sought to reveal the phenomenon of forgiveness in family relationships as experienced by elderly women. Specifically, this study examined what elderly women who had been wounded by their family experienced while forgiving and what the experience meant to them. Eight elderly women over the age of 70 who had forgiven their families were recruited, and one-on-one in-depth interviews were conducted from March to June 2020. The data was analyzed using Giorgi’s phenomenological research method. Consequently, derived from the final 319 meaning units, forgiveness experiences of elderly women hurt in family relationships included eight components and 22 sub-components: ‘Pain due to hurt from family’, ‘Paying attention to one’s life,’ ‘Taking a look back at family,’ ‘External stimulus,’ ‘Empathy and reflection,’ ‘Catharsis and trace,’ ‘Changed relationships,’ ‘Discovering the meaning of forgiveness and the inner strength.’ Implications of counseling theory and practice, as well as and future directions, were discussed.

keywords
forgiveness, elderly woman, family relationship, hurt, phenomenological study
투고일Submission Date
2022-03-10
수정일Revised Date
2022-07-07
게재확정일Accepted Date
2022-08-23

logo