바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

상황인식에 있어서의 전문성 계발을 위한 인지적 요건: 조종사 기억의 역할을 중심으로

Cognitive Prerequisites for Developing Expertise in Situation Awareness: Role of Pilot Memory

초록

이 연구는 복잡한 비행 과제수행에 있어서 용량기반 인지와 기술기반 인지 특성간의 관계적 역할을 조사하였다. 특별히 비행 상황인식에 있어 선천적 작업기억 용량과 후천적 장기기억 사용기술에 대한 개인차를 조사하였다. 우리는 이 두 가지 기억의 측정을 위해 공간적, 언어적 측정도구를 개발하였고, 이를 통해 상황인식 과제에 있어서 수행 예측력을 검증해 보았다. 그 결과, 작업기억 용량과 장기기억 사용기술이 모두 상황인식 과제 수행의 중요한 예측 변인이었으나 조종 전문성에 따라 그 중요성이 달라졌다. 또한, 이 두 가지 기억구조의 역할이 보상적이라는 증거가 나타났는데, 이러한 결과는 조종사의 전문성 계발 훈련 및 선발을 위한 실용적인 함의를 제공해 준다.

keywords
상황인식, 조종사, 전문성, 작업기억, 장기기억

Abstract

The present research examined the relative roles of capacity-and skill-based cognitive characteristics in performance on a complex aviation task. Specifically, we examined the impact of individual differences in inherent capacity of working memory (WM) and acquired memory skill to encode situational information in an accessible form in long-term memory (LTM) on flight situation awareness (SA). We developed spatial and verbal measures of WM-based capacity and LTM-based skill, and then determined the ability of these measures to predict the differences in performance on SA tasks. While both spatial measures of WM-based capacity and LTM-based skill were important predictors of SA performance, their importance varied as a function of pilot expertise. Furthermore, evidence of a compensatory role of the two memory constructs is indicated. The results have practical implications for aviation professionals interested in pilot training and selection for developing pilot expertise.

keywords
Situation awareness, pilot, expertise, working, memory, long-term memory
투고일Submission Date
2003-05-28
수정일Revised Date
2003-08-13
게재확정일Accepted Date
2003-08-25

logo