바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

The Effects of Sympathy Module and Psychological Capital on Job Satisfaction and Happiness

Abstract

This research aims to study the effects of sympathy module and positive psychological capital on teacher's job satisfaction and happiness. The research was conducted to seek a way to improve quality of teacher's lives, precondition of education for teachers and students' happiness, with 249 teachers of public kindergartens, elementary schools, middle schools and high schools in Daejeon city. The data was collected based on questionnaires consisting of some scales such as sympathy module, psychological capital, job satisfaction and happiness. In statistical analysis, reliability and validity on that scale were conducted through internal consistency coefficient and factor analysis, the relationship among 4 scales was found through correlation analysis and the difference between their job satisfaction and happiness by sympathy module and psychological capitals was seen by performing the two-way analysis of variance (ANOVA). The research result shows that hypothesis Ⅰ'teacher group with affective sympathetic module has more job satisfaction than that group with reasonable sympathetic module' and hypothesis Ⅱ 'teacher group with higher levels of psychological capital has more job satisfaction than that group with lower levels of one' were supported. However, the result indicated that hypothesis Ⅲ 'teacher group with affective sympathetic module and higher levels of psychological capital has more job satisfaction than the other group was not supported. Furthermore, hypothesis Ⅳ'teacher group with affective sympathy module has higher level of happiness than that group with reasonable sympathetic module and hypothesis Ⅴ' teacher group with higher levels of psychological capital has more happiness than that group with lower one were supported. However, the result found that hypothesis Ⅵ 'teacher group with affective sympathetic module and higher levels of psychological capital has more happiness than the other group was not supported. The research result demonstrates that the more affective sympathetic module and improved psychological capital enables to increase teacher's job satisfaction and happiness in exchange and communication process. The result gives an opportunity to seek a variety of education and practical method for more effective sympathetic module and increased psychological capital. In conclusion, limitations and directions for future research were discussed through this research.

keywords
Sympathy module, Psychological Capitals, Job Satisfaction, Happiness, 공감모듈, 긍정심리자본, 직무만족, 행복

Reference

1.

강원도 교육청 (2015). 선생님을 신나게 하자! 강원교권보호헌장 선포. 강원도교육청 공식블로그. 2015.05.14.

2.

강유정 (2015). 보육교사의 긍정심리자본이 교사창의성과 직무만족에 미치는 영향. 아동교육, 24(3), 65-81.

3.

강정갑 (2001). 경남지역 초등교사의 심리적 안녕감과 교사 위상 변화에 대한 지각. 창원대학교 대학원 석사학위논문.

4.

권석만 (2008). 긍정심리학: 행복의 과학적 탐구. 서울: 학지사.

5.

김강훈, 김정기, 박상만(역) (2012). 긍정심리자본. Luthans, F., Avolio, B., & Youssef, C.의 Psychological Capital. 경기: 럭스미디어.

6.

김규태, 최경민 (2015). 초등 교사의 긍정심리자본이 조직몰입에 미치는 영향: 행복과 직무스트레스의 매개효과. 열린교육연구, 23(2), 201-225.

7.

김문숙, 김예실, 이순묵 (2014). 정서노동과 직무관련 변수들 간 관계. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 27(4), 683-720.

8.

김민숙, 민정숙, 옥진선, 정영숙, 홍인숙 (2012). 상담교사의 심리적 안녕감과 공감능력, 직무만족도, 상담만족도와의 관계. 한국상담심리치료학회지, 3(2), 1-19.

9.

김복인, 이인수 (2013). 청소년이 지각한 부모 공감과 행복과의 관계: 자기수용의 매개효과. 청소년학연구, 20(6), 195-218.

10.

김선현 (2011). 감성발달을 위한 미술치료 프로그램. 이담북스.

11.

김예실, 이순묵, 신강현 (2014). 직무만족에 의해 중개되는 성격의 5요인과 조직시민행동과의 관계. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 27(4), 643-685.

12.

김용석 (2012). 행복의 선행요인으로서의 변혁적 리더십과 긍정심리자본 연구. 충남대학교 경영대학원 석사학위논문.

13.

김은주, 김정일, 우훈식, 남승규 (2012). 소비자 공감과 메시지 전략. 한국심리학회지: 소비자․광고, 13(4), 729-750.

14.

김은희 (2015). 베이비부머의 긍정심리자본과 노후준비여부가 노후준비인식과 행복에 미치는 영향. 대전대학교 상담대학원 석사학위논문.

15.

김태완, 최경민, 김규태 (2015). 중등교사의 긍정심리자본과 조직몰입 간의 관계. 교육문화연구, 21(4), 211-240.

16.

김항중, 남승규 (2014). 공감커뮤니케이션 모형. 광고학연구, 25(7), 139-160.

17.

김혜영 (2013). 긍정심리자본과 직무만족의 관계에서 커뮤니케이션만족의 매개효과. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.

18.

남승규 (2010). 소비자 공감에 대한 이론적 연구. 한국심리학회지: 소비자․광고, 11(4), 619-636.

19.

남승규 (2012). 소비자 공감과 소비자 행복. 한국소비자학회 춘계학술대회논문집, 25-30.

20.

남승규 (2013). 소비자 공감모듈과 소비자 행복. 한국소비자학회 학술대회, 349-354.

21.

남승규 (2014a). 행복심리학. 양서원.

22.

남승규 (2014b). 소비자 공감모듈에 기반을 둔 소비자 접점관리. 한국심리학회지: 소비자․광고, 15(1), 57-76.

23.

남승규 (2016). 행복척도 개발 및 타당화. 진행 중.

24.

박경란 (2013). 대학행정직원의 직업기초능력과 자기개발욕구가 직무만족에 미치는 영향. 한양대학교 교육대학원 석사학위논문.

25.

박귀자 (2004). 중등교사의 승진욕구와 직무만족도의 관계. 고려대학교 교육대학원 석사학위논문.

26.

박 미 (2013). 긍정심리자본이 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향. 경희대학교 경영대학원 석사학위논문.

27.

박선희 (2016). 보육교사의 긍정심리자본이 직무만족 및 교사-영유아 간 상호작용에 미치는 영향. 중앙대학교 사회개발대학원 석사학위논문.

28.

박세영 (2011). 생활만족에 대한 직무만족과 여가만족의 관계. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 24(2), 331-353.

29.

방정주 (2008). 중학교 담임교사의 행복이 학급학생들의 행복과 학교생활적응에 미치는 영향. 계명대학교 교육대학원 석사학위논문.

30.

소영호 (2014). 생활체육참가자의 공감능력이 회복탄력성과 행복에 미치는 영향. 한국체육학회지: 인문사회과학, 53(1), 167-180.

31.

오선영, 노상충, 강민우, 서용원 (2015). 변혁적 리더십과 인간존중의 조직문화에 의한 회복탄력성이 조직구성원의 행복감과 조직효과성에 미치는 영향. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 28(4), 829-854.

32.

오혜경(역) (2008). 행복도 연습이 필요하다. Lyubomirsky S.의 How to be happy. 서울: 지식노마드.

33.

유태순 (2015). 네일리스트의 긍정심리자본이 직무만족도 및 심리적 웰빙에 미치는 영향. 건국대학교 산업대학원 석사학위논문.

34.

유흔흔 (2015). 조직구성원의 긍정심리자본이 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향. 부산대학교 대학원 석사학위논문.

35.

이보라, 이기학 (2006). 개인-환경 부합 유형에 따른 직무만족 영향력 차이 연구. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 19(3), 285-300.

36.

이선미 (2014). 초등학교 일반교사와 특수교사의 공감능력, 정서상태, 직무만족도 차이분석. 경희대학교 교육대학원 석사학위논문.

37.

이종찬 (2014). 성인학습자의 긍정심리자본, 자기 주도 학습, 전공몰입, 행복 간의 구조적 관계. 한국성인교육학회, 85-113.

38.

이지현, 진수진, 주현정 (2011). 공공의료기관 간호사의 조직몰입, 간호조직문화, 이직의도가 직무만족도에 미치는 영향. 보건과 사회과학, 30, 205-230.

39.

장지선, 탁진국 (2013). 긍정심리자본, 학습목표지향성, 리더의 비전제시가 정서적 조직변화몰입에 미치는 영향. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 26(1), 1-25.

40.

전경아(역) (2014). 미움받을 용기. 기시미 이치로, 고가 후미타케. 인플루엔셜.

41.

전국교직원노동조합 부설 참교육연구소 (2015). 설문조사 결과. 2015.5.14.

42.

정현지 (2015). 긍정심리자본과 스트레스가 개인의 행복감에 미치는 영향. 대전대학교 상담대학원 석사학위논문.

43.

정효선, 윤혜현 (2014). 외식종사원의 사회지능과 긍정심리자본이 직무만족도에 미치는 영향에 관한 연구. 한국식생활문화학회지, 29(1), 18-25.

44.

조은경 (2008). 조직 내 커뮤니케이션만족이 조직유효성에 미치는 영향. 부산대학교 대학원 석사학위논문.

45.

지영승, 이승민, 김정호, 남승규, 김영일 (2013). 심리유형별 진료도구를 이용한 한방치료의 만족도 연구. 대한침구의학회지, 30(3), 27-38.

46.

최강희 (2009). 보건교사의 공감수준과 교사효능감, 직무만족도의 관계. 아주대학교 교육대학원 석사학위논문.

47.

최수형, 박민생, 이상진 (2012). 조직행동론. 대명출판사.

48.

최용득, 이동섭 (2011). 긍정심리자본의 효과: 지각된 성과, 이직의도, 직장에서의 행복, 주관적 안녕감과의 관계. 한국인사조직학회 발표논문집, 74-100.

49.

탁석산 (2013). 행복 스트레스. 창비.

50.

한국교원단체총연합회 (2015). 설문조사 결과. 2015.5.14.

51.

황인호, 장성화 (2012). 교사의 심리적 안녕감, 공감능력, 직무효율성이 직무만족도에 미치는 영향. 한국콘텐츠학회논문지, 12(2), 232-242.

52.

Bamowe, J. T., Mangione, T. W., & Quinn, R. P. (1972). The relative importance of job factors as indicated by an empirically derived model of job.

53.

Campbell, J. P., Dunnette, M. D., Lawler, E. E., & Weick, K. E. (1970). Managerial behavior, performance, and effectiveness. New York: McGraw-Hill.

54.

Charles, K. R., & Marshall, L. H. (1992). Motivational preferences of caribbean hotel workers: An exploratory study. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 4(3).

55.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in buman behavior. New York: Plenum.

56.

Diener, E., Suh, E. M., Lucas, R. E., & Smith, H. L. (1999). Subjective well-being: Three decades of progress. Psychological Bulletin, 125, 276-302.

57.

George, J. M., & A. P. Brief. (1992). Feeling good-doing good: A conceptual analysis of the mood at work-organizational spontaneity relationship. Psychology Bulletin, 112(2).

58.

Hendrix, W. H., Robbins, T., Miller, J., & Summers, T. P. (1998). Effects of procedural and distributive justice on factors predictive of turnover. Journal of Social Behavior and Personality, 13, 611-632.

59.

Higgins, E. T. (1997). Beyond Pleasure and Pain. American Psychologist, 52, 1280-1300.

60.

Higgins, E. T. (2000). Making a good decision: Value from fit. American Psychologist, 55, 1217-1230.

61.

Higgins, E. T. (2005). Value from regulatory fit. Psychological Science, 14(4), 209-213.

62.

Lawler, E. E. (1971). Pay and organizational effectiveness : A psychological view. New York: McGraw-Hill.

63.

Locke, E. A. (1976). Satisfaction and dissatisfaction among white collar and blue collar employee, Journal of Applied Psychology, 58, 67-76.

64.

Luthans, F., Luthans, K., & Luthans, B. (2004). Positive psychological capital: Going beyond human and social capital. Business Horizons, 47(1), 45-50.

65.

Luthans, F., Avolio, B., Avey, J., & Norman, S. (2007). Psychological capital: Measurement and relationship with performance and job satisfaction. Personnel Psychology, 60, 541-572.

66.

Luthans, F., Avey, J.,, Avolio, B., & Peterson, C. (2010). Human Resource Development Quarterly, 21, 41-67.

67.

Lyubomirsky, S. (2001). Why are some people happier than others? The role of cognitive and motivational processes in well-being. American Psychologist, 54, 239-249.

68.

Lyubomirsky, S., Sheldon, K. M., & Schkade, D. (2005). Pursuing happiness: The architecture of sustainable change. Review of General Psychology, 9, 111-131.

69.

Lyubomirsky, S., King, L., & Diener, E. (2005). The benefits of frequent positive affect: Does happiness lead to success? Psychological Bulletin, 131(6), 803-855.

70.

Porter, L. W., & Steers, R. M. (1983). Employee Commitment to Organizations, In R. M. Steers & L. W. Porter(eds), Motivation and Work Behavior, New York: McGraw-Hill.

71.

Peterson, C., Luthans, F., Avolio, B., Walumbwa, F., & Zhang, Z. (2011). Personal Psychology, 64, 427-450.

72.

Rathi, N. (2011). Psychological well-being and organizational commitment: Exploration of the relationship. Amrita Vishwa Vidyapeetham University.

73.

Russell, S. S., Spitzmuller, C., Lin, L. F., Stanton, J. M., Smith, P. C., & G. H. Ironson. (2004). Shorter can also be better: The abridged job in general scale, Educational and Psychology Measurement, 64(5), 878-893.

74.

Seligman, M. E. P. (2002). Positive psychology, positive prevention, and positive therapy. In C. R. Synder, & S. J. Lopez(Eds.), Handbook of positive psychology(pp. 3-9). London: Oxford University Press.

75.

Weiss, H. M., Nicholas, J. P., & Daus, C. S. (1999). An examination of the joint effects of affective experiences and job beliefs on job satisfaction and variations in affective experiences over time, Organizational Behavior and Human Decision Processes, 78, 1-24.

76.

Youssef, C., & Luthans, F. (2007). Positive organizational behavior in the workplace: The impact of hope optimism, and resilience. Journal of Management, 33(5), 774-800.

logo