본 연구는 정보활용 교육의 일환으로 대학에서 실행되고 있는 교육 프로그램이 정보활용능력에 대한 자가인식과 도서관에 대한 인식 변화에 어떤 영향을 주었는지를 조사․분석한 것이다. 본 연구의 목적을 수행하기 위해 D 대학의 한 학기 교양과목으로 개설되고 있는 정보활용 교육 프로그램을 대상으로 해당과목 수강생 47명의 정보활용능력에 대한 자가 인식과 도서관에 대한 인식을 교육전과 교육후의 질문지법을 통해 조사하였다. 정보활용능력에 대한 자가 인식을 측정하기 위한 문항들은 ACRL의 고등 교육자를 위한 정보활용능력 평가기준을 참조하였고 사용된 분석도구는 Excel과 SPSS 17.0이다.
This study investigated whether information literacy education contributes to change and improvement in university students’ self awareness of information literacy and libraries. The pre-test and the post-test which comprised the same questions on information literacy and libraries were executed on 47 students in an information literacy-related regular course at D University. The information literacy-related questions in the questionnaire were based on ACRL Information Literacy Competency Standards for Higher Education. The collected data were analyzed using Excel and SPSS.
김성은, 이명희. 2007. 대학생을 위한 정보활용능력 교육의 효과에 관한 실증연구. ꡔ한국도서관․정보학회지ꡕ, 38(3): 91-115.
유재옥. 2004. 대학도서관 이용자교육이 이용자의 학술정보이용능력 향상에 미치는 영향. ꡔ한국비블리아학회지ꡕ, 15(1): 243-260.
이정연, 최은주. 2006. 정보활용능력 교육의 효용성에 관한 실험적 연구. ꡔ한국문헌정보학회지ꡕ,40(1): 315-334.
이종구, 조형제, 정준영 외 지음. 2005. ꡔ정보사회의 이해ꡕ. 서울: 미래M&B.
정은숙. 2001. ꡔ대학에서의 정보소양교육이 정보문제해결과정에 미치는 영향에 관한 연구ꡕ. 석사학위논문, 성균관대학교 대학원, 문헌정보학과.
차종상. 2001. ꡔ대학도서관 이용자교육이 이용자의 정보 활용 능력에 미치는 영향에 관한 연구ꡕ. 석사학위논문, 성균관대학교 대학원, 문헌정보학과.
Bundy, Alan. 1998. “Information literacy: the key competency for the 21st century." [Online]. [cited 2008.12.2]. <http://www.library.unisa.edu.au/papers/inlit21.htm>.
Carter, Elizabeth W. 2002. “Doing the best you can with what you have: Lessons learned from outcomes assessment." The Journal of Academic Libraianship, 28(1): 36-41.
Dugan, Robert E., & Peter Hernon. 2002. “Outcomes assessment: Not synonymous with inputs and outputs." The Journal of Academic Libraianship, 28(6): 376-380.
Eizenberg, Michael B., & Robert E. Berkowitz. 1992. “Information problem-solving: The Big Six skills approach." School Library Media Activities Monthly, 8(5): 27-29.
Emmett, Ada, & Judith Emde. 2007. “Assessing information literacy skills using the ACRL standards as a guide." Reference Services Review, 35(2): 210-229.
Julien, Heidi, & Stuart Boon. 2004. “Assessing instructional outcomes in Canadian academic libraries." Library & Information Science Research, 26: 121-139.
Knight, Lorrie A. 2002. “The role of assessment in library user education." Reference Services Review, 30(1): 15-24.
Kunkel, Lilith R., Susan M. Weaver, & Kim N. Cook. 1996. “What do they know?: An assessment of undergraduate library skills." The Journal of Academic Librarianship, 22(6): 430-434.
Portmann, Chris A. and Adrienne Julius Roush. 2004. “Assessing the Effects of Library Instruction." The Journal of Academic Librarianship, 30(6): 461-465.
Rader, Hannelore. 1990. “Bibliographic Instruction or Information Literacy." College & Research Libraries News, 51(1): 18-20.
Shapiro, Jeremy J., & Hughes, Shelley K. 1996. “Information literacy as a liberal Art." Educom Review, 31(2): 1-5.
“AACC Position Statement on Information Literacy." [online]. [cited 2009.5.13]. <http://www.aacc.nche.edu/About/Positions/Pages/ps05052008.aspx>.
“Information Literacy Competency Standards for Higher Education." [online]. [cited 2009.5.10]. <http://www.ala.org/mgrps/divs/acrl/standards/informationliteracycomptency.cfm#ilassess>.
“State University of New York(SUNY), Council of Library Directors, Information Literacy Initiative." [online]. [cited 2009.5.11]. <http://www.sunyconnect.suny.edu/ili/final.htm>.