바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

자기결정성 동기이론에 의한 독서동기 측정도구 개발에 관한 연구

A Study on the Measurement Tool Development of Reading Motivation Using Self-determination Theory

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2015, v.49 no.3, pp.311-332
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2015.49.3.311
이병기 (공주대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구는 자기결정성 동기이론을 적용하여 독서동기를 측정할 수 있는 도구를 제안하는데 목적이 있다. 자기결정성 이론은 단순히 내적 동기와 외적 동기로 양분하지 않고, 개개인의 자율성 혹은 결정성에 따라서 무동기, 외적 조절, 주입된 조절, 동일시 조절, 통합된 조절, 내재적 동기 등 6가지로 구분하였다. 자기결정성 동기이론은 동기 유형을 세분화하여 다양한 외재적 동기를 어떻게 내면화할 것인가에 중점을 둔다. 이에 본 연구에서는 MRQ, MRP, ERAS, RSCS와 같은 기존의 독서동기 관련 측정도구를 분석하고, 이를 자기결정성원리에 의한 6개 범주로 재분류한 후, 이를 바탕으로 자기결정성이론에 의한 독서동기 측정도구를 개발하였다. 본 연구에서 제안하고자 하는 독서동기 측정도구는 자기결정성의 원리에 의거 6개 영역 30문항으로 구성되어 있다.

keywords
독서동기, 자기결정성, 동기 이론, 측정도구, Reading Motivation, Self-determination Theory, Motivation Theory, Measurement Tool

Abstract

This study aims at developing the measurement tool of reading motivation using self-determination theory (SDT). SDT is not simply divided into the intrinsic and extrinsic motivation. SDT resides along a continuum, with amotivation, external regulation, introjected regulation, identified regulation, integrated regulation, intrinsic motivation. SDT addresses the process of internalization of various extrinsic motives. This study analyzed motivation factor of the measurement tool such as MRQ (motivations for reading questionnaire), MRP (motivation to read profile) ERAS (elementary reading attitude survey, RSCS (reading self-concept scale). The study re-classified analysis results based on SDT. Ultimately, this study was proposed measurement tool of reading motivation using SDT has 6 area, 30 items.

keywords
독서동기, 자기결정성, 동기 이론, 측정도구, Reading Motivation, Self-determination Theory, Motivation Theory, Measurement Tool

참고문헌

1.

곽재용. 2009. 독서동기의 요인과 유발 방안. 동아인문학, 16, 483-509.

2.

김민성, 신택수. 2010. 중학생이 지각한 학교의 심리적 환경과 자기결정성, 학습노력, 학업성취, 학교만족도의 인과관계 분석. 아시아교육연구, 11(3), 43-70.

3.

박영민. 2006. 중학생 읽기 동기의 구성 요인. 독서연구, 16, 297-334.

4.

양미경. 2012. 내재적 학습 동기 연구의 동향과 과제. 열린교육연구, 20(4), 187-209.

5.

이민희, 정태연. 2007. 청소년용 학습동기척도의 개발 및 타당화. 한국청소년연구, 18(3), 295-321.

6.

이경화 외. 2011. 교육심리학. 개정판. 서울: 교육과학사.

7.

이영진, 조성만, 권태현. 2010. 고등학생의 읽기 동기 요인 분석. 독서연구, 24, 345-386.

8.

이순영. 2006. 독서동기와 몰입에 영향을 주는 요인에 관한 이론적 고찰. 독서연구, 16, 359-381.

9.

한국도서관협회. 2013. 한국도서관 기준. 서울: 한국도서관협회.

10.

American Association of School Librarians. 2010. Position Statement on the School Librarian's Role in Reading. [online] [cited 2015. 5. 20.]<http://www.ala.org/aasl/sites/ala.org.aasl/files/content/aaslissues/positionstatements/slrol einreading.pdf>

11.

Alexander, J. E., and Filler, R. C. 1976. Attitudes and Reading. Newark: International Reading Association.

12.

Applegate, A. J., and Applegate, M. D. 2010. A Study of Thoughtful Literacy and the Motivation to Read. The Reading Teacher, 64, 226-234.

13.

Arnold, S. L. 1899. Learning to Read: Suggestions to Teachers of Young Children. New York: Silver Burdette.

14.

Coddington, C. S., and Guthrie, J. T. 2009. Teacher and Student Perceptions of Boys and Girls Reading Motivation. Reading Psychology, 30, 225-249.

15.

Conradi, K. et al. 2014. Motivation Terminology in Reading Research: A Conceptual Review.Educational Psychology Review, 26(1), 127-164.

16.

Deci, E. L., and Ryan, R. M. 1985. Intrinsic Motivation and Self-determination in Human Behavior. New York: Plenum.

17.

Eccles, J. 1983. Expectancies, Values, and Academic Behaviors. Spence, J. T. ed. San Francisco, CA: W. H. Freeman.

18.

Ghaith, M. G., and Bouzeineddine, A. R. 2003. Relationship Between Reading Attitudes, Achievement, and Learners Perceptions of Their Jigsaw II Cooperative Learning Experience.Reading Psychology, 24, 105-121.

19.

Gambrell, L. et al. 1996. Assessing Motivation to Read. The Reading Teacher, 49(7), 518-533.

20.

Mathewson, G. C. 1994. Model of Attitude Influence upon Reading and Learning to Read. Ruddell, R. B., and Ruddell, M. E. ed. Newark: International Reading Association.

21.

McKenna, M. C., and Kear, D. J. 1990. Measuring Attitude Towards Reading: A New Tool for Teachers. The Reading Teacher, 43, 626-639.

22.

Pintrich, P. R., and Schunk, D. H. 1996. Motivation in Education: Theory, Research, and Applications. Englewood Cliffs, NJ: Merrill/Prentice Hall.

23.

Ryan, R., and Deci, E. 2000. Self-determination Theory and the Facilitation of Intrinsic Motivation, Social Development, and Wellbeing. American Psychology, 52, 141-166.

24.

Wigfield, A., and Guthrie, J. T. 1995. Dimensions of Children's Motivations for Reading:An initial study. Athens, GA: NRRC, Universities of Georgia and Mary-land College Park.

25.

Wigfield, A., Guthrie, J., and McGough, K. 1996. Questionnaire Measure of Children's Motivations for Reading. College Park, MD: National Reading Research Center.

한국문헌정보학회지