바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

An Analysis on Teaching and Learning Strategies of Inquiry Tasks in the Elementary Moral Textbooks by Multiple Intelligence

Journal of the Korean Society for Library and Information Science / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2017, v.51 no.2, pp.5-22
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2017.51.2.005



  • Downloaded
  • Viewed

Abstract

The purpose of this study is to analyze the teaching and learning strategies included in the inquiry tasks of elementary moral textbooks with multiple intelligences (M.I), and to propose educational information services of teacher librarians. It was found that the tasks were mainly designed by the linguistic intelligence, logical & mathematical intelligence and spatial intelligence. In terms of the information literacy process, linguistic intelligence and spatial intelligence are mainly applied to the analysis-understanding stage. Logical & mathematical intelligence is applied to the stage of comprehensive-application and linguistic intelligence is applied to expression-delivery step. In order to cultivate the insufficient M.I in inquiry activities, teacher librarians should improve room and teaching materials of their school library and provide workbooks using the graphic organizer after analyzing the linkage of the inquiry tasks between the subjects.

keywords
다중지능, 교수․학습전략, 탐구 과제, 서서교사, 정보활용능력, 학교도서관, Multiple Intelligences, Teaching & Learning Strategies, Inquiry Tasks, Teacher Librarians, Information Literacy, School Libraries

Reference

1.

교육부. 2014. 도덕 4. 서울: 천재교육.

2.

교육부. 2015a. 초․중등학교 교육과정 총론. 세종: 교육부.

3.

교육부. 2015b. 도덕 5. 서울: 동아출판.

4.

교육부. 2015c. 도덕 6. 서울: 천재교육.

5.

김수경, 유정림, 유순애. 2013. 다중지능이론을 적용한 독서프로그램 개발에 관한 연구. 한국독서교육학회지, 1(1), 135-155.

6.

김혜온. 2009. 다중지능이론의 비판적 성찰. 인간발달연구, 16(4), 1-19.

7.

박효정 외. 2006. 다중지능이론과 수업. 서울: 양서원.

8.

송기호. 2014. 사서교사를 위한 통합정보활용교육론. 대구: 태일사.

9.

신명희. 2000. 다중지능이론에 기초한 교수․학습 방법 연구. 교육학연구, 38(4), 1-23.

10.

이병기. 2003. 다중지능이론에 의한 학교도서관 정보교육 방안에 관한 연구. 한국문헌정보학회지, 37(1), 43-60.

11.

이영만. 2004. 다중지능의 연계와 확장을 위한 교수전략의 효과. 한국초등교육학회, 17(1), 25-46.

12.

이영재. 1997. 다중지능이론의 교육학적 의의. 발달장애연구, 1(1), 135-147.

13.

윤영돈. 2009. 도덕교육에서 다중지능이론의 활용 가능성 모색. 윤리교육연구, 18, 1-21.

14.

전민제. 2011. Bloom의 교육목표분류에 근거한 2007 개정 고1 사회 교과서 일반사회 영역의탐구 과제 분석. 석사학위논문, 대구대학교 교육대학원.

15.

최영임. 2011. 인성과 관련된 다중지능 계발을 위한 독서교육 프로그램의 효과 연구. 한국문헌정보학회지, 45(1), 169-188.

16.

황윤한, 조영임. 2005. 학습양식으로서의 다중지능이론. 다중지능교육연구, 2(1), 31-54.

17.

Armstrong, T. 2000. Multiple Intelligences in the Classroom. 전윤식, 강영심 옮김. 2007. 다중지능과 교육. 제2판. 서울: 중앙적성출판사.

18.

Connell, J. D. 2005. Brain-based Strategies to Reach Every Learner. 정종진, 임청환, 성용구옮김. 2008. 뇌 기반 교수-학습전략. 서울: 학지사.

19.

Gardner, H. 2006. Multiple Intelligences. 문용린, 유경재 옮김. 2007. 다중지능. 서울: 웅진지식하우스.

20.

Harada, V. H. and Yoshina, J. M. 2004. Inquiry Learning through Librarian-Teacher Partnerships. Washington: Linworth Publishing.

Journal of the Korean Society for Library and Information Science