바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

‘한 책, 한 도시’ 독서운동의 사례연구(3) - One City One Book: San Francisco Reads -

A Case Study of ‘One Book, One City’ Community Reading Promotion Campaigns(3): One City One Book: San Francisco Reads

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2024, v.58 no.3, pp.247-263
https://doi.org/10.4275/KSLIS.2024.58.3.247
윤정옥(Cheong Ok Yoon) (청주대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

이 연구는 미국 캘리포니아 주 샌프란시스코 공공도서관이 주관하는 ‘One Book’ 지역사회 독서운동인 ‘One City One Book: San Francisco Reads’ (이하 OCOB라 부름)의 사례연구로 진행하며, 2005년부터 2024년까지 추진한 목표, 선정 책들의 특성 및 주요 행사와 활동을 분석하였다. 분석 결과를 보면, OCOB는 전도시를 북클럽으로 만들어 독서와 토론을 촉진하는 전형적 ‘One Book’의 목표를 지향하면서, 샌프란시스코의 도시 정체성을 중심으로 문화적 및 인종적 다양성을 반영한 책들을 선정하였다. 시민들은 적극적 프로그램 참여 및 선정 책 대출 증대 등으로 반응하였다. OCOB는 다양성의 이해 및 지역사회 통합을 지향하는 ‘One Book’ 독서운동으로서의 지속성, 일관성, 자율성 및 독립성을 보여주며, SFPL의 ‘비전 2030’을 위한 ‘문화적 확장자’ 및 ‘커뮤니티 촉매자’ 전략의 일환으로 향후에도 추진될 것으로 전망된다.

keywords
‘한 책, 한 도시’ 독서운동, ‘One Book’ 프로그램, 지역사회 독서운동, 원시티 원북: 샌프란시스코 리즈, 공공도서관 행사

Abstract

This research is a case study of ‘One City One Book: San Francisco Reads’ (Hereafter OCOB), which is an ‘One Book’ community reading promotion campaign, sponsored by San Francisco Public Library in California. In this research, the objective of OCOB as ‘One Book’ program, the characteristics of selected books, and major programs and events from 2005 to 2024 were examined. OCOB, while sharing a typical objective of ‘One Book’ campaign, which pursues to form a city-wide book club and promote reading and talking about ‘One Book’ among citizens, selected books which reflected cultural and ethnic diversities of San Francisco and its civic identity. San Franciscans reacted to the efforts of OCOB by actively participating in programs and events and borrowing the selected books. For the past 20 years, OCOB has demonstrated the continuity, consistency, self-reliance, and independence as a ‘One Book’ program, which pursues to better understand diversities and integrate communities, and is expected to continue as an important initiative, which is a strategic part of ‘Cultural Amplifier’ and ‘Community Catalyzer’ for ‘Vision 2030’ of SFPL.

keywords
‘One Book, One City’ Reading Promotion Campaign, ‘One Book’ Program, Community Reading Campaign, One City One Book: San Francisco Reads, Events in Public Libraries

한국문헌정보학회지