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ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN2466-2542
  • KCI
윤희윤(대구대학교) pp.1-20 https://doi.org/10.16981/kliss.48.1.201703.1
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공공도서관은 지역주민이 가장 자주 이용하는 문화인프라, 평생학습 공간, 사회적 공공시설이다. 이러한 다목적 정체성에 부응할 의도로 많은 공공도서관이 최근에 개방형, 다기능성, 연계성을 강조하는 방향으로 공간구조를 변경 또는 재구성하고 있다. 이에 따른 소음문제가 주요 환경변수의 하나로 부상함에 따라 소음관리가 이용자 친화적인 도서관인지를 판단하는 잣대로 간주될 수밖에 있다. 본 연구는 대구시 공공도서관을 대상으로 공간별 소음수준을 측정하여 국내외 기준과 비교․분석한 다음에 다양한 저감방안을 제시하였다.

Abstract

Public library is the most well-used cultural infrastructure, life-long learning space, and social facility within local community. In order to respond to the multi-purpose identities, space structure of many public libraries is changed or reconstructed to open-concept, multi-functional and interconnected areas. Accordingly, the noise issue in public libraries has emerged as one of key environmental parameters and noise management is bound to be considered as a scale for determining whether a user-friendly library. This study measured the noise level of the public libraries in Daegu city, analyzed measurement results on the basis of national and international standards, and suggested the various reduction plans.

김성준(관촌중학교 사서교사) ; 이병기(공주대학교) pp.21-42 https://doi.org/10.16981/kliss.48.1.201703.21
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초록

이 연구는 학교도서관의 장서관리 현황을 파악하기 위해 전국의 154개교를 대상으로 설문조사를 실시하여 분석한 결과이다. 설문지는 학교도서관의 장서현황, 이용현황, 장서관리 체제의 3개 영역에 걸친 총 12개의 조사내용으로 구성되었다. 분석결과 도출된 주요 내용을 종합하면 다음과 같다. 첫째, 자료현황에서 2015년 기준 학생 1명당 단행본 수는 전문단체인 한국도서관협회 기준과 비교하여 초등학교와 중학교는 기준을 초과하였으나, 고등학교는 기준에 미치지 못하였다. 입수자료의 주제별 비율은 문학이 압도적으로 높았으며, 다음 주제로 사회과학과 역사의 비율이 높게 나타났다. 둘째, 이용현황에서 학교급별 대출현황은 학생, 교사, 학부모 모두 초등학교에서 높게 나타났다. 그리고 2013년부터 2015년까지 한 번도 대출된 적이 없는 자료는 전체 장서의 64.6%로 나타났다. 셋째, 장서관리 체제에서 전체 154개교 중 114개교(74%)가 자체의 장서관리 정책서를 보유하고 있고, 이들 모든 학교는 연간 1회 이상의 장서점검 및 평가를 실시하였다. 그리고 대부분의 학교는 자체의 학교도서관운영위원회를 구성하고 있으며, 이들은 연 중 2~3회의 회의를 개최하는 것으로 나타났다. 그리고 학교도서관운영위원회는 학교도서관 현안문제에 대한 대화와 소통의 장으로, 그리고 장서개발, 운영지원, 홍보에서 중요한 역할을 수행하는 것으로 조사되었다.

Abstract

This study reports the result of the survey on collection management from 154 school libraries in Korea. The questionnaire is consisted of three section: state of collection, state of book use, and collection management system. Results reveal that (1) elementary schools and middle schools have many books for each student compared to the KLA’s School Library Standards; (2) the component ratio of literature books is the biggest in school library collections; (3) the ratio of library book use is overwhelmingly higher in elementary schools than middle schools and high schools; (4) 64.6 percent of library books in the sample are never used during 2013-2015; (5) 74 percent of libraries have its own collection management document; (6) Almost all schools compose its own committee for library management, the committee plays an important roles in the communication among school members, collection development and promotion.

노영희(건국대학교) pp.43-75 https://doi.org/10.16981/kliss.48.1.201703.43
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본 연구에서는 사서의 고용실태 및 환경, 취업전망에 대한 인식을 조사하기 위해 사서 대상 설문조사를 수행하였으며, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 인식조사를 기반으로 한 도서관 현장의 고용환경은 낮은 임금, 불안정한 일자리, 전공비일치 직원배치로 인한 업무의 어려움, 상사와의 불화, 사서로서의 자존감 저하, 업무량과다, 열약한 업무환경 등으로 나타났다. 둘째, 대학의 문헌정보학과 교육과정에 추가되어야 할 내용으로 현장 근무자들은 문화프로그램 관련, 전자정보 조직 및 서비스 등을 가장 높게 선호하였다. 셋째, 비정규직의 고용환경은 높은 경쟁률, 낮은 임금, 높은 이직횟수, 과다한 업무량 등으로 나타났다. 넷째, 취업준비 시 가장 큰 애로사항은 취업 정보의 부족으로 나타났다. 따라서 위의 연구결과를 기반으로 한 다양한 개선책이 요구되며, 특히, 취업정보시스템의 구축, 현장중심 교육과정의 도입, 채용시 구체적 직무조건 제시가 요구된다고 할 수 있다.

Abstract

In this study, Employment Status and Environment of Librarian, to investigate the employment prospect survey was conducted to the subjects of a librarian. The results of this study are as follows. First of all, employment environment of the library site base on the cognitive survey was showed that low wages, unstable jobs, difficulty in work due to staff placement that does not match majors, disagreement with the boss, self-regard as a librarian, excessive workload, a poor work environment etc. Second, the field workers preferred cultural program related electronic information organisation and service as the contents to be added to the curriculum of the library information department of the university. Third, the employment environment of irregular workers is characterised by high competition, low wages, high turnover number, and excessive workload. Fourth, The biggest problem when preparing for employment was the lack of employment information. Therefore, various improvement measures based on the results of the above studies are required, especially, construction of employment information system, Introduction of the field - based curriculum, specific employment conditions are required when hiring.

조재인(인천대학교) pp.77-97 https://doi.org/10.16981/kliss.48.1.201703.77
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웹 기반의 참고문헌관리도구를 통해서는 실무자, 교육자, 학생 등과 같이 학계 밖의 독자들에 대한 영향력을 추정할 수 있을 뿐 아니라, 어떠한 신분과 전공 분야의 독자들이 논문을 읽고 있는지 추적할 수 있다. 본 연구는 참고문헌관리도구인 Mendeley의 독자 분석을 통하여, 문헌정보학 연구 논문이 어떠한 신분과 전공의 독자들에게 읽히고 있는지 분석했으며, Mendeley 독자수와 피인용도간에는 어떠한 상관성이 있는지 조사하였다. 독자의 신분과 전공을 분석한 결과, 문헌정보학/정보학 전공자이외에도, 경영학, 의학, 교육학 분야 등에 독자들이 분포되어 있었으며, 독자들의 학술적 신분과 전공에 따라 상대적으로 많이 읽고 있는 논문의 주제 영역에 유의미한 차이(p=.000)가 존재하는 것으로 분석되었다. 한편, Mendeley에 저장된 논문의 피인용도와 Mendeley 독자수간의 관계를 피어슨 상관계수(Pearson correlation coefficient) 산출을 통해 분석한 결과, r=0.585의 상관성이 있는 것으로 나타났으며, 교수와 같이 주로 인용을 목적으로 논문을 읽는 저자 그룹으로 제한할 경우 r=0.619의 강한 상관성이, 사서와 같이 실무적 문제 해결과 학습을 위해 논문을 읽는 비저자 그룹으로 제한할 경우 r=0.384로 약한 상관성이 나타나는 것으로 분석되었다.

Abstract

With reference management tool based on web, we could understand not only impact about non-author, such as hand-on worker, educator, who are out of academia, but also trace the subject fields of readers and their status. This study by analyzing mendeley, understand what kinds of subject fields and status of readers read library and information science field articles. As a result of analyzing the status and the major of the reader, readers were distributed in the fields of business administration, education and so on, and according to the reader's major, there was a significant difference (p = .000) between the subject area of ​​relatively read a lot. By the way, as the result of relational analysis between citation rate and numbers of mendeley readership about medeley saved articles, correlation coefficient shows 0.585, however as the result of relational analysis limiting the groups, in case of author group who tends to read the articles for citing, correlation coefficient shows 0.619. On the other hand, non-author group shows 0.384.

장덕현(부산대학교) pp.99-116 https://doi.org/10.16981/kliss.48.1.201703.99
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인문학에 대한 관심이 높아짐에 따라 지역자치단체 등의 공공기관과 민간단체 등에서도 다양한 인문학 프로그램을 진행하고 있다. 이 중 공공도서관 기반의 인문학 프로그램은 무엇보다 공공도서관이라는 장소를 지역사회의 거점으로 활용할 수 있으며, 기존의 문화프로그램 등과 결합하여 다양하게 진행할 수 있는 장점이 있다. 반면 비교적 급속하게 인문학 프로그램이 확장되면서 문제점들도 관찰되고 있다. 즉, 기존의 문화프로그램과의 차별성, 인문학 프로그램 전담인력의 확보, 강사 확보 및 교육방식과 내용의 다양성 문제, 참여자 계층의 다양성, 그리고 문화프로그램과 공공도서관 자료와의 연계성 확보 등이 그것이다. 이러한 맥락에서 이 연구에서는 공공도서관 기반 인문학 프로그램의 다양한 측면을 고찰하고자 하였다.

Abstract

This study attempts to investigate the current situation, limitations and improvement strategies of humanities programs in public libraries. Specifically, this study also surveys such humanities programs open in public libraries and compared strengths and weaknesses of the programs. For the study the researcher participated in such humanities programs for the observation. For the interview, data were collected from public librarians who are in charge of such humanities programs. Supplementary data were also collected through qualitative interviews and brain-storming discussions with public librarians and program participants. For the suggestion, future strategies to improve the quality of such programs and to cope with changes of user demands and future trends, the researcher put the emphasis on the networking with local art/cultural communities, proactive marketing strategies, practical program management strategies, and program development on the basis of user needs.

김종성(계명대학교) pp.117-136 https://doi.org/10.16981/kliss.48.1.201703.117
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이 연구의 목적은 우리나라 학교도서관 및 독서교육 관련 조례를 분석하여 개선점을 논의하기 위한 것이다. 이를 위해 현재 시·도교육청에서 제정하여 운영하는 관련 조례 15건을 분석하였다. 학교도서관 조례, 독서교육 조례, 학교도서관/독서교육 조례로 구분하여 내용 구성요소를 비교하였고, 조례의 내용을 교육감과 교장의 책무, 위원회와 전담부서, 독서진흥 및 독서교육, 학교도서관 등 4개 영역으로 나누어 분석하였다. 이 분석을 토대로 조례의 개선 방향을 실효성 제고, 통합형 조례 운영, 교육과정 연계성 강화, 정보활용교육 원리 반영 등의 측면에서 논의하였다.

Abstract

The purpose of this paper is to analyze and look for improvement points of the ordinance for school libraries and reading education in Korea. For the purpose, the writer analyzed 15 ordinances of metropolitan city and provincial offices of eduction. The ordinance content were examined in terms of obligation of superintendents of education and principals, committees and administration department, reading promotion and education, and school libraries. According to the examination the writer discussed about effectiveness enhancement, operating integrated type ordinance, connections of school libraries and reading education and curriculum, and reflection of information literacy education.

노지현(부산대학교) ; 이은주(동의대학교) ; 이미화(공주대학교) pp.137-160 https://doi.org/10.16981/kliss.48.1.201703.137
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OAK(Open Access Korea)는 오픈 액세스 지식정보의 공동 활용 및 통합서비스 체제 구축을 위해 국가적 차원에서 추진하고 있는 기관 리포지터리 사업이다. 그러나 메타데이터의 구축과 공유에 있어 다양한 문제를 내재하고 있어 OAK 메타데이터 요소에 대한 개선이 시급한 상황이다. 이에 본 연구에서는 OAK 참여기관에서 사용하는 메타데이터 요소를 세밀하게 분석하고, OAK와 유사한 성격의 국내외 리포지터리 사례를 참조해 가면서, OAK 메타데이터 수정(안)을 제안하였다. 구체적으로, OAK 참여기관의 메타데이터 현황을 조사하기 위해 17개 기관의 사례를 입수하여 분석하였으며, 참여기관에서 사용하는 메타데이터 요소의 용도가 명확하지 않은 경우 기관 리포지터리 담당자와의 인터뷰를 통해 보완하였다. 더불어, DSpace, EPrints, BEPress, ETD-db, dCollection 리포지터리의 메타데이터 사례를 분석한 다음, OAK 참여기관 실무자들과의 대면 회의 및 이메일 교환을 통해 최종적인 OAK 수정(안)을 도출하였다.

Abstract

OAK(Open Access Korea) is a national repository project to support free access to Korea’s open access knowledge information. However various problems and limitations are recognized when organizing and sharing metadata with OAK-IR system. This study aims to suggest a modified metadata standard to improve the quality of OAK metadata. To the end, this study analyzed all metadata elements used by OAK participating organizations and compared the metadata with the metadata of other typical repository systems. In details, metadata organized in 17 OAK participating organizations were analyzed with their metadata specifications, input data examples, and practitioner interviews. And a case study on DSpace, EPrints, BEPress, ETD-db, dCollection was conducted. The final modified OAK metadata elements were suggested through group discussion and coordination by the practitioners of OAK participating organizations, OAK supervisors, and the developers of OAK-IR system.

박성의(성균관대학교 문헌정보학과) ; 심원식(성균관대학교) pp.161-189 https://doi.org/10.16981/kliss.48.1.201703.161
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이 연구는 시각장애 연구자의 학술정보 획득 및 활용에 대한 경험을 시각장애 연구자의 관점에서 기술하고, 그 경험의 내재된 본질을 탐색해 보는데 목적이 있다. 이를 위해 시각장애 연구자 12명을 심층 면담하고 Colaizzi의 현상학적 연구방법으로 분석하였다. 107개의 의미 있는 진술과 이를 통해 구성된 의미에서 44개의 주제, 12개의 주제묶음을 확인하여 구분한 결과, 총 4개의 범주가 최종적으로 도출되었다. ‘학술정보 확보 및 활용’ 범주는 학술정보 제공 사이트의 웹 접근성 및 원문 접근성 수준이 낮아 시각장애 연구자들이 자료 검색-확보-활용과정에서 겪는 어려움을 보여준다. ‘인식 및 감정의 변화’ 범주는 시간의 흐름에 따른 시각장애 연구자의 인식 및 감정을, ‘지원인력과의 관계’ 범주는 지원인력 확보의 어려움, 지원인력의 역량 문제, 지원인력 관리와 관련하여 시각장애 연구자가 겪는 고충을 보여준다. ‘개선요구사항 범주’는 연구 참여자들이 학술정보 획득 및 활용과 관련하여 개선되기를 희망하는 내용이 무엇인지를 기술하고 있다.

Abstract

The purpose of this study is to describe the experience of visually impaired academic researchers’ use of scholarly contents and to explore intrinsic nature of the experience. In-depth interview was conducted with a total number of twelve visually impaired academic researchers and the data were analyzed using Colaizzi’s phenomenological research method. A total of 107 significant statements were extracted, divided into 44 themes and 12 theme clusters. The statements were then classified into four categories. The ‘scholarly contents acquisition and use’ category has to do with difficulties that these experience when negotiating with internet sites with poor web accessibility and full-text availability. The ‘changes in perception and emotions’ category deals with transitions in perception and mood experienced by visually impaired academic researchers’ over time. The ‘relationships with support personnel’ category includes issues related with the difficulty of securing support person, support person’s inadequate level of competence, and establishing/sustaining personal relationships. Finally, the ‘improvement requirements’ category includes issues that these researchers want resolved with regard to contents acquisition and use.

박지홍(연세대학교) ; 허지영(연세대학교 문헌정보학과) pp.191-206 https://doi.org/10.16981/kliss.48.1.201703.191
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본 연구는 국내 문헌정보학 분야의 연구협업의 특성을 기관 단위로 협업지수들을 활용하여 비교 분석 하였다. 학문 분야로서 문헌정보학 분야에서의 협업에 대한 연구는 국가 단위로 비교하는 연구는 몇몇 이루어졌으나, 단위 국가 내에서 일어나는 기관 단위 협업에 대한 연구는 많지 않다. 본 분석을 위해 KCI(Korea Citation Index) 웹사이트에서 주제별 분류를 통해 문헌정보학 분야에 해당하고 KCI에 등재된 8개의 저널들을 데이터로 선택하였다. CC(Collaborative Coefficient), CAI(Co-Authorship Index), Local Collaborative Index(LCI), Domestic Collaborative Index(DCI)의 협업지수를 통하여 문헌정보학 분야 기관 간 협업 패턴에 대해서 비교 분석하였다. 중앙대학교, 연세대학교, 이화여자대학교의 경우 대학교라는 기관 특성 상 공동 연구가 주로 교수와 대학원생 간의 협업, 교수들 간의 협업 형태로 많이 이루어지는 점이 반영되었다. 멀티, 메가 단위의 공동 저자 유형에서 매우 높은 지수를 나타낸 KISTI의 경우 연구소라는 기관의 특성이 반영된 것으로, 팀 단위로 프로젝트 성격의 공동 연구가 이루어지는 것이 보편적인 연구소의 특성이 영향요인으로 작용한 것으로 볼 수 있다.

Abstract

The purpose of this study is to compare the characteristics of research collaborations in the field of LIS. While there are several studies under the unit of analysis of country, there are only a few studies under the unit of analysis of institution in LIS field. For this analysis, we selected eight journals in the KCI (Korea Citation Index) web site, which correspond to the field of LIS through subject classification. The collaborative indices, Collaborative Coefficient, Co-Authorship Index, Local Collaborative Index (LCI), Domestic Collaborative Index (DCI) allowed us to comparatively analyze institutional collaboration patterns in LIS field. In the case of Chung-Ang University, Yonsei University, and Ewha Womans University, collaborative research among professors, graduate students, and professors reflected the fact that collaborations among universities are often performed with professors. In the case of KISTI, which showed a very high index value, the characteristics of project-based research are reflected in the research collaboration pattern.

Kim, Eungi(계명대학교) pp.207-225 https://doi.org/10.16981/kliss.48.1.201703.207
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Abstract

The aim of this study was to discover various Library and Information Science (LIS) research areas by examining similarities and differences between LIS journals in terms of keyword characteristics. To conduct this study, for the years from 2004 to 2016, the keywords of 6 international journals were downloaded from Scopus database (http://www.scopus.com), and the keywords of 4 Korean journals were downloaded from the RISS database (http://www.riss.co.kr). The characteristics of keywords were investigated by examining frequently used keywords and frequently used distinctive keywords pertaining to international and Korean journals. The distinctive keywords are referred to as the keywords that appear in one domain but not in another. The result of this study indicated the following: a) a frequency analysis of the keywords showed major research themes and unique traits concerning Korea. b) In general, the keywords used in Korean journals frequently reflected the library as a major subject area of research, while keywords used in international journals reflected bibliometrics and information retrieval as major subject areas of research. c) The overarching themes of each created dataset were clearly noticeable in frequently used distinctive keywords. d) Some keywords were bound by a nation or by a region due to their scope of usage. The important implication of this study is that both most frequently used keywords and most frequently used distinctive keywords seemed to adequately represent the LIS subject areas

나경식(건국대학교 문헌정보학과) ; 정용선(동신대학교) pp.227-243 https://doi.org/10.16981/kliss.48.1.201703.227
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본 연구는 노인이 건강정보검색에서 어떠한 어려움과 감정변화를 경험하는지를 살펴보고자 하였다. 이를 위해, 총 10명의 노인들을 대상으로 개별면담을 실시하였고, 그 결과 참여한 노인들이 경험하는 어려움에는 크게 인지적 어려움과 신체적 어려움이 있는 것으로 나타났다. 인지적인 어려움에는 첫째, 어디에서 어떻게 건강정보를 찾는지의 어려움을 나타내었고, 둘째, 정보검색도구의 이용의 어려움을 나타내었고, 셋째, 신뢰할 수 있는 정확한 정보선택의 어려움을 나타내었다. 참여한 노인들의 신체적인 어려움에 대해서는 눈, 손, 다리, 몸 전체에 어려움이 있다고 나타내고 있었다. 감정변화에 대해서는 정보검색 초기에는 ‘궁금하다’와 ‘감정이 없었다’가 중간단계에는 여러 감정상태를 보이다가 정보를 찾은 후에는 긍정적인 감정표현과 건강에 대한 경각심이나 두려움이 한편으로 생기기도 하였다. 이러한 연구결과를 도서관의 관점에서 분석하고 논의한 후, 노인들을 위한 도서관의 역할을 제언하였다.

Abstract

This study aims to explore older adults’ experiences on cognitive and physical barriers and emotional changes of interactions from their health information seeking. Total of 10 older adults aged 65 or more were individually interviewed. The results show that the older adults may experience more difficulty from the perspectives on cognitive and physical barriers. The cognitive barriers are to: 1) know information resource and information search skills, 2) to choose relevant information, and 3) to know information search tools. The physical barriers for them to consider are eyes, hands, legs, and the whole body when accessing health information. In terms of emotion, the older adults express curiosity and negative emotion and at the beginning of the search and then they have more emotional expressions in the middle, and then they express positive emotion at the end of the search. The results suggest that information professionals should consider library as a connection to help them reduce these barriers and stabilize emotional changes.

이아영(역삼도서관 관장) ; 조미아(경기대학교) pp.245-265 https://doi.org/10.16981/kliss.48.1.201703.245
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Abstract

The objective of this research is to develop & operate classical literature reading education program for youth, to verify the difference in effect with respect to the influence of classical literature reading education on youth's character and competency development and to clarify the difference in effect depending on intention to participate in classical literature reading education and instruction method. Main result of research is summarized as follows. First, after classical literature reading education was found to be effective to the character and the youth's competency development increased. Second, verifying the effect of classical literature reading education on intention to participate voluntarily, it was found to be more effective for group of voluntary participation than group of involuntary participation. Third, verifying the effect of classical literature reading education depending on instruction method, it was found to be more effective for group of discussion lesson based on character key words than group of lesson based on recital.

안현주(전남대학교) pp.267-289 https://doi.org/10.16981/kliss.48.1.201703.267
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이 연구는 조선시대에 간행된 현존하는 한문본 <시경>의 판본의 조사를 통해, 판본 42종을 대상으로 형태적 특징에 따라 계통별로 구분하여 분석하고자 하였다. 연구 결과 밝혀진 사실은 다음과 같다. 조선에서는 明의 永樂板 『詩傳大全』을 底本으로 한 覆刻본과 활자본 및 활자본의 복각본이 전체의 69%를 차지해 가장 자주 刊印되었고 널리 유통되었다. 그 중에서 주류를 이루고 있는 명본 복각본은 14종이 있는데, 초기본부터 임진왜란 직후에 간행된 판본들은 영락판과 거의 동일한 형태적 특징을 보여 주는데 후대로 갈수록 복각이 거듭되면서 영락판의 형태와는 거리가 멀어진 판본도 생겨났다. <시경>은 시기별로는 18세기에 가장 빈번하게 간행되었고, 지역별로는 경기지역과 경상지역에서 가장 많이 간행되었는데 경기지역에서는 활자본이, 경상지역에서는 감영본이면서 명본 복각본이 주를 이루었다.

Abstract

The objectives of this study are to survey publications of the chinese version of <Shi Jing> surviving to the present day and to analyze their characteristics systematically based on physical bibliographical assessment of its 42 versions. Important findings are following: During the Chosun Dynasty, the largest number(69%) of publication and distribution of <Shi Jing> was from the Youngrak Version(Ming Books) of 『ShiJundaquan』, of which reversely engraved editions, typologic editions, and the reversely engraved editions of the typologic editions were found. Among 42 versions, 14 reversely engraved editions are originated from the Youngrak Version. Those from earlier versions to the versions right after ImjinWar were similar to Youngrak Version in morphological characteristics, later some editions were found to be far different from Youngrak Version by repeating the reverse engraving. As for the publication time of <Shi Jing>, most editions were printed in the 18th century. The publication region of <Shi Jing> was also examined, Gyeonggi and Gyeongsang regions are the most frequent printing places. Typologic editions were printed mainly at Gyeonggi region, and the reversely engraved editions from Ming Books were printed at Gyeongsang region as Gamyeongbon (the books from Supervisory Office).

이현실(전북대학교 문헌정보학과) pp.291-318 https://doi.org/10.16981/kliss.48.1.201703.291
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초록

본 연구에서는 대학생 독서치료 프로그램이 집단상담으로서 효과와 장점이 있다는 것을 파악하였다. 연구결과 1) 집단 독서치료 프로그램은 기존 집단상담의 장점을 포괄하고, 단점을 보완하는 안전한 치료방법임을 확인하였다. 2) 모방행동, 응집력, 현실수용에서 의미 있는 변화가 조사된 것은, 대학에서 진로를 주제로 하는 집단 독서치료 프로그램의 필요성을 시사한다. 3) 청년들의 암울한 현실에 비추어, 대학생들이 사랑을 논하고 연애에 소망을 드러낸 희망적 현상이 의미가 있었다. 독서치료에서 집단상담의 효과를 증진시킬 수 있는 독후 활동 방안 및 대학에 요구되는 특정 주제나 매체에 대해서도 연구할 필요가 있다. 본 연구는 대학에서 널리 보급될 수 있는 접근하기 쉽고 전문적인 집단 독서치료의 방향을 설정하는데 기초가 될 것이다.

Abstract

In this study, We found out that bibliotherapy program for university student has its strong point and effectiveness. The result of this study are follows: 1) bibliotherapy program is a safe method which covers the advantage of group psychotherapy and make up for the disadvantages. 2) significant changes in imitational behavior, cohesion and acceptance of reality suggest the necessity of bibliotherapy program that focuses on university career. 3) In light of the gloomy reality of young people, the fact that university students discuss love and hope for romance was meaningful phenomenon. It is necessary to study the after reading activities that can enhance the effectiveness of the bibliotherapy program and the specific topics and media that is needed by universities. The study is an approach that is widely available in university and will be the first step to establish the professional direction for bibliotherapy program

김보일(경기대학교) ; 김선호(대구대학교) pp.319-344 https://doi.org/10.16981/kliss.48.1.201703.319
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초록

사회 환경 변화에 따라 공공도서관의 노인 이용자 서비스는 새로운 관점에서 제고되어야 할 필요가 있다. 따라서 이 연구에서는 LibQUAL+를 적용한 공공도서관 노인 서비스 품질을 평가하고 이용자 만족도를 조사하여 인구통계학적 특성에 따른 주요 이용 서비스 만족도, 전반적인 서비스 만족도, 서비스 품질 구성요인(서비스 영향력, 정보 제어, 도서관 장소) 그리고 재이용의도와의 관계를 분석하였다. 그 결과 바탕으로 공공도서관 노인 서비스 개선방안으로 노인 이용자 환경 변화에 따른 적합한 정보자료 및 서비스 제공과 노인 이용자의 세분화된 연령별 정보요구에 따른 장서 개발 그리고 노인 서비스에 적합한 전담 인력을 배치를 제언하였다.

Abstract

As the social environment changes, the public library's services for older persons need to be improved from a new perspective. Therefore, this study analyzed the relationships among user satisfaction of major services, overall service satisfaction, service quality components (i.e., service affection, information control, and library as place), and re-use intention according to demographic characteristics by evaluating the public library's services for older persons with applying LibQUAL+ and surveying the user satisfaction. This study proposed to provide appropriate information and service according to the changes of the elderly user environment, develop the library collection according to the diversified information needs by older users, and allocate personnel who could offer a service to older people.

홍기철(한국건설기술연구원 객원연구원) pp.345-371 https://doi.org/10.16981/kliss.48.1.201703.345
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초록

전통적으로 건설 산업 분야는 패싯 분석 기법을 활용한 대표적인 영역 중의 하나이다. 국제적으로 분류체계인 『건설정보통합분류법(Uniclass)』이나 시소러스인 『건설산업시소러스(Construction Industry Thesaurus, CIT)』 등에서 패싯 분석 기법을 적용하고 있다. 국내의 경우, 분류체계인 『건설정보분류체계』 등에 활용되고 있으나 시소러스에서의 패싯 분석 기법의 연구나 구축 사례는 찾아보기 힘들다. 본 연구의 목적은 패싯 분석 기법을 활용한 건설 분야의 정보검색을 위한 시소러스의 구축을 상정하여 패싯 유형을 확립하고, 패싯 분석 기법에 따른 건설 분야 시소러스의 구축 방안을 제시하는 데에 있다. 기본 패싯으로 최상위 10개의 패싯(주체 및 수동체, 인공물, 추상물, 재료, 부품/구성요소, 공종, 속성, 매체, 프로세스, 공간, 시간)과 하위 20개의 패싯을 설립하고, 국제표준(ISO 25964-1)이 제시하고 있는 시소러스 구축 절차에 따른 구축 방안을 제시하였다. 본 연구의 결과는 패싯 기반 시소러스의 적용뿐만 아니라 향후 택사노미나 온톨로지 등에서의 재활용 및 건설 분야의 분류체계 등과의 상호운용성에 활용이 가능할 것으로 기대하고 있다.

Abstract

Traditionally, the construction industry field is one of the typical fields using facet analysis method. Internationally the facet analysis method is applied to the classification scheme 「Uniclass」 or thesaurus 「Construction Industry Thesaurus(CIT)」. In the case of Korea, the facet analysis method is being used in classification scheme 「Construction Industry Classification System」 but it is difficult to find studies on facet analysis method in thesaurus or building case study. This study aims to establish facet types by introducing building of thesaurus for information retrieval in construction field using facet analysis method and to suggest building plan of thesaurus in construction field using facet analysis method. In this paper, We establish the 11 top facets(agent/patient, artifacts, abstract, material, parts/component, works, attribute, media, process, space, time) and the 13 subfacet as rudimental facets and suggest building plan according to thesaurus building procedure which is suggested by International Standard(ISO 25964-1). The result of this study is expected to apply to facet based thesaurus. And it is also expected to reuse in Taxonomy or Ontology etc. and to use in interoperability with the classification scheme of Construction filed.

김갑선(중원대학교) pp.373-396 https://doi.org/10.16981/kliss.48.1.201703.373
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본 연구의 목적은 문헌정보학 학술지에 발표된 질적 연구논문의 연구 동향을 분석하여 발전의 지향점을 모색하고자 한다. 문헌정보학을 대표하는 4개 학술지의 2016년까지 총 73편(1.4%)의 논문을 선별하였다. 분석 결과, 1) 질적 연구로 가장 선호하는 주제는 정보행태(39.7%)와 사서업무(20.5%)이다. 2) 연구 목적은 경험의 이해(60.2%)가 우세하였고, 그 다음으로는 현황 개선(30.1%)이다. 3) 선호하는 연구방법은 ‘일반 질적 연구’(26.0%), ‘무언급’(21.9%), 근거이론(13.6%), 현상학(10.9%), 사례연구(10.9%) 등 이다. 4) 연구의 참여자는 사서가 41.0%로 매우 우세하였다. 그 다음으로는 전문직 종사자(13.6%)이다. 5) 가장 선호하는 자료수집방법은 심층면담(20.5%), 면담(13.6%), 심층면담과 내부자료(9.5%)이다. 연구 결과, 문헌정보학 분야 질적 연구의 스펙트럼은 매우 다양하여, ‘느슨한 질적 연구’와 ‘과학성을 지향하는 질적 연구’가 공존하고 있었다. 문헌정보학의 질적 연구의 발전을 도모하기 위해서는 개인적 차원에서는 질적 연구자의 인식 고양, 엄격한 연구방법(자료수집, 분석과 해석, 타당성과 신뢰성)의 적용이 요구된다. 제도적 차원에서는, ‘질적 연구방법’의 교과목 설치, 심사자와 연구자의 질적 연구 수행과 이해를 돕기 위한 문헌정보학 질적 연구지침과 표준 제작이 필요하다.

Abstract

The purpose of this study was to examine the trends of qualitative research in four representative journals in Korean LIS from 1970 to 2016. 73 papers(1.4%) were analyzed focusing on publication year, subject areas, research purposes, authors, qualitative methods, research participants, data collection methods, data analysis methods, and methods of validation. The findings are as follows: 1) Information behaviour(39.7%) was the most researched topics, followed by librarians work(20.5%), and bibliotherapy & reading education(13.6%). 2) The most frequently used research purpose was for understanding experiences(60.2%) and for improving current state(30.1%). 3) ‘Grounded theory’(13.6%) and ‘phenomenology’(10.9%), ‘case study’(10.9%), were used frequently, while ‘non-specified qualitative method’ was 26.0% and ‘not indicated’ was 21.9%. 4) Librarians (41.0%) were the most researched participants, followed by professionals(13.6%). To collect qualitative data, in-depth interview(20.5%), interview(13.6%), and in-depth interview & internal documents(9.5%) were frequently used. There are ‘loose qualitative research’ group and ‘scientific qualitative research’ group. LIS researchers using qualitative research methods should consistently make efforts to increase qualitative theory and the philosophical assumptions, and to apply rigorous research method (data collection, analysis and interpretation, sampling, data saturation, validity and reliability). Institutionally, It is to provide ‘qualitative research methods’ course and to develop guidelines and standards for LIS qualitative research authors and reviewers.

임성관(경기대학교) pp.397-421 https://doi.org/10.16981/kliss.48.1.201703.397
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유비쿼터스 시대와 더불어 스마트 시대라고 불릴 만큼 스마트 기기의 사용이 빠르게 확산됨과 동시에, 스마트 폰을 기반으로 하는 애플리케이션의 사용이 급증하고 있는 추세이다. 이는 스마트 폰이 갖고 있는 뛰어난 이동성과 편리성, 실시간성의 특징으로 많은 독자들이 독서용 애플리케이션의 활용에 주목하고 있기 때문에, 이에 따라 독자의 특성을 고려한 양질의 콘텐츠, 즉 스마트 폰에서 실행되는 독서용 애플리케이션의 개발에 대한 필요성이 점점 부각되고 있다. 이러한 필요성에 발맞추어 독서용 애플리케이션의 수가 증가하고 있으나, 반면 그에 해당하는 양질의 분석은 전무한 상태이다. 이에 본 연구에서는 현재 개발된 독서용 애플리케이션을 중심으로 구성과 내용을 분석하여 보았다. 본 연구는 독서에 필요한 내용을 효과적으로 전달할 수 있는 애플리케이션을 개발하는데 기초 정보를 제공하는 것을 목적으로 한다.

Abstract

The utilization and integration of different reading technologies has increased exponentially in recent years with no limits in the foreseeable future. This is no surprise, as the versatility of new technology devices makes information accessible at any minute of any day anywhere in the world. The possible reading uses for such devices are immeasurable, and have already seen widespread usage by readers all over the country. While these statements are more or less obvious, more research must be conducted to discover which means are the most effective and why. This study aims to provide a basic framework for analyzing the organization and quality of mobile application devices for reading comprehension purposes. The study also hopes to highlight and/or clarify more effective reading means with differing technologies.

한국도서관·정보학회지