바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

자기격려-낙담 척도 개발 및 타당화

Development and Validation of theSelf Encouragement-Discouragement Inventory

초록

본 연구에서는 대학생을 대상으로 자기격려-낙담 척도의 검사문항을 제작하고 검사 도구의 신뢰도와 타당도를 살펴보았다. 먼저 Adler 이론을 근거해서 예비문항을 수집하고 문항분석을 거쳐 60개의 검사문항을 확정하였다. 또한 자기격려, 자기낙담 척도에서 각각 인지, 행동, 정서의 세 요인구조를 확인하였다. 개발된 검사의 내적 일치도, 검사-재검사 신뢰도 모두 높게 나타났다. 자기격려 척도는 자기효능감과, 자기낙담 척도는 스트레스 척도와 정적 상관을 보여 본 검사 도구의 타당도를 확인하였다. 우울집단과 비교집단 간에 자기격려-낙담에서 유의미한 차이를 보여 본 검사도구의 구인타당도를 확인하였다. 연구 결과 자기격려-낙담 척도는 대학생들의 자기격려와 낙담을 신뢰롭고 타당하게 측정하는 것으로 나타났다. 본 연구의 의의는 우리나라 대학생을 대상으로 상담 장면에 활용할 수 있는 신뢰로운 검사도구의 개발에 있다. 추후 본 검사 도구를 활용하여 교육 및 상담성과에 대한 연구가 이루어질 필요가 있다.

keywords
자기격려-낙담 척도, 척도 개발, 타당화, self encouragement-discouragement inventory, development, validation, self encouragement-discouragement inventory, development, validation

Abstract

The purpose of this study was to develop and validate the Self Encouragement- Discouragement Inventory for college students. The inventory was based on Adlerian theory and consists of 60 items. The factor analysis indicated three factors: Cognition, Behavior, and Emotion. The alpha-coefficient, test-retest reliability, and item-total correlations for each factor were high. The construct validity of the inventory was supported by correlations between the Self Encouragement Inventory and a self efficacy inventory and between the Self Discouragement Inventory and a stress test. The construct validity of the inventory was supported significant differences between depressed and control students in encouragement and discouragement scores.These results indicate that the Self Encouragement-Discouragement Inventory is a reliable and valid instrument. We discuss the counseling applications of this inventory with Korean college students.

keywords
자기격려-낙담 척도, 척도 개발, 타당화, self encouragement-discouragement inventory, development, validation, self encouragement-discouragement inventory, development, validation

참고문헌

1.

김교헌, 전겸구, 이준석 (2000). 개정판 대학생용 생활 스트레스 척도 개발 연구. 한국심리학회지: 건강. 5(2), 316-335.

2.

노안영, 강만철, 오익수, 김광운, 송현종, 강영신, 오명자 (2005). Adler 상담이론과 실제. 서울: 학지사.

3.

신민섭, 김중술, 박광배 (1993). 한국판 BECK 우울 척도와 분할점과 분류 오류. 한국심리학회지: 임상, 12(1), 71-81.

4.

이순묵 (2003). 요인분석의 기초. 서울: 교육과학사.

5.

이영호, 송종용 (1991). BDI, SDS, MMPI-D 척도의 신뢰도 및 타당도에 관한 연구. 한국심리학회지: 임상, 10(1), 98-113.

6.

최주연 (2004). 격려의 힘. 서울: 에코비즈.

7.

현미숙 (2004). 아동 부모교육․상담을 위한 부모역할지능척도의 개발과 타당화. 숙명여자대학교 대학원 박사학위논문.

8.

홍혜영 (1995). 완벽주의 성향, 자기효능감, 우울과의 관계연구. 이화여자대학교 대학원 석사학위논문.

9.

Ansbacher, H. L., & Ansbacher, R. R. (1964). The individual psychology of Alfred Adler. New York: Harper & Row/Torchbooks.

10.

Dinkmeyer, Don & Eckstein, Daniel. (1996). Leadership by encouragement. New York: St. Lucie Press.

11.

Dinkmeyer, Don, & Losoncy, Lewis. (1996). The Skills of Encouragement. New York: ST. Luice Press.

12.

Bahlmann, Renie & Dinter, D. Lynda. (2001). Encouraging self-encouragement: an effect study of the encouraging-training Schoenaker- concept. The Journal of Individual Psychology. 57, 273-288.

13.

Carns, R. Michael & Carns, W. Ann. (1998). A review of the professional literature concerning the consistency of the definition and application of adlerian encouragement. The Journal of Individual Psychology, 54, 72-89.

14.

Clemens, H. & Dean, R. (1981). Self-esteem, the key to your child's well-being. New York: Putnam.

15.

Corey, G. (2005). Theory and practice of counseling and psychotherapy. CA: Brroks/Cole.

16.

Dagley, C. John, Campbell, F. Linda, Kulic, R. Kevin, & Dagley, L. Peggy. (1999). Identification of subscales and analysis of reliability of an encouragement scale for children. The Journal of Individual Psychology. 55, 355-364.

17.

Fiske, S. T. (1980). Attention and weight in person perception: The impact of negative and extreme behavior. Journal of Personality and social Psychology, 38, 889-906.

18.

Lingg, MaryAnn & Wilborn, Bobbie (1992). Adolescent discouragement: development of an assessment instrument. The Journal of Individual Psychology. 48, 65-75.

19.

Masaster, G. J., & Corsini, R. J. (1999). Individual psychology: theory and practice. USA: Adler School of Professional Psychology.

20.

Pety, John, Kelly, F. Donald, & Kafafy, Alaa Eldin Ahmed (1984). The praise- Encouragement preference Scale for Children. Individual Psychology: The Journal of Adlerian theory, Research, & Practice.. 40, 92-101.

21.

Schoenaker, T. (1991). Mut tut gut: Ich weibich bin okay: Das encouraging-training. Stuttgart: Horizonte Verlag GmbH.

22.

Sherer, M., Maddux, J. E., Mercandante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B., & Rogers, R. W. (1982). The self-efficacy scale: construction and validation. Psychological Reports, 51, 663-671.

23.

Stevens, J. (1993). Applied multivariate statistics for the social sciences. NJ: Lwrence Erlbaum Associates, Inc.

logo