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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구에서는 587명의 서울시 소재 중학생들을 대상으로 긍정심리학 변인인 희망과 공감 수준에 따라 어떤 자연발생적 하위집단이 형성되는지를 탐색하고, 각 군집별로 심리적 안녕감 점수(또래관계의 질 및 정서·행동 상의 안녕감)에서 유의미한 차이가 있는지를 조사하였다. Hair와 Black(2000)의 2단계 군집분석 결과 4개의 군집(낮은 희망-높은 공감 집단, 높은 희망-높은 공감 집단, 낮은 희망-낮은 공감집단, 높은 희망-낮은 공감 집단)이 나타났다. 다변량분석 결과, 높은 희망-높은 공감 집단이 또래관계의 질과 심리적 안녕감이 가장 높은 것으로 나타난 반면 낮은 희망-낮은 공감 집단은 또래관계의 질과 안녕감이 가장 낮은 것으로 나타났다. 정서적 안녕감에 대해서는 높은 희망-낮은 공감 집단과 높은 희망-높은 공감 집단 간에 유의한 차이가 나지 않았으며, 낮은 희망-높은 공감 집단도 낮은 희망-낮은 공감 집단과 차이가 없었다. 이 결과는 정서적 안녕감에 희망변인이 중요한 역할을 할 가능성을 시사한다. 또한 사후검증의 일환으로 실시한 중다회귀분석 결과에 의하면, 희망의 한 요인인 주도사고(agency thinking)가 정서적 안녕감을 예언하는 중요한 변인이며, 약 7%의 변량을 설명하는 것으로 나타났다. 즉, 본 연구의 결과는 희망과 공감이 청소년의 또래관계 및 심리적 안녕감과 긍정적인 관련이 있으며, 청소년들의 정서적 안녕감을 증진시키기 위해서 희망, 특히 주도사고 계발을 돕는 것이 중요함을 시사한다.
A two-step cluster analysis following the recommendations from Hair and Black (2000) revealed the presence of four clusters: Low Hope - High Empathy Group (EMPATHY), High Hope - High Empathy Group (HIGH), Low Hope - Low Empathy Group (LOW), and High Hope - Low Empathy Group (HOPE) with no significant gender differences within each cluster. Results from a MANOVA analysis revealed that HIGH outperformed other clusters across all the dependent measures but Emotional Well-being whereas LOW showed lower scores than others clusters. As far as Emotional Well-being is concerned, there were no statistically significant differences (a) between HOPE and HIGH, and (b) between EMPATHY and LOW, which may lend importance to hope in explaining adolescents' emotional well-being. A post-hoc multiple regression analysis revealed that only Agency Thinking, one factor of hope significantly predicted Emotional Well-being accounting for approximately 7% of its variance. In summary, the findings of this study suggest that (a) hope and empathy, positive psychology variables, are positively related to adolescents' peer relationships and psychological well-being, and Korean middle school students may benefit from developing hope, particularly agency thinking to promote their emotional well-being.
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