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기업 내 상담자의 비성적(非性的) 다중관계 경험과 대처방식

Workplace Counselors’ Experience and Coping Strategies for non-sexual Dual Relationships

초록

본 연구는 국내 기업 상담자들이 주로 경험하고 있는 다중관계는 어떤 것인지, 그에 따른 어려움은 무엇이고 어떻게 대처하고 있는지를 탐색해보고자 수행되었다. 이를 위해 총 10명의 기업 상담자를 심층 인터뷰하였고, 합의적 질적 분석 방법(CQR)으로 연구를 진행하였다. 분석 결과 총 5개 영역, 3개의 하위영역, 27개의 하위범주가 도출되었고, 이 중 5개의 영역은 ‘기업 상담자가 경험하는 다중관계 상황’, ‘다중관계가 발생하는 이유’, ‘다중관계에서 상담자가 느끼는 정서적 어려움’, ‘다중관계에 대한 대처 경험’, ‘다중관계 경험 후 상담자들의 변화’였다. 참여자들은 기업 상담이라는 독특성으로 인해 일반 상담에 비해 더 빈번한 다중관계를 경험하고 있었고, 이를 해결하기 위해 ‘상담 전-상담 장면에서-상담 후’에 이르기까지 단계별 대처전략을 사용하면서 점차 다중관계 해결역량이 향상되어가는 변화가 나타났다. 본 연구는 아직 초기 단계인 국내 다중관계 연구를 확장시키는 것은 물론, 기업 상담만의 독특한 특징 또한 밝힘으로써 상담자들의 다중관계 관련 교육 과정, 기관별로 특화된 다중관계 대응 가이드라인 개발에 활용될 가치가 있다.

keywords
corporate counseling, workplace counselor, non-sexual dual relationships, consensual qualitative research, 기업 상담, 기업 상담자, 이중관계, 다중관계, 질적 연구, 합의적 질적 분석 방법

Abstract

This study was conducted to explore the non-sexual dual relationship experiences of corporate counselors. In-depth interviews conducted with 10 counselors were analyzed using the consensual qualitative research method. The analysis resulted in a total of 5 areas, 3 categories, and 27 sub-categories. The 5 areas were: Types of Dual Relationships; Reasons for Dual Relationships; Perceived Difficulties; Experience with Dual relationships; Growth and change; Recommendations for Coping with Dual Relationships. Participants experienced dual relationships more frequently in corporate counseling settings than in general counseling settings. Additionally, their ability to cope with them gradually improved over time. This study expands dual relationships research, and also reveals unique characteristics associated with corporate counseling, Based on the results of this study, the authors make recommendations regarding the development of professional curriculum and guidelines for managing non-sexual dual relationships in the counseling context.

keywords
corporate counseling, workplace counselor, non-sexual dual relationships, consensual qualitative research, 기업 상담, 기업 상담자, 이중관계, 다중관계, 질적 연구, 합의적 질적 분석 방법

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