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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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조직에서의 정서 : 리더와 구성원간의 신뢰와 불신을 중심으로

Emotion in the Workplace : Trust and Distrust between Leader and Members

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2001, v.20 no.1, pp.91-128
이주일 (한림대학교)
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초록

조직 구성원 한사람 한사람이 세계적인 경쟁력을 갖추지 않으면 조직의 생존자체가 위협받는 시대가 되었다. 이런 시대에 구성원 각자가 조직이나 상품 또는 구성원에 대해 가지는 정서는 개인 자신뿐만 아니라 조직의 경쟁력을 결정해주는 핵심요소로 간주되지 않으면 안된다. 본 연구에서는 조직구성원의 정서를 조직의 자산 또는 자본을 구성하는 핵심요소의 한 축으로 보는 Thomson의 정서자본관점을 소개한 다음, 신뢰와 불신을 정서자본의 핵심적인 요소로 보고, 기존의 연구결과를 검토하여 신뢰가 정서자본의 핵심이 되는 이유를 제시하고, 이어서 조직 내 리더와 구성원 간에 신뢰와 불신정서가 어떻게 형성, 유지되고 관리되어야 하는지를 살펴보았다. 구체적으로 조직 내 리더와 구성원 간의 신뢰와 불신에 대한 최근 연구 결과들을 토대로, 조직에서 신뢰를 형성하게 하는 5가지 주요 행동범주로 1) 일관된 행동, 2) 정도를 지키는 행동, 3) 배려적 행동, 4) 양호한 커뮤니케이션 행동, 5) 권한을 공유하고 적절히 위임하는 행동을 선정하였다. 그리고, 한 기업의 구성원 2,543명을 대상으로 조직장면에서 리더에 대해 신뢰감을 유발시키는 행동, 불신감을 느끼게 하는 행동사례들을 수집하여 본 연구에서 설정한 행동범주에 따라 구분하여 제시하였고, 추가로 조직에서 사용되는 언어에서 나타나는 구성원 간의 불신유발 사례를 수집하여 7가지 유형, 즉, 자존심무시형 말투, 2) 권위남발형 말투, 3) 업무채근형 말투, 4) 독불장군형 말투, 5) 비교과시형 말투, 6) 안하무인형 말투, 7) 책임회피형 말투로 구분하였다. 마지막으로 조직의 정서자본을 축적하기 위한 방안으로 구성원을 내부고객으로 대우할 것, 조직장면에서 발생하게 된 불신 및 배신감을 극복할 것, 신뢰를 유지하는 데 필요한 기초적 활동을 할 것 등에 대해 논의하였다.

keywords
정서자본, 신뢰, 배신, 불신, 조직정서, 정서

Abstract

Emotion is the key concept to determine the competitiveness of the organization. Therefore, emotion has been considered as a core capital of organizational properties. This study consists of two parts. First, based on the review of recent research, we concluded the trust as a core of emotional capital in the organization. We analyzed how the leaders and members of the organization manage to the matter of trust and distrust. It suggested that 5 kinds of behavior as follows improve the trustfulness in the organization. 1) behavioral consistency, 2) behavioral integrity, 3) demonstration behavior of concern, 4) effective communication behavior, and 5) sharing of power and delegation of control behavior. Next, we collected the data from 2,543 employees about the incidence of 6 kinds of behaviors mentioned above. We found that 6 kinds of behavior types induced the feeling of trust and distrust in the workplace of Korea. And we collected and reported detailed lists of leader's verbal behaviors that induced the feeling of betrayal and insult from the employees. In the end, we suggested three methods for improving trust in the organization; 1) to treat employees as an internal customer, 2) to overcome the feeling of betrayal in the workplace, and 3) to shape the feeling of trust within organization.

keywords
emotional capital, trust, distrust, betrayal, organizational emotion, emotion
투고일Submission Date
2000-09-21
수정일Revised Date
2001-02-20
게재확정일Accepted Date
2001-04-23

한국심리학회지: 일반