바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

언어적 입력의 품사가 영아의 초기 어휘발달에 미치는 영향

The effects of lexical category of maternal linguistic inputs on early lexical development of Korean infants.

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2004, v.23 no.2, pp.105-120
장유경 (성균관대학교)
곽금주 (서울대학교)
임현정 (한솔교육문화연구원)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 어머니의 언어적 입력을 품사별로 분류하여 어머니 말의 품사가 영아의 초기 어휘발달에 미치는 영향을 알아보았다. 13개월부터 36개월 영아들과 그들의 어머니가 글 없는 그림책읽기를 하는 상황에서 어머니의 언어적 입력을 모두 녹음하여 품사별로 분류하였고 영아의 어휘는 체크리스트로 측정하였다. 그 결과 어머니의 언어적 입력은 총 어휘수(token)로 보면 명사가 가장 많았고, 어휘의 종류수(type)로 보았을 때에는 동사가 가장 많았다. 어휘수로 볼 때 영아의 표현어휘수에 대해 가장 큰 설명력을 지닌 품사는 대명사로 나타났고 특히 저 월령에서는 명사와 관형사가 영아의 표현어휘를 유의하게 설명하였다. 한편 어휘종류별 품사를 중심으로 보면 역시 대명사가 영아의 표현어휘를 유의하게 설명하였으며, 저 월령에서는 명사와 관형사가, 고 월령에서는 대명사가 영아의 표현어휘를 유의하게 설명하였다. 본 연구의 결과는 한국 영아의 어휘습득에서 명사 뿐 아니라 관형사, 대명사와 같은 품사가 중요한 변인이 됨을 보여주며 영아의 월령에 따라 언어발달에 영향을 주는 품사가 명사, 관형사에서 대명사로 변화하는 것은 어머니의 상호작용 유형의 변화와도 관계되는 것으로 해석된다. 또한 본 연구의 결과가 초기 어휘습득에서 명사의 영향을 강조하는 제약성 이론에 갖는 시사점을 논의하였다.

keywords
언어적 입력, 대명사, 명사, 동사, 표현어휘수, maternal linguistic inputs, lexical category, noun, verb, pronoun, maternal linguistic inputs, lexical category, noun, verb, pronoun

Abstract

We investigated which lexical categories of maternal inputs predict most to infants' lexical development. The constraints view predicts that nouns are the most influencing lexical category, whereas the linguistic specificity view predicts verbs are the ones. Twenty six 13- to 36-month-old infants and their mothers were audiotaped when the mothers read a wordless picture book to their infants. All the words(i.e., the word token) as well as different words(i.e., the word types) in mothers' inputs were categorized into 7 lexical categories of Korean grammar. To assess the infants' vocabulary size, MCDI-K vocabulary checklist was used. The results show that, both in type and token analyses, pronouns were the most influencing word category. Further analyses showed that nouns and determinants were the significant predictors only for the younger infant group in the both type and token analyses. And for the type analysis, pronoun category was a significant predictor only for the older infant group. These results were reinterpreted as favoring the constraints view rather than the linguistic specificity view. Also the results indicated that lexical categories other than nouns and verbs are positive predictors of Korean infants' lexical development.

keywords
언어적 입력, 대명사, 명사, 동사, 표현어휘수, maternal linguistic inputs, lexical category, noun, verb, pronoun, maternal linguistic inputs, lexical category, noun, verb, pronoun

참고문헌

1.

(1995) 표준 국어문법론, 탑출판사

2.

(2003) 개정판 학교문법론, 도서출판 월인

3.

(1999) 어휘획득 과정에서의 언어적 입력과 인지적 제약,

4.

(2004) 어머니의 책읽기 상호작용 유형이 영아의 초기 어휘발달에 미치는 영향,

5.

(1997) 한국 유아의 초기 어휘획득에서 제약성의 역할(I).,

6.

(1998) 인지발달의 제약성 견해 발달심리학의 제문제, 중앙적성출판사

7.

(2003) 어머니의 언어적 입력이 영아의 초기 어휘발달에 미치는 영향,

8.

(2004) 한국 영아의 초기 어휘발달: 8개월~17개월.,

9.

(1993) Monographs of the Society for Child Development,

10.

(1994) Accelerating language development through picture book reading Replication and extension to a videotape training format Journal of Educational Psychology,

11.

(1994) Early word acquisition in Korean and English Journal of Memory and Language,

12.

(1995) Individual differences and their implications for the theories of language development. , Blackwell.

13.

(1973) One word at a time:The use of single-word utterances before syntax, Mouton

14.

(1993) The transition from infancy to language:Acquiring the power of expression, Cambridge University Press

15.

(1993) Evidence against a noun bias in children's vocabularies,

16.

(2003) Individual and psychosocial determinants of early language acquisition, 이화여자대학

17.

(1985) Conceptual change in childhood, MIT Press

18.

(1995) A cross-linguistic study of early lexical development.,

19.

(2001) Lexical Development in English and Italian, Blackwell publishers

20.

(1995) Early acquisition of verbs in Korean: A cross-linguistic study,

21.

(2000) Caregiver input in Eglish and Korean:use of nouns and verbs in book- reading and toy-play contexts,

22.

Gentner, (1982) Why are nouns learned before verbs,

23.

Gopnik,D, (1990) Do linguistic differences lead to cognitive differences?:A crosslinguistic study of semantic and cognitive development,

24.

Hart, B., , (1995) Meaningful differences in the everyday experience young American children, Brookes.

25.

Hart,B, (1992) American parenting of language-learning children:Persisting differences in family-child interactions observed in natural home environments,

26.

Hoff, E., , (2002) How children use input to acquire a lexicon,

27.

Haight, (1991) Relation to language input and gender,

28.

Keil,F.C, (1981) Constraints on knowledge and cognitive development,

29.

Kim, M.,, (2000) Early lexical development in English- and Korean-speaking children: Language-general and language-specific patterns.,

30.

Markman, (1989) Categorization in children Problems of induction, MIT Press

31.

Markman, (1984) Children's sensitivity to constraints on word meaning,

32.

Martinez, (1985) Roles adult play in preschoolers' responses to literature,

33.

Nelson, (1973) Structure and strategy in learning to talk Monographs of the Society for Research in child Development,

34.

Ninio,A.,, (1978) The achievement and antecedents of labeling,

35.

Reese, E., , (1999) Quality of adult book reading affects children's emergent literacy,

36.

Ed, (1985) The crosslinguistic study of language acquisition,

37.

Ed, (1992) The crosslinguistic study of language acquisition,

38.

Spelke,E.S, (1990) Principles of object perception,

39.

& Whitehurst, (1992) Accelerating language development through picture book reading A systematic extension to Mexican day care,

40.

Wasik, B. A.,, (2001) Beyond the pages of a book: interactive book reading and language development in preschool classrooms.,

41.

Weizman,Z.O.,, (2001) Lexical input as related to children's vocabulary acquisition:Effects of sophisticated exposure and support for meaning,

42.

Whitehurst, (1994) A picture book reading intervention in day care and home for children from low-income families,

43.

Whitehurst, (1988) Verbal interaction in families of normal and expressive-language- delayed children,

44.

Wynn,K, (1992) Addition and subtraction by human infants,

한국심리학회지: 일반