정보자원의 기록과 보존이라는 측면에서 웹이 차지하는 가치는 날로 증대되고 있다. 웹의 정보적, 문화적 그리고 증거적 가치를 보존하고자 하는 노력들은 웹의 본격적인 대중화와 함께 전개되기 시작했다. 웹을 기반으로 하는 정보자원의 보존은 웹의 고유한 매체 특성으로 인해 기존의 인쇄물을 중심으로 하는 유형 기록물의 보존에서 나타는 것과는 현저하게 다른 문제점들을 노정하고 있다. 웹의 기술적 아키텍처의 특성에 기반 한 기술적 측면의 문제들이 그 중 하나이고, 웹 정보자원의 저작권, 진본성 등에 관한 법제도적 문제가 웹 아카이빙에서 제기되는 또 하나의 중요한 문제이다. 이러한 맥락에서 웹 정보자원이 가지는 기술적 법제도적 특성을 파악하는 것은 필수적이라 할 수 있다. 이 논문은 웹 정보자원 특성에 기반하여 웹 아카이빙과 관련된 기술적 문제와 법제도적 측면을 살펴보고, 이를 통해 웹 아카이빙의 발전을 위한 우리의 과제를 모색해보고자 한다.
In terms of archiving, an importance of the Web is more increasing. Since the Internet has been popularized, many archivists have made efforts to preserve informational, cultural, and evidential values of the Web. Information resources on the Web raise archival issues that are significantly different from issues of preservation for tangible materials, because they are based on unique characteristics of the Web. One of issues is about a technical aspect which is based on technical architecture of Web. Another important issue is related to legal problems including copyright, authenticity and so on. In this context, it is essential to understand technical and legal characteristics of the Web. A purpose of this article is to review technical and legal aspects of Web archiving and to find an agenda for development of Web archiving.
이 연구의 목적은 공공도서관 어린이용 OPAC 디스플레이의 기능성 및 그에 관련된 검색 인터페이스의 특성을 분석하고, 그 개선방안을 제안하는 것이다. 청주기적의도서관, 노원어린이도서관의 OPAC과 미국 로스앤젤레스 공공도서관과 핀란드의 HelMet 어린이용 OPAC을 대상으로 간략 및 상세검색 화면의 구조, 간략 디스플레이, 서지레코드의 간략 및 완전 디스플레이, 다수 검색 결과와 검색 실패 시 디스플레이의 특성을 분석하였다. 이들의 특성은 IFLA의 ‘OPAC 디스플레이 지침(초안)’에서 제시된 38개 권장사항 및 Nielsen의 ‘이용자 인터페이스 디자인 원칙’을 참조하여 검토하였다. 청주기적의도서관과 노원어린이도서관 OPAC 디스플레이가 어린이들의 요구와 행태를 특별히 반영하지 않은 한편, LAPL은 매우 단순하고 시각적인 특성을 지닌 어린이용 OPAC을 제공했으며, HelMet 어린이용 OPAC도 상당히 단순하고 어린이용으로 조정된 특성을 보여주었다.
The purpose of this study is to analyze the characteristics of OPAC displays and search interfaces for children. The OPACs of Cheongju Miracle Library, Nowon Children's Library in Seoul, Los Angeles Public Library in the U.S.A. and HelMet Library System in Finland are examined on the basis of 'OPAC Display Guidelines(Draft)' published by IFLA and Nielsen's 'User Interface Design Heuristics'. Discussed are such topics as the features of basic and detailed search screens, the brief display of search results, the arrangement and full display of bibliographic records, and the displays for zero-results and large retrieval sets. The OPAC displays of Cheongju Miracle Library and Nowon Children' Library are not particularly designed to serve children which are their primary users. The OPAC displays for children of LAPL and HelMet Library System are rather simplified and customized to represent specifically the needs and information seeking behavior of children.
본 연구는 도서관 정보서비스 패러다임의 변화에 따른 새로운 서비스품질 평가 척도의 필요성을 이해하고, 디지털도서관에 적용할 수 있는 e-서비스품질 평가 차원과 모형을 개발하는 연구이다. 이론 연구를 통해 개발된 차원과 모형을 검정하기 위해 실제 NDSL 정보시스템을 적용하여 개발된 차원과 이를 구성하는 선행요인을 분석하였으며, 제안한 e-서비스품질 모형을 토대로 변인간의 인과적 관계를 분석하였다. 아울러 서비스품질에 대한 고객의 이상적 기대치와 실제 지각된 성과치 간의 갭(차이)을 분석하고 마지막으로 고객 관점에서 가장 중요하게 생각하는 디지털도서관 서비스품질 요소가 무엇인지 알아보았다.
In this study, the need for new service quality assessment scale is investigated to cope with the paradigm change in library information service and the dimension and model for e-service quality assessment applicable to a digital library are developed. In order to verify newly proposed dimension and model for e-service quality assessment, the dimension which is developed by employing data collected from NDSL(National Digital Science Library) and its factor are analyzed and casuality analysis between independent and dependent variables is executed based on the proposed e-service quality model. We also analyze the gap between customer's ideal expectation and perception and, finally, investigate what is the most important dimension among e-service quality in the digital library from the customer's point of view.
본 연구의 목적은 국제표준 도서관 성과지표 2007(ISO/DIS 11620:2007)의 구성 및 개요, 적용된 BSC 개념 등을 검토하고, 디지털도서관 성격의 성과지표 10개를 B대학 도서관에 직접 적용하여 그 시사점을 제시하는데 있다. ISO 11620은 TC46/SC8/WG4에서 다루어지고 있으며, ISO/DIS 11620:2007은 균형성과표(BSC: balanced scorecard) 구조를 이용하여 44개의 성과지표를 관점별로 제시하고 있다. BSC 구조에 의해 4개의 관점별로 구분된 44개의 성과지표를 전통적, 하이브리드, 디지털도서관 성격의 지표로 재 구분하였고, 그 중 디지털도서관 성격으로 구분된 10개의 지표에 대하여 그 실용성을 검증하였다.
The purpose of this study is to examine the ISO/DIS 11620:2007(library performance indicators) in terms of structures, objectives, and BSC, and to apply the selected performance indicators to the digital library services for the case of ‘B’ University in Korea. Standardization of library statistics and of quality or performance measures for libraries is carried on within ISO in the frame of the TC46/SC8/WG4. While the first edition of ISO 11620 grouped the indicators as to service areas, the ISO/DIS 11620:2007 uses the structure of the balanced scorecard(BSC). For the study, 44 performance indicators are grouped into traditional, hybrid, and digital libraries according to the characteristics of them. Ten selected performance indicators, which are classified into digital libraries, are verified for the applicability.
최근 국내에서 학술논문의 발표와 관련하여 발생되고 있는 표절시비는 학계 차원에서 나름대로 대처방안을 마련하고 있지만, 정부차원에서도 국제적 수준의 연구윤리를 확보하려는 문제로 다루어지기 시작하고 있다. 본 연구에서는 국내외 문헌을 통해 문헌정보학적 시각에서 학술논문을 작성하는데 있어서 인용과 표절에 대한 정의를 비롯한 기본적인 내용 등을 살펴보고자 한다. 본 연구의 결과로서 다음과 같은 사항들을 세부적으로 조사분석하여 정리하고 있다. 첫째, 학술논문에 있어서 표절의 유형과 문제점 등을 다루고, 둘째, 학술논문 작성에 있어서의 인용 방식을 비교 분석하며, 셋째, 표절에 대한 대응 및 올바른 인용 방식 등을 제시하고 있다.
Recent controversies surrounding plagiarism of research papers submitted to domestic scholarly journals and dissertations lead to scrutiny in the level of scholarly community and that of government as well. Particularly the latter is beginning to deal with the problem as a matter of establishing academic and research ethics at international level. This study looks into the notions and definitions of citation and plagiarism4 along with some basic issues around them in academic and research writings. This study is done in the perspective of library and information science through literature survey. And the following three aspects are investigated and analysed in detail as results of this study. First, the types and related problems of plagiarism are closely examined. Second, citation styles in writing academic and research papers are compared and analysed. Finally, deterring and preventing measures against plagiarism and appropriate citation practices are suggested.
이 연구는 기독교 분야의 인터넷 정보자원을 효율적으로 조직, 활용하기 위하여 기독교 분야 웹문서 분류체계의 모형을 제시하기 위한 것이다. 이를 위하여 (1) 문헌분류표인 KDC 4판, DDC 22판, LCC 2000년판의 기독교 분야의 강목을 비교 분석하고, (2) 국내 종합포털사이트 중 기독교 분야의 웹사이트 수가 많은 다음, 엠파스, 네이버의 기독교 분류항목을 비교 분석하며, (3) 기독교 종합포털사이트 중 가장 많이 이용되는 갓피플, 기독정보탐색, 갓피아의 분류항목을 비교 분석하고, (4) KDC, DDC와 갓피플의 강목을 비교 분석한다. (5) 분석 결과를 토대로 웹문서를 위한 기독교 분야 분류체계(안)을 제시한다. 본 연구 결과, 1차 구분은 10개 항목을 배정하고, 그 하위항목으로 2차 구분하여 세분한 2단계 계층구조를 설계하였다.
The purpose of this study is to design the classification system for christian information resources on the internet in Korea. For this purpose, the study is investigated the divisions of Christianity of (1) library classifications: KDC, DDC, LCC, (2) portal sites: Daum, Empas, Naver, (3) Christianity portal sites: GodPeaple, Kidok, Godpia. And it compared the classification systems of KDC, DDC and GodPeaple. This study selected criteria as follows: comprehension, logicality, definiteness, efficiency and current topics. It suggested the classification system(draft) for christian information resources on internet which are composed of 10 classes.
21세기는 문화가 중심이 되는 시대라고 한다. 소득이 증가할수록 인간의 문화에 대한 관심은 삶의 질적 수준 향상과 문화욕구의 증대로 나타난다. 따라서 구성원들의 문화욕구 충족을 위한 도서관 서비스가 필요한 시점이라고 본다. 본 연구의 목적은 대학도서관의 문화행사를 실증적으로 분석평가함으로써 보다 성공적인 도서관문화행사 개발전략을 위한 방안을 제시하여 대학도서관의 문화서비스 향상을 꾀하는데 있다. 구체적인 사례로서 S여대 도서관의 문화행사를 대상으로 분석평가하였다. 평가의 초점은 1) 문화행사 전반에 대한 이용자들의 인식 2) 문화행사 내용(주제) 선정에 관한 만족도 3) 홍보방법에 대한 만족도 4) 운영형태에 대한 만족도 5) 이용자의 참여도 등 5가지 측면에 두었다. 그 분석결과를 토대로 향후 대학도서관의 문화행사 전략에 대한 구체적 방안을 제안하고자 한다.
They say the 21 Century is the culture-centered age. As the income is increased, the concern about human culture will cause the elevation of life quality and the growth of culture needs. For that reason library service to meet their user's need for culture will be needed. The purpose of this study is to improve the university library service to suggest the solution for successful developmental strategy on cultural program of university library with the positive approach of analysis and evaluation. For specific instance, the cultural services of S women's university library was analyzed and evaluated. The point of the evaluation are five aspects: 1) the recognition of the users for the overall cultural services 2) the satisfaction index for the contents(topics) of the cultural services 3) the satisfaction index for the way of managing 4) the participation index of users. As the result of the analysis, the specific solution for the strategy of university library's cultural services for the future would be suggested.
본 연구는 정부 차원의 도서관발전계획인 문화관광부의 ‘미래형 지식정보서비스 기반 구축을 위한 도서관발전종합계획(2003-2011)’을 평가한 것이다. 이를 위하여 정책평가방법의 하나인 SMART 평가기법을 도입하여 도서관발전종합계획의 미래 비전, 발전목표, 역점 추진과제, 주요 사업내용에 대하여 각각의 구체성, 측정가능성, 달성가능성, 적실성, 시간계획성 정도를 측정, 평가하였다. 본 연구의 결과, 얻어진 결론은 다음과 같다. 첫째, 도서관발전종합계획의 구성 요소별 평가결과, 미래 비전은 3.05, 발전목표는 3.09, 역점 추진과제는 3.15, 주요 사업내용은 3.12이었다. 둘째, SMART 평가 요소별 평가결과, 구체성은 3.09, 측정가능성은 2.99, 달성가능성은 3.12, 적실성은 3.24, 시간계획성은 3.10으로 나타나, 적실성은 우수한 반면에 측정 가능성에는 문제가 있다. 셋째, 발전목표의 평가결과, ‘지식과 정보가 함께하는 문화사랑방’이 ‘첨단기술이 어우러진 정보도서관’보다 우수하다. 넷째, 역점 추진과제의 평가결과, ‘도서관 콘텐츠 확충을 통한 이용자서비스의 내실화’는 우수한 반면에 ‘전문 인력양성 및 확충을 통한 도서관기능의 활성화’에는 문제가 있다. 다섯째, 주요 사업내용의 평가결과, ‘도서관 정보서비스의 고도화’는 우수한 반면에 ‘관종별 도서관의 기능 강화’ ‘민관협력 파트너십 구축’ ‘국민 독서문화 진흥’에는 문제가 있어 향후 이에 대한 수정과 보완이 필요하다.
This study regards the evaluation for the main contents of the ‘Library Development Plan(2003-2011)’ promoted by the Ministry of Culture and Tourism for the library development plan in Korea. SMART evaluation method was introduced for the evaluation of vision, objective, core project of library development plan. Following result was acquired as a result of the study. First, as a result of SMART, vision, objective, core projects and main business of library development plan was presented to be 3.05, 3.09, 3.15 and 3.12 respectively. Thus, in the evaluation for components of development plan, it was excellent in core projects. Second, as a result of SMART, concreteness, measurability, achievability, relevance and time frame of library development plan was presented to be 3.09, 2.99, 3.12, 3.24 and 3.10 respectively. Thus, in the evaluation components of development plan, it was excellent in relevance but it has been found that supplementary measures should be taken on measurability. Third, ‘culture-oriented room with knowledge and information’ was found to be superior to the ‘information library with up-to-date technology’ in evaluation of the objective. Fourth, ‘substantiality in user service with the supplement of library contents’ was excellent in evaluation of core projects but there is some problem with ‘activation of library function through training and supplement of professional manpower.’ Fifth, ‘Enhancement in library information service’ was presented to be excellent in evaluation of main business but there was problem in ‘reinforcement in function of library for each location and type,’ ‘partnership of public-private enterprises’ and ‘promotion for book culture of the public’ thus it need to be revised and supplemented hereafter.
본 연구는 웹 정보로부터 이용자가 원하는 정보를 효율적으로 검색, 도출하기 위한 방안으로 시각화된 기법을 제시하였다. 이용자를 기반으로 한 시각화 기법의 사용성을 평가하기 위해 먼저, 시각화에 대한 개념 및 사용성 평가 요소를 분석한 후 현재 상용화 되고 있는 웹 검색 시각화 시스템인 searchCrystal과 KartOO를 선정해서 사용성을 평가하였다. 그 결과 시각화의특징을 살려서 디자인 된 시스템은 이용자로 하여금 더 친숙하고 효율적인 인터페이스 환경을 제공하는 것으로 나타났다.
This study is to suggest the usefulness of visualization techniques to display web retrieval results. We described the concept of visualization techniques and evaluated the usability for the SearchCrystal and KartOO search engines which provide visualization techniques for displaying the retrieval results. As a result, Searchcrystal serach engine had higher score than KartOO system in terms of usability check lists.
도서관에서 교육 분야가 주요 영역으로 인식되어 가면서 수행되고 있는 교육활동도 점차 다양한 분야로 확장되어 가고 있다. 이러한 변화에 따라 교육을 담당하는 사서 역할의 중요성도 강조되고 있다. 이 연구에서는 구인광고에 나타난 도서관의 교육 사서 모집현황을 통하여 교육사서의 역할과 자격요건을 분석하여 도서관의 교육활동 분야의 특성을 분석하고자 하였다. 분석 결과 교육사서의 업무 중 참고봉사와 장서개발 업무에 대한 역할과 자격요건이 교육관련 업무와 유사하게 중요한 것으로 나타났고 웹과 교육관련 어플리케이션 등 정보기술에 대한 중요성도 강조되고 있는 것으로 밝혀졌다.
Instruction is an emerging critical factor of library services and the practice of instructional activities has expanded to related various areas. This study analyses librarian job advertisements to identify roles, responsibilities, and job qualifications of instruction librarian. Findings include reference services and collection development are important parts for instruction librarians’ work as well as instructional activities. Knowledge on web and instructional applications are also emphasized in the job description of instruction librarians.