본 연구는 『도서관연구소』의 중장기 발전방안을 제시하는데 목적이 있다. 이를 위하여 주요 외국의 도서관연구 및 관련기구를 분석하여 시사점을 도출하였으며, 또한 도서관연구소를 SWOT 분석하고, 문헌정보학 분야의 교수를 상대로 도서관연구소의 바람직한 역할과 위상에 대한 인식도를 조사하였다. 이를 바탕으로 도서관연구소의 비전과 목표, 전략적 추진과제, 바람직한 위상과 조직체계, 중장기 성장발전 모형, 내적 운영협력 및 대외 연구협력 체계 등을 제안하였다.
The purpose of this paper is to present a long-term development plan for the KRILI(Korea Research Institute for Library and Information). To do so, authors analysed a various library research institutes and related organizations in U.S.A., U.K., Czech Republic, Hungary, and Japan. And using the SWOT analysis, author identified and described the current status and also surveyed recognition of library and information science faculties as to desirable roles and phase of the KRILI. Based on the results of analysis and survey, this paper suggested a long-term plan(vision and objectives, strategic issues, desirable phase and organization system, growth and development model, internal cooperative operating systems and external research cooperation system, etc.) of the KRILI.
본고는 『初雕大藏經』板刻이 완료된 이후 다시 校正을 하여 補刻한 痕迹을 『初雕大藏經』 華嚴經(周本) 卷60에서 찾아내어 분석한 것이다. 문제의 교정 흔적은 “建立智慧幢 堅固不動搖 ‘知’无變化法 而現變化事”의 내용 가운데 ‘知’字에서 발견되었다. 분석 결과 문제의 ‘知’字는 여타의 문자보다 상당히 크고 墨色 또한 다른 글자보다 매우 진했다. 이 현상에 의거해서 필자는 이 ‘知’字는 『初雕大藏經』의 板刻이 完了된 이후 다시 校正되어 補刻되었던 것으로 판단하였다. 이것은 『初雕大藏經』의 교정이 상당히 완벽했음을 입증해 주는 하나의 단서가 되는 것이다.
The writer of this study analyzed the traces that are made by revising and replenishing after finishing engraving of Chojodaejanggyeong into the Vol.60 Abstract of Tripitaka Koreana 周本 Hwayemgyeong. It can be a clue that proves the revising of Chojodaejanggyeong was considerably complete.
이 연구의 목적은 ‘일상적 정보행태의 관점’에서 재미한인의 삶을 조망하되 거주지역과 민족정체성이라는 변수가 그들의 정보행태에 어떠한 영향을 미치는지를 심층적으로 들여다보는데 있다. 이를 위해 이 연구에서는 기존 연구에서와는 달리 학자들의 관심에서 상대적으로 소외되어 있던 美대륙 중서부에 위치한 3개 洲(켄터키, 인디애나, 오하이오)에 거주하는 한인들을 관찰의 대상으로 삼고 있다. 논의를 위해 필요한 자료는 기본적인 문헌조사에 더해 설문조사와 면담을 통해 수집하였다. 연구 결과, 거주지역과 민족정체성에 따라 재미한인의 정보행태는 다양하고 복합적인 양상을 띠고 있는 것으로 확인되었으며, 이를 근거로 재미한인과 같은 소수민족집단을 위한 정보복지정책은 정보행태의 다양성과 복합성을 반드시 고려하여 수립되어야함을 권고하고 있다.
The purpose of this study is to investigate unique features in the everyday information behavior of Korean Americans, in particular, the sub-group residing in the Mid-west area such as Ohio, Kentucky, and Indiana. Major focus was on undercovering the impacts of ethnic identity and residential environment on their information behavior. The data for discussion were mainly collected by a full-scale survey and in-depth interviews. In conclusion, suggested is the promotion of information welfare policies that are appropriate for the various and complicate information behaviors of ethnic minority groups(such as Korean Americans).
국립중앙도서관은 2007년 온라인디지털자료 납본 및 이용에 관한 법률(안)을 제정하여 시행을 준비하고 있다. 본 연구의 목적은 이 법률(안)의 시행에 앞서 납본 보상금의 산정기준을 제시해 보고자 하는 것이다. 본 연구를 위하여 주요 국가의 디지털자료 납본 현황이 조사되었고, 디지털자료 납본의 주요 이해당사자인 전자책, 음악저작권 관련 단체의 의견이 수렴되었다. 마지막으로 본 연구에서는 디지털자료의 납본에 따른 보상금 산정기준을 제안하였다.
The National Library of Korea establishes an Act on Legal Deposit and Use for the Online Digital Products in 2007 and it is preparing an enforcement. The purpose of this study is to suggest rate base on legal deposit of digital products before enforcement of this bill. To reach the goal, this study reviewed the legal deposit acts on digital products in the world. Also the opinion of main stakeholders in this area was collected such as digital book publishers and music copyright association. In conclusion, this study proposed rate base of reimbursement for legal deposit of digital products.
이 연구의 목적은 미국의 대학들이 수행하고 있는 “한 책” 독서운동의 유형별 특성을 파악하고, 이들이 대학 자체와 지역사회라는 공동체에 미치는 영향을 분석하는 것이다. 미국의 많은 대학들은 지역사회 “한 책” 독서운동에 파트너로서 혹은 주관기관으로서 참여하기도 하고, 또는 캠퍼스 내에서 전형적 “한 책” 운동 혹은 “공동독서 프로그램”을 진행하고 있다. 대학은 “한 책” 독서운동을 통해 대학이 보유한 도서관 컬렉션, 전문적 인력자원 및 캠퍼스 시설 등의 다양한 자원의 제공자로서, 또한 그 자체가 대학의 “아웃리치” 활동으로서, 그리고 대학도서관 및 다양한 학과, 연구소, 부서, 부속기관 등이 참여하는 전문영역의 독서진흥활동으로서 지역사회에 기여한다. 또한 대학 안팎에 “문학 독서(literary reading)”의 중요성에 대한 인식을 보다 높이고, 캠퍼스 내에서 학생들의 공동체 의식 함양, 독서에 따른 학업효과의 증진 등 효과를 달성하고 있다.
The purpose of this research is to describe the characteristics of “One Book, One Community” reading promotion campaigns in which universities are involved in the U. S. A. Many universities and colleges in various communities participate in “One Book” campaigns in communities as leaders or partners, and promote reading for students on campus through either “One Book, One Campus” or “common reading programs.” Universities can contribute a lot to “One Book” campaigns in com- munities by providing library collection, human resources, and facilities, and especially coordinating programs and events which require subject specialties. Also, they can promote the significance of reading literary classics. “Common reading programs” help freshmen easily adjust to campus life and build the sense of belonging to the “academic community” by reading the same book and talking about it with other members of universities.
본 연구는 미국 연방정부의 학교도서관 지원 법률과 학교도서관 기준이 학교도서관 발전에 어떻게 영향을 미쳤는지 조사하는데 그 목적이 있다. 이를 위해 미국 학교도서관 관련 기준, 학교도서관 지원 연방 법률과 학교도서관 통계를 조사분석하였다. 조사 결과 미국의 학교도서관 지원 연방 법률이 학교도서관 발전에 중대한 영향을 미쳤으며, 연방 법률이 효과적으로 수행되기 위해 법률 목적에 부합하는 학교도서관 기준이 만들어져 학교도서관 발전을 유도한 것으로 나타났다. 또한 학교도서관 지원 연방 법률은 일회로 끝나는 것이 아니라 반복적으로 제정되어 지속적으로 학교도서관에 예산을 지원을 하고 있었다. 미국 사례를 통해 본다면 우리나라의 학교도서관 역시 국가적 차원에서 일회성이 아닌 지속적이며 반복적인 지원이 있어야 학교도서관이 제 역할을 수행할 수 있을 것이다.
The purpose of this study is to investigate how federal legislations for school libraries and school library standards have affected the development of school libraries in the U. S. The U. S. school library statistics, school library standards, and federal legislation were analyzed. The results show that school libraries have been developed by continuous supporting from federal legislation, rather than that of states' governments or school districts. The school library standards also are considered important factors for school libraries' improvement. As understanding the history of the U. S. school libraries' development, Korean school libraries are needed persistent supports from Korean government.
이 연구는 TV 광고자료의 특성과 관련 메타데이터 요소를 비교 분석하여 TV 광고자료를 위한 메타데이터 요소설계의 방안을 제시하는데 있다. 이를 위해 먼저, TV 방송자료를 위한 메타데이터인 TV-Anytime 메타데이터나 PB 코어 메타데이터 요소를 분석하였으며, 이어서 AdForum 등을 비롯하여 광고자료를 서비스하고 하고 있는 국내외 광고전문사이트 7개를 대상으로 광고의 데이터요소를 비교 분석하여 광고자료 기술을 위한 데이터 기술요소를 추출하였다. 이를 토대로 TV 광고자료를 위한 메타데이터 기본요소를 선정하였으며, 더블린 코어를 기본으로 하여 광고자료 기술을 위해 일부 요소를 추가하고 필요한 요소들을 세분하였다. 즉, 더블린 코어의 15개 기본요소에 <Location>, <Audience>, <Awards>, <Review>를 추가하여 모두 19개의 상위요소를 선정한 후, 다시 27개의 하위요소로 세분하였으며, 각 요소들에 대해 광고의 기술내용을 설명하였다. 더블린 코어의 공식 분류스킴에 의해 표현되지 않는 광고 주제분류, 광고 제작진, 광고유형, 광고 이용등급의 요소는 광고자료 요소의 특성을 반영하여 하위요소와 인코딩 스킴을 다시 설정하였다.
At this point in time, advertisements data providers have no standard way of organizing advertisements, which has been causing confusion in information-sharing and data research. The purpose of this study is to design of metadata element for TV commercials by analyzing the characteristic features of TV commercials. First, it is to analyze characteristics, production process, composing elements of TV commercials through the literature review. Second, it is to analyze the characteristics of metadata elements on TV-Anytime and PB Core. Third, the 7 cases of advertisements data service providers are analyzed to extract the relevant data elements for TV commercial metadata. Forth, a Dublin Core was selected as basic metadata schema for TV commercial. Basic element is set as nineteen elements including <Location>, <Audience>, <Awards>, and <Review>. Sub-element is set as twenty seven elements. Finally, it is hoped that further studies of greater depth and specificity on organization and management of advertisements data may be undertaken.
본 연구는 중국 대학도서관의 가상참고서가 구축 현황을 조사, 분석함으로써 문제점을 발견하고, 가상참고서가가 향후 지향해야 할 방향을 제시하는데 목적을 두고 있다. 본 연구에서는 이를 위해 가상참고서가의 이론적 토대를 마련하였다. 그리고 이 이론에 근거하여 가상참고서가의 평가기준을 세우고 이 기준에 따라 중국 “985프로젝트"에 입선된 38개 대학도서관을 중심으로 가상참고서가의 구축현황을 분석함으로써 협동구축의 당위성을 이끌어냈다.
The purpose of the research is to find out its problems and to suggest its solution by investigating and analyzing the present condition of the Virtual Reference Shelves establishment in Chinese university libraries. To achieve the goal, this study establishes theoretical foundations for virtual reference shelves. The evaluation standard was set up on the basis of this theoretical foundation. The 38 university libraries, which had been selected in 985 Project were analyzed by this evaluation standard. The results are used to justify the cooperative establishment for virtual reference shelves.
소셜 네트워크는 온라인상의 인맥 기반 친목 서비스로 잘 알려져 있지만, 광의의 소셜 네트워크는 타인과 협력하고 정보를 공유하는 작업을 통해 생성된 관계 또는 이를 기반으로 생성된 데이터를 통해 웹을 정보생태계로 진화시키는 메커니즘으로 해석할 수 있다. 소셜 네트워크는 친목 기반의 연결의 장에서 관심사 기반의 사회적 관계망으로 확대되고 있으며, 비즈니스 교육 등 다양한 영역에서 적용되고 있다. 도서관 서비스 영역에서도 수요자의 정보 교류 네트워크 형성에 소셜 네트워크의 개념과 철학을 적용하기 위해 관심을 보이기 시작하고 있다. 본 연구에서는 소셜 네트워크의 개념과 의의를 살펴보고 도서관 영역에서 어떻게 해석되어 응용이 시작되고 있는지 살펴본다. 또한 도서관 정보 수요자의 소셜 네트워크 활성화를 위한 지원 방안을 제안해 본다.
Social Network has been known as friendship basis human relation service in online network. But a broad sense of Social Network can be explained as a mechanism which makes web evolve to information-ecosystem by human relation and network data which has been generated by the mass of people's cooperation and interchange. Social Network has been expanding their domain from friendship basis relation service to broad social relationship focus of matter of concern. It has been applied to diverse domain. Library community begins to take an interest in Social Network concept to apply user's interchange for information. This paper considers the concept of Social network and it's appliance to a library service. For the more, suggest basic element for vitalizing library user's Social network.
도서관·정보센터는 인터넷상에 존재하는 가치있는 참고정보원들을 수집하여 자관 홈페이지 또는 공동 구축된 홈페이지를 통해 제공하고자 노력을 하여왔다. 그러나 단위도서관이 인터넷의 그 많은 참고정보원을 수집하여 구축하기에는 인력의 한계를 비롯한 여러가지 문제점이 있었다. 그래서 협력형 참고정보원을 구축하려는 시도를 하였으나, 이 또한 사서의 업무과중 및 재정지원 부족으로 실제적으로 구현되지 못하고 있는 것이 현실이다. 이에 본 연구에서는 사서를 포함한 일반 이용자들의 참여로 구축되는 UCC 기반 웹기반 참고정보원 구축을 제안하고자 한다. 첫째, 도서관 관종을 구분하지 않고 다양한 관종의 사서 및 정보전문가, 누리꾼(netizen)들이 자유롭게 참여할 수 있는 웹기반 참고정보원 시스템을 제안하고자 한다. 둘째, 웹기반 참고정보원의 표준화를 위한 메타데이터 스킴을 제안하고자 한다. 이용자가 자유롭게 메타구조 등을 변경할 수 있는 UCC이지만, 초기 메타구조를 제시함으로써 참고정보원 데이터 표준화를 유도하고자 한다.
Many libraries and information centers offer various resources on their websites and web reference is one of them. However, it can be quite burdensome for individual libraries to build a reliable database while sorting through countless web data. The attempts to build a collaborative database have been also unsuccessful due to heavy workload of librarians and financing problems. This study seeks to propose a UCC(User Created Contents)-based web reference database created by general users including librarians. It is an open reference database where everyone can contribute regardless of their affiliation and library types(for librarians). Also, it requires metadata scheme to standardize web-based references. By setting the initial metadata, it can present a basic guideline for users to post web references.
본 연구에서는 독서치료가 아동의 사회성 발달에 어떠한 영항을 미치는 지를 연구 하였다. 구체적으로 초등학교 6학년을 대상으로 독서치료가 자아존중감과, 자기조절능력, 교우관계 등 사회성의 발달에 유의미한 효과가 있는지를 분석하였다. 그 결과 독서치료와 아동의 사회성 향상에는 밀접한 관련이 있는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 독서치료를 통해 아동들에게 다른 사람과 원만한 관계를 맺기 위해 필요한 바람직한 사회적 기술을 습득하고 발달시키는데 도움이 될 것이라 기대한다.
The purpose of this study was to analyze the effect of bibliotherapy for developing children's social competence. Specifically, this study investigated the relationship between bibliotherapy and social competence for elementary school children. In this study, social competence includes self- esteem, self-control, peer-relationship. As a result, bibliotherapy was significantly to related to self-control, self-esteem, peer-relationship. These results will be contributed to learn and develop social competence through bibliotherapy.
한국의 경우 대학 내 도서관과 전자계산소 등의 조직통합의 발전방향은 미국의 선례에 자극을 받아 그 통합이 추진되는 경향을 보여 왔다. 1990년대 중반 이 후 일부 대학들이 도서관과 전자계산소를 통합하였으며 점차 확대되어나갈 것으로 추측된다. 그러나 최근 미국의 추세를 보면 과거 도서관과 전자계산소가 통합되어 운영되고 있던 대학도서관들이 통합 이전으로 다시 분리되고 있는 현상이 일어나고 있다. 이에 본 연구에서는 2006년 통합이전으로 분리된 미국의 명문사학인 사례대학의 도서관을 대상으로 그들이 경험한 도서관과 전자계산소의 통합운영에 대한 부분을 조직통합의 목적과 배경, CIO의 역할과 리더쉽, 자원에 대한 갈등의 세 가지 측면에서 조사하여 분석하고자 하였다.
The purpose of this study is to explore organizational integration of library and computing center in university. In order to analyze the organizational integration and separation, the study employed case method. In this research I concentrated on three areas: the goal and background of organizational integration, the leadership of CIO and the conflict in resources and cultural differences between the library and the computing staff.
이 연구는 KDC 제4판 화학공학분야(570)의 주요항목들을 개선하기 위한 것이다. 이를 위해 DDC와 NDC 등 기존의 주요분류표와 학술진흥재단의 연구분야분류표 등에 대한 비교분석을 실시하였다. 분석결과 KDC 제4판의 화학공학분야는 현대적인 용어의 사용 및 적절한 분류용어의 선택, 세부주제의 추가전개 등의 개선이 필요한 것으로 나타났다. 이 연구에서는 이러한 문제들을 해결하기 위한 구체적인 개선방안을 제시하였다.
This study investigated general problems concerning the subject Chemical Engineering in the KDC(Korean Decimal Classification) 4th edition based on the comparative analysis with DDC, NDC, and Disciplinary Classification System of Korean Research Foundation, and suggested on some ideas for the improvements of them. The subject of Chemical Engineering in the KDC 4th edition had to be improved to use current terminology, to choose appropriate headings, and to subdivide the subjects more to introduce new topics.
학교도서관에서 공간의 의미는 학교도서관 이용자가 환경에 영향을 많이 받는 학생이라는 점을 고려할 때 여타 도서관에 비해 크다고 할 수 있다. 더구나, 공간의 규모가 충분하지 않은 국내 학교도서관의 현실을 고려할 때 공간의 효과적인 활용은 필수적이다. 이에 따라, 본 연구에서는 통합적 서비스 공간을 지향하는 Information Commons 개념의 도입을 통해 학교도서관 공간의 효과적인 활용방안을 제시하고자 하였다.연구결과, 학교도서관은 도서관내 필수시설을 최소화하고 유연성 및 호환성을 확보함으로써 공간을 다양한 용도로 활용하는 것이 바람직한 것으로 나타났다. 또한, 인간중심 디자인과 개방성을 지향함으로써 학교 내 커뮤니티와 수업의 중심 기능을 수행할 필요가 있는 것으로 조사되었다.
The implication of space in school libraries more important than the other types of libraries because their main user is students who are affected by service environment. Let me consider the reality of our circumstance, the space is not enough in the school library. Therefore, it is essential to utilize of library space effectively. So, this study intends to suggest effective organization model of school library space, through introduced by the notion of information commons. The results show that they are integrated within school library, which, in addition to other functions, may include recreation center, and interactive community, circulation space, administrative offices and so on and suggest the library space design and management need to reflect the flexibility and inter- activeness of the space. Also, in order to acquiring human-centered aspect and openness, school library appropriate space planning for present needs and future expansion is imperative within school community.
This study intends to make a comprehensive investigation on an application of FRBR model to KORMARC records. To the end, issues associated with FRBR implementation are analyzed, and auto- matic algorithms to covert bibliographic records into FRBR model are examined thoroughly. On the basis of it, this study implemented four-level hierarchical bibliographic structure of FRBR model using existing KORMARC records. 161 sample records for an experiment were selected from Korea national library. The work chosen as sample records was “Hamlet." Results suggest that considerable difficulties would be encountered in the process of FRBRizing KORMARC records.
본 연구의 목적은 도서선택, 독서지도, 장서구성 등에 도움을 주기 위하여 여고생 독자들이 반복하여 독서하는 책들을 조사하여 분석하는 것이다. 여고생들에게 설문지를 배포하여 그들의 반복독서 경험에 관하여 조사하고 분석한 결과 밝힌 사실들을 다음과 같이 요약할 수 있다. 1. 거의 모든 여고생들이 반복독서 경험을 가지고 있다. 2. 도서를 반복하여 읽을 경우 대부분의 여고생들은 2~5회 사이에서 도서를 반복해 읽는 것으로 나타났다. 3. 대부분(70.2%)의 여고생들이 가장 기억에 남는 도서를 반복하여 읽었다고 응답하였다. 4. 가장 많은 응답자들이 다독한 도서는 <어린왕자>, <그리스 로마신화>, <가시고기>, <나의 라임오렌지나무>, <아낌없이 주는 나무>, <해리포터> 등의 순으로 나타났다. 5. 종합적 반복 횟수를 이용하여 중요도를 계산한 결과 가장 중요도가 높은 도서는 <어린왕자>, <그리스로마 신화>, <해리포터>, <아낌없이 주는 나무>, <나의 라임오렌지 나무>, <가시고기>등의 순으로 나타났다.
The goal of this study is to examine what sort of books girl's high school students read repeatedly, what are the different preferences between high school and university students, how much the repeatedly-read books are related to the most memorable books and how the repeatedly-read books are connected to reading habits. A questionnaire was provided to Jeonju GirlsHigh School Freshmen and their repeated reading experiences were searched. The results of the statistical analysis are summarized: 1) Most girlshigh school students have experienced repeated reading more than twice. 2) The number of girls' high school students who have experienced repeated reading twice is the highest and next, those who have read repeatedly 3 times. Also, the number of times of repeated reading tends to be similar between woman high school and College students. 3)The books which many students read repeatedly more than twice are : a) Little Prince b) The Myth of Greece and Rome c) Chinese nine spine stickle back d) Meu Pe de Larania Lima e) Giving Tree f) Harry Potter. 4) About half of the students have read the most memorable books many times. 5) The importance of books was evaluated on the basis of the number of repeated readers and the number of readings. The order of the important books is Little Prince, The Myth of Greece and Rome, Harry Potter, Giving Tree, Meu Pe de Larania Lima, Chinese Nine Spine Stickle Back.
폭넓은 지식과 정보의 열린공간에서 시민들은 지식과 정보의 수준이 높아지고 중앙집권적 행정구도에서 지방분권적 자치행정으로 행정권한의 패러다임이 바뀜에 따라 사회 각 분야에서 직간접적으로 공공기관에 참여하려는 시민들이 증가하고 그 참여방법도 다양해지고 있다. 본 연구는 지방자치행정기관에서 시행하고 있는 시민참여제도를 공공도서관의 주민참여측면에서 고찰하였고 지방자치행정기관의 다양한 시민참여제도를 공공도서관의 효율적 경영을 위한 주민참여프로그램으로 응용하여 보았다. 또한 이와 같은 공공도서관 주민참여프로그램들의 실태를 조사분석한 후, 주민참여프로그램의 활성화 전략을 제시하였다.
As the citizens have the high level of knowledge and information in this society, they tend to participate the local government adminstration in various methods. The purpose of this study is to review the citizen participation programs which have been applied in local government administration, to determine the appropriate citizen participation programs for public libraries, to survey the Korean public libraries' citizen participation programs through the questionaries which have been developed and analyze the data, and to propose the success strategy of citizen participation programs in the public libraries. Also, tips for the efficient and dynamic public library administration by the citizen participation programs were provided based on inadequacies and other findings revealed through this study.
공공도서관 이용자들의 정보요구를 파악하기 위하여 웹사이트에 제시된 요구 내용을 분석하였다. 이용자마당이라고 표시한 메뉴에서 이용자들의 정보요구를 나타내는 사항은 모두 조사 하였다. 이 정보요구에는 개별도서관에서 제공하는 정보서비스에 대한 불만사항이나 건의사항으로만 제한되고 있는 약점이 있다. 데이터의 분석은 자료수집, 정보서비스, 대출, 디지털자료실, 열람실, 참고질의, 기타 등으로 구분하여 실행되었다. 이 연구결과는 개별 공공도서관의 정보서비스 개선에 도움이 될 것이며, 새로운 정보서비스를 개설할 때에도 참고가 될 것이다.
The purpose of this study is to find out user's information needs in public libraries based on websites. The data were collected from the user's plaza in public libraries websites. To identify the user's information needs, the works in the public libraries including acquisition, information services, circulation, digital library, reading room, reference services were analyzed.
Recently, children's internet search engines are becoming the main method to access information. For those engines to function properly, search behavior of children as their searchers should be studied and the findings be applied to design and improve the systems. So an experiment was conducted and 22 3rd-grade elementary school students performed 3 searching tasks through ‘Junior Naver' and ‘Yahoo!꾸러기' which are representative children's search engines in Korea. Children's searching behavior was analyzed thoroughly through which the problems of children's search engines were diagnosed and recommendations were suggested to improve them.
본 연구는 사회 환경 변화에 따른 공공도서관 사서의 직무를 DACUM이라는 직무분석기법을 통해 핵심업무를 도출하였고, 또한 공공도서관 사서를 대상으로 전문사서에 대한 수요를 조사분석하였다. 그 결과, 공공도서관 업무 중에서도 정리업무가 많이 축소되었으며, 반면 독서활동서비스, 문화평생교육서비스, 정보자료서비스의 이용자서비스가 전체 업무 수의 40.8%를 차지하며, 핵심작업순도 정보자료서비스(21.1%), 독서활동서비스(16.9%), 문화평생교육서비스(14%), 운영관리(14%) 순으로 나타났으며, 정보시스템관리 업무의 경우는 중요도 및 난이도가 매우 높게 나타났다. 또한 공공도서관에 있어 전문사서의 필요성에 대해 98.2%가 필요하다고 나타났으며, 전문사서 유형은 기능별 4종(독서지도전문사서, 문화프로그램(평생교육)전문사서, 대외협력전문사서, 전산전문사서)과 대상별 1종(어린이전문사서)으로 제안하였다.
The purpose of this study are to analyze tasks of the public librarians through Job Analysis (‘DACUM') and to survey the demands of professional librarian(professional librarian types). As the results, In public libraries, technical services(classification, cataloging etc.,) is reduced, while reading, culture(continued edu- cation), and information service are increased. Also, we identified 5 types of professional librarian which is composed 4 function oriented types, and 1 user oriented types, is suggested : reading coach, cultural service librarian, external work librarian, computing support librarian, children librarian.
우리나라에 공공도서관이 많이 없다. 그 이유는 국민들의 공공도서관에 대한 중요성 및 필요성에 대한 인식 부족과 중앙 및 지방정부의 도서관건립에 대한 인색한 투자와 함께 효과적인 공공도서관 건립정책이 없었기 때문이다. 이제 선진국과 같은 작은 도서관 건립 및 운영 정책을 펴야 한다. 지역 재개발 및 아파트 재건축 추진은 이들 지역에 작은 규모의 마을도서관을 건립할 수 있는 좋은 기회이다. 서울에 있는 J아파트는 재건축을 추진하고 있는데, 이 시점에서 새로운 위치로 옮겨가는 동사무소와 우체국을 하나의 건물로 신축하고, 이 건물 내에 공공도서관을 설치할 수 있을 것이다. 도서관을 이들 시설들과 함께 1층에 배치한다면 시너지 효과를 발생시켜 세 기관 모두에게 도움이 될 것이다. 이처럼 재개발 및 재건축 지역에 공공기관 혹은 상업시설과 함께 복합건물 형태로 작은 도서관을 건립하는 것은 우리나라 공공도서관의 부족 문제를 해결 할 수 있는 좋은 방법이다.
The number of public libraries is not good enough in Korea. The main reasons why there are not many libraries are: the lack of people's recognition of necessity and importance of public libraries, stingy investment by the central and local governments for building public libraries, and no policy on effective building of public libraries. Now, there should be a policy on building and operating small-size public libraries that the developed country adopts. Redevelopment of local areas and reconstruction of old apartment complex are the best chance of building small-size libraries in those areas. The apartment complex in which this study took place is going to be reconstructed in the near future. A small-size library can be built with a district office and a post-office as a multi-complex building. Building a small-size library with public institutions or business buildings in the place of redevelopment of local areas and reconstruction of old apartment complex is one of the best solution of solving the lack of public libraries in Korea.
본 연구에서는 정보활용능력을 향상시키기 위해 학교도서관의 사서교사와 일반 교과의 교사들 간의 협력 방안을 제시하고자 하였다. 또한 교육의 또 다른 주체인 학생을 중심으로 한 부분을 확대함으로써 좀 더 효율적인 교수-학습이 이루어질 수 있도록 하였다. 무엇보다 교사와 학생들의 커뮤니케이션에서 직접적인 교환이 이루어지는 지식을 중심으로 주제, 교육학적인 배경, 정보기술의 활용 등을 고려한 모형을 제안하였다.
In this study, collaboration of teacher librarians and subject teachers in school libraries has been investigated(tried, attempted, suggested) in order to improve the information literacy. The effective teaching-learning can be conducted by extending student's roles, which are essential elements in school education. Above all, the model, focused on direct exchange of knowledges in communications between teachers and students has been suggested with consideration of content knowledge, pedagogical knowledge, and technological knowledge.
이 연구는 국내외의 어린이서비스 가이드라인을 탐색하여 공공도서관 어린이 서비스에서 지향하는 핵심 가치와 서비스의 기본 원칙을 제시하였다. 우리나라의 도서관기준에 포함되어 있는 어린이 서비스 관련 내용을 비롯하여 국제도서관연맹의 어린이 서비스 가이드라인을 살펴보았으며, 영국, 미국, 캐나다, 호주 등의 다양한 어린이 서비스 가이드라인의 형식과 내용을 면밀히 검토하였다. 이를 통해 우리나라 공공도서관 어린이 서비스에 반영되어야 하는 핵심적인 가치와 운영의 기본 원칙을 제시하였다.
The purpose of this study is to suggest core values and principles of children's services in public libraries. The writer, for the purpose, investigate a number of children's service guidelines from national and international level. The writer suggests eight core values and nine mission for the children's services in public library with administrative principles of whole aspects of children's services.
이 연구는 어린이도서관 전용 분류표 개발을 위한 기초자료로 활용하기 위해 국내 어린이도서관의 분류표 적용 현황 및 적용상의 문제점과 어려움을 분석하였다. 설문조사를 통해 국내 96개관의 어린이도서관을 조사해본 결과, KDC 적용 도서관이 53개관으로 가장 많았으며 자관분류표 개발 도서관이 22개관, 어린이도서관 분류표 적용 도서관이 13개관으로 나타났다. 또한 어린이도서관에서 표준으로 사용될 수 있는 분류표가 개발되어야 한다는 의견이 높게 조사되었다. 분류표 적용상의 문제점과 어려움에 대해서는 만화와 그림책과 같은 어린이도서의 여러 형태를 수용하기 어려운 점, 특정 주제에 장서가 편중되는 점, 장서 성격에 맞는 주제 항목이 부족한 점 등이 제기되었으며, 이에 대한 추가적인 논의를 통해 향후 어린이도서관 전용 분류표 개발을 위한 기초자료로 활용될 수 있도록 하였다.
The paper analyzes local children's libraries' status of application of classification scheme and problems and difficulties in its application in order to be used as basic material for development of classification scheme for exclusive use of children's libraries. Through survey, the paper researched 96 local children's libraries, and the results showed that KDC-applied libraries numbered 53 and were the highest, libraries which developed their own classification scheme numbered 22, and libraries which applied classification scheme for children's library numbered 13. Further, many asserted that there needs to be a development of standard classification scheme to be used in children's library. On problems and difficulties in applying classification scheme, notes such as difficulty of accommodating various forms of children's books(such as comic books and picture books), placing too much emphasis on collection of books on certain topic, and lack of topic categories appropriate for characteristics of collected books were voiced, and by holding additional discussion on these, the paper raised the usefulness of the dissertation to be used as basic materials for developing classification scheme for exclusive use of children's library in the future.