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메뉴ISSN : 1229-0688
본 연구에서는 대학생을 대상으로 열등감 반응 척도의 검사문항을 제작하고 검사 도구의 신뢰도와 타당도를 살펴보았다. 먼저 Adler 이론에 근거해서 예비문항을 수집하고 문항분석을 거쳐 36개의 검사문항을 확정하였다. 또한 타인비교-긍정적 반응, 형제비교-긍정적 반응, 타인비교-부정적 반응, 형제비교-부정적 반응의 네 요인구조를 확인하였다. 개발된 검사의 내적 일치도, 검사-재검사 신뢰도 모두 높게 나타났다. 열등감 반응 척도는 열등감 검사와 유의미한 상관을 보여 본 검사도구의 준거타당도를 확인하였다. 열등감 반응 척도는 대학생활 적응과 유의미한 상관을 보여 본 검사 도구의 공존 타당도를 확인하였다. 우울집단과 비교집단 간에 열등감 반응에서 유의미한 차이를 보여 본 검사도구의 구인타당도를 확인하였다. 연구 결과 열등감 반응 척도는 대학생들의 열등감에 대한 긍정적·부정적 반응을 신뢰롭고 타당하게 측정하는 것으로 나타났다. 본 연구의 의의는 열등감에 대한 긍정적·부정적 반응을 측정할 수 있는 신뢰롭고 타당한 검사도구의 개발에 있다. 추후 본 검사 도구를 활용하여 상담 프로그램이 개발될 필요가 있다.
Purpose of the current study was to develop and validate IRIF for college students. The inventory was based on the Adlerian theory and consisted of 36 items. Results of exploratory factor analysis indicated four-factor structure; comparison of self with others-positive or negative responses, and comparison of self with siblings-positive or negative responses. The IRFI yielded high levels of internal consistency reliability coefficient, and test-retest reliability. Criteria validity was supported by a high correlation value between IRFI and Inferiority Feelings Inventory. Concurrent validity was also supported by a moderate correlation between IRFI and Adjustment Inventory. Significantly different means values of IRFI scores between depressed and compared students indicated construct validity. The results of the current study indicated that the new inventory measures reliably and properly positive or negative responses to inferiority feelings. Implications and limitations of the study are discussed.
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