ISSN : 1229-0688
본 연구에서는 대학생을 대상으로 열등감 반응 척도의 검사문항을 제작하고 검사 도구의 신뢰도와 타당도를 살펴보았다. 먼저 Adler 이론에 근거해서 예비문항을 수집하고 문항분석을 거쳐 36개의 검사문항을 확정하였다. 또한 타인비교-긍정적 반응, 형제비교-긍정적 반응, 타인비교-부정적 반응, 형제비교-부정적 반응의 네 요인구조를 확인하였다. 개발된 검사의 내적 일치도, 검사-재검사 신뢰도 모두 높게 나타났다. 열등감 반응 척도는 열등감 검사와 유의미한 상관을 보여 본 검사도구의 준거타당도를 확인하였다. 열등감 반응 척도는 대학생활 적응과 유의미한 상관을 보여 본 검사 도구의 공존 타당도를 확인하였다. 우울집단과 비교집단 간에 열등감 반응에서 유의미한 차이를 보여 본 검사도구의 구인타당도를 확인하였다. 연구 결과 열등감 반응 척도는 대학생들의 열등감에 대한 긍정적·부정적 반응을 신뢰롭고 타당하게 측정하는 것으로 나타났다. 본 연구의 의의는 열등감에 대한 긍정적·부정적 반응을 측정할 수 있는 신뢰롭고 타당한 검사도구의 개발에 있다. 추후 본 검사 도구를 활용하여 상담 프로그램이 개발될 필요가 있다.
Purpose of the current study was to develop and validate IRIF for college students. The inventory was based on the Adlerian theory and consisted of 36 items. Results of exploratory factor analysis indicated four-factor structure; comparison of self with others-positive or negative responses, and comparison of self with siblings-positive or negative responses. The IRFI yielded high levels of internal consistency reliability coefficient, and test-retest reliability. Criteria validity was supported by a high correlation value between IRFI and Inferiority Feelings Inventory. Concurrent validity was also supported by a moderate correlation between IRFI and Adjustment Inventory. Significantly different means values of IRFI scores between depressed and compared students indicated construct validity. The results of the current study indicated that the new inventory measures reliably and properly positive or negative responses to inferiority feelings. Implications and limitations of the study are discussed.
김계현 (2000). 상담심리학. 서울: 학지사
김광일, 김재환, 원호택 (1984). 간이정신진단검사 실시요강. 서울: 중앙적성출판사
김은정 (1992). 대학생들의 학업적 적응과 심리적 적응. 연세상담연구, 8, 85-114.
김응만 (1995). 열등감 해소 프로그램이 고등학생의 열등감 해소에 미치는 영향에 관한 실험연구. 충북대학교 교육대학원 석사학위 논문.
김형수, 김흥규 (2006). 초·중·고 및 대학생들의 열등감이 정신건강에 미치는 영향. 교육의 이론과 실천, 11(1), 37-69.
노안영, 강만철, 오익수, 김광운, 송현종 공역 (2001). 애들러 상담이론. 서울: 학지사.
모상진 (2004). 청소년 열등감 극복을 위한 목회상담 연구. 전주대학교 대학원 석사학위 논문.
설영환 (1987). 아들러 심리학 해설. 부산: 선영사.
신민섭, 김중술, 박광배 (1993). 한국판 BECK 우울 척도와 분할점과 분류 오류. 한국심리학회지: 임상, 12(1), 71-81.
이순묵 (2003). 요인분석의 기초. 서울: 교육과학사.
이영호, 송종용 (1991). BDI, SDS, MMPI-D 척도의 신뢰도 및 타당도에 관한 연구. 한국심리학회지: 임상, 10(1), 98-113.
임기홍 (2000). 고등학생의 열등감과 관련변인. 서울대학교 대학원 석사학위 논문.
정수희 (2002). 대학생들의 열등감 극복을 위한 개인심리학적 집단상담의 효과. 전남대학교 대학원 석사학위 논문.
정원식 (1970). 인간과 교육, 서울: 배영사.
홍현숙 역 (1995). 자부심 키우기. 서울: 새로운 사람들.
Adler, A. (1927). Understanding human nature. Grenwich, CT: Fowcett.
Adler, A. (1964). Problems of neurosis. New York: Harper Torchbooks.
Baker, R. W. & Siryk, B. (1984). Measuring adjustment to college. Journal of Counseling Psychology, 31, 179-189.
Dixon, P. N., & Strano, D. A. (1989). The measurement of inferiority: a review and directions for scale development. The Journal of Individual Psychology. 45, 313-322.
Gilbert, P., Broomhead, C., Irons, C., MeEwan, K., Bellew, R., Mills, A., Gale, C., & Knibb, R. (2007). Development of a striving to avoid inferiority scales. British Journal of Social Psychology, 46, 633-648.
Gillbert, P., McEwan, K., Bellew, R., Mills, A., & Gale, C. (2009). The dark side of competition: how competitive behaviour and striving to avoid inferiority are linked to depresion, anxiety, stress and self-harm. Psychology and Psychotherapy: Theory, Research and Practice, 82, 123-136.
Mehrabian, A. (2000). Beyond IQ: broad-based measurement of individual success potential or “emotional intelligence”. Genetic, Social, and General Psychology, 50, 133-239.
Mosak, H. H., Brown, P., R., & Boldt, R. M. (1994). Various purpose of suffering. The Journal of Individual Psychology, 50, 142-148.
Rattner, J. (1963). Individual psychology. Munchen: Basel.
Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent self image. Princeton. NJ: Princeton University press.
Stevens, J. (1996). Applied multivariate statistics for the social sciences. NJ: Lwrence Erlbaum Associates, Inc.
Strano, A. D., & Dixon, N, P. (1990). The comparative feeling of inferiority Index. The Journal of Individual Psychology, 46, 29-42.
Strano, A. D., & Petrocelli, V. J. (2005). A preliminary examination of the role of inferiority feelings in the academic achievement of college students. The Journal of Individual Psychology, 61(1), 80-89.
Terman, L. M., & Oden, M. H. (1959). Genetic studies of genius. CA: Stanford University Press.