바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

Holland 개인 흥미-학과 일치도와 학과 적응도와의 관계:이공계 대학생의 학년에 따른 자기효능감의 매개효과를 중심으로

Mediating Effect of Self-efficacy in the Relationship of Interest Congruence to Science and Engineering Students' Adjustment to College: Comparison of Grades

초록

본 연구는 이공계 대학생을 대상으로 자기효능감이 개인 흥미-학과 일치도와 학과적응 간의 관계를 매개하는지의 여부를 확인하였다. 연구대상은 이공계 학과 대학생 305명이었다. 자기효능감의 매개효과가 학년에 따라 차이가 있는지 알아보기 위해서 저학년(2학년)과 고학년(3, 4학년)으로 나누어 각각 검증하였다. 연구 결과에 따르면 저학년과 고학년 모두 개인 흥미-학과 일치도는 학과적응의 전체 점수에 영향을 주는 것으로 나타났다. 그러나 저학년의 경우와는 달리 고학년의 경우 개인 흥미-학과 일치도가 학과적응의 하위요인인 학업성취 만족을 의미 있게 설명하지 못하는 것으로 나타났다. 한편, 개인 흥미-학과 일치도가 학과적응에 미치는 영향에서 자기효능감의 매개효과를 분석한 결과 저학년과 고학년의 경우 각기 다른 결과가 나타남을 발견했다. 즉, 저학년의 경우 개인 흥미-학과 일치도가 학과적응을 설명하는 관계에서 자기효능감이 매개역할을 하지 않았다. 그러나 고학년의 경우 자기효능감은 개인 흥미-학과 일치도가 학과적응에 미치는 영향을 부분 매개하는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 토대로 이공계 대학생의 진로지도를 위한 시사점을 제시하고, 후속 연구를 위한 제언을 하였다.

keywords
Self-efficacy, Interest congruence, Students' adjustment to college, 개인 흥미-학과 일치도, 학과적응, 자기효능감, 이공계 대학생, Self-efficacy, Interest congruence, Students' adjustment to college

Abstract

This study explored the mediating effect of self-efficacy in the relationship of interest congruence with college students' adjustment. Three hundreds and five undergraduates whose major are either science or engineering were recruited. Results indicated that interest congruence was effective in predicting students' adjustment to college for all grade levels (sophomore, junior, and senior college students), but interest congruence was effective in predicting satisfaction with academic accomplishment for sophomore college students, but not for junior and senior college students. In addition, results in multiple regression analyses showed that self-efficacy mediated the effect of interest congruence on college students' adjustment for juniors and seniors. However, the mediating effect of self-efficacy was not shown for sophomore college students. Implications for career and academic counseling practice and future research are discussed.

keywords
Self-efficacy, Interest congruence, Students' adjustment to college, 개인 흥미-학과 일치도, 학과적응, 자기효능감, 이공계 대학생, Self-efficacy, Interest congruence, Students' adjustment to college

참고문헌

1.

김영식 (2005). 학사관리지도 및 학과영역활용 지도가 이공계 기초대학 수학 교육에 미치는 영향. 수학교육논문집, 19, 793-803.

2.

김이형, 이선하, 정상만 (2004). 대학내 고등학교 학생들을 위한 공학교실 프로그램 운영상의 특성과 개선방안, 공학교육연구, 7, 5-15.

3.

강승희 (2010). 공학전공 대학생의 전공학과 만족도와 진로결정 효능감 및 진로태도 성숙간의 관계. 수산해양교육연구, 22, 151 -164.

4.

강혜영 (2008). 이공계 대학생의 개인흥미-학과 일치도와 학과적응 수준간의 관계. 아시아교육연구, 9, 63-82.

5.

강혜영 (2010). 이공계 대학생의 전공적응요인에 대한 탐색. 한국연구재단 2009년도 인문사회분야 신진교수 연구지원사업 연구결과보고서.

6.

도승이 (2006). 공대생의 진로관련 변인에 대한 성별 및 학년별 차이분석 연구. 교육심리연구, 22, 519-535.

7.

매일경제 (2009). 세상읽기-이공계 살리는 법, 매일경제 2009년 7월 1일판.

8.

박성미 (2001). 구조적 및 적응적 일치이론에 근거한 학과적응 분석. 부산대학교 박사학위논문.

9.

소연희 (2008). 의과대학생들의 성취목표성지향성과 자기효능감이 수업에 대한 흥미와 학업성취도에 미치는 영향. 한국의학교육, 20, 37-49.

10.

안창규, 안현의(공역) (2000). 자기탐색검사. 한국가이던스.

11.

유성경, 홍세희, 이아라 (2006). 남녀 학업 우수 청소년이 지각하는 진로장벽과 진로포부의 관계에서 학업 효능감의 매개모형 검증. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 18, 837-851.

12.

윤덕, 탁진국, 이상희 (2009). 공학계 여대생과 인문계 여대생의 성역할 정체성, 진로자기효능감과 진로성숙의 관계에 대한 연구. 한국심리학회지: 여성, 14, 497-514.

13.

이기학, 이학주 (2000). 대학생의 진로 태도 성숙 정도에 대한 예언 변인으로서의 자기-효능감 효과 검증에 대한 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 12, 127-136.

14.

하혜숙 (2000). 대학생의 학과(학부) 만족과 학교 만족에 관한 연구. 석사학위논문, 서울대학교.

15.

한상수, 이승엽, 최원식, 김성진, 박샛별, 이순영 (2009). Zung Self-Rating Depression Scale 을 이용한 일부 수도권 의대생과 공대생의 우울증 유별률 및 관련요인. Korean J Farm Med, 30, 539-548.

16.

홍혜영 (1995). 완벽주의 성향, 자아효능감, 우울과의 관계연구. 이화여자대학교 석사학위논문.

17.

황매향 (2004). 대학생의 진로선택을 중심으로 한 Holland 이론의 문화간 타당화 연구. 한국심리학회: 상담 및 심리치료, 16, 653-666.

18.

황매향, 김계현 (2003). 대학입시 의사결정 과정에 나타나는 타협유형. 상담학 연구, 4(1), 19-36.

19.

Bandura, A. (1986). Social foundations of thought and action. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

20.

Baron, R. M., & Kenny, D. A. (1982). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.

21.

Ben-David, A., & Leichtentritt, R. (1999). Ethiopain and Israeli student's adjustment to college: The effect of the family, social support and individual coping styles. Journal of Comparative Family Studies, 30, 297-313.

22.

Betz, V. S., & Schifano, R. S. (2000). Evaluation of an intervention to increase realistic self-efficacy and interests in college women. Journal of vocational Behavior, 56, 35-52.

23.

Bonitz, V. S., Larson, L. M., & Armstrong, P. I. (2010). Interests, self-efficacy, and choice goals: An experimental manipulation. Journal of Vocational Behavior, 76, 223-233.

24.

Brown, D., & Brooks, L. (1996). Introduction to theories of career development and choice: Origins, evolution, and current efforts. In D. Brown, L. Brooks, & Associates (Eds), Career choice and development (3rd ed.). San Francisco: Jossey-bass.

25.

Camp, C. C., & Chartrand, J. M. (1992). A comparison and evaluation of interest congruence indices. Journal of Vocational Behavior, 41, 162-182.

26.

Campbell, N. K., & Hackett, G. (1986). The effects of mathmatics task performance on math self-efficacy and task interest. Journal of Vocational Behavior, 28, 149-162.

27.

Carson, A. D., & Mowesian, R. (1993). Moderators of the prediction of job satisfaction from congruence: A test of Holland's theory. Journal of Career Assessment, 1, 130-144.

28.

Dawis, R., & Lofquist, L. H.(1984). A psychological theory of work adjustment. Minneapolis: Univ. of Minnesota Press.

29.

Feldman, K. A., Smart, J. C., & Ethington, C. A.(1999). Major field and person-environment fit: Using Holland's theory to study change and stability of college students. The Journal of Higher Education, 70, 642-669.

30.

Harrell, P. L., Kearl, G. W., Reed, E. L., Grigsby, D. G., & Caudill, T. S. (1993). Medical students' confidence and characteristics of their experiences in a primaru care clerkship. Academic Medicine, 68, 577-579.

31.

Healey, C. C, & Mourton, D. L. (1983). Derivatives of the self-directed search: Potential clinical and evaluative uses. Journal of Vocational Behavior, 23, 318-328.

32.

Helmreich, R. L., & Wilhelm, J. A. (1987). Human performance in aerospace environments: The search for psychological determinants. NASA Life Sciences Symposium, Washington, D. C.

33.

Holland, J. L. (1985). Making vocational choices (2nd ed.). Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

34.

Holland, J. L. (1997). Making vocational choices: A theory of vocational personalities and work environment(3rd ed.). Odeaas, FL: Psychological Assessment Resources.

35.

Ishitani, T. T. (2010). Exploring the effects of congruence and Holland's personality codes on job satisfaction: An application of hierarchical linear modeling techniques. Journal of Vocational behavior, 76, 16-24.

36.

Lent, R. W., Brown, S. D., & Hackett, G. (1994). Toward a unifying social cognitive theory of career and academic interest, choice, and performance. Journal of Vocational Behavior, 45, 79-122.

37.

Lent, R. W., Brown, S. D., & Larkin, K. C. (1986). Self-efficacy in the prediction of academic performance and perceived career options. Journal of Counseling Psychology, 33, 265-269.

38.

Lent, R. W., Brown, S. D., & Larkin, K. C. (1987). Comparison of three theoretically derived variables in predicting career and academic behavior: Self-efficacy, interest congruence, and consequence thinking. Journal of Counseling Psychology, 34, 293-298.

39.

London, M. (1997). London's career motivation theory: An update on measurement and research. Journal of Career Assessment. 5, 61-80.

40.

Luzzo, D. A., Hasper, P., Albert, K. A., Bibby, M. A., & Martinelli, E. A. (1999). Effects of self-efficacy interventions on the math/science self-efficacy and career interests, goals, and actions of career undecided college students. Journal of Counseling Psychology, 45, 223-243.

41.

Meir, E. I., & Keinan, G., & Segal, Z. (1986). Group importance as a mediator between personality-environment congruence and satisfaction. Journal of Vocational Behavior, 28, 60-69.

42.

Meir, E. I., & Navon, M. (1992). A longitudical examination of congruence hypotheses. Journal of Vocational Behavior, 41, 35-47.

43.

Mount, M. K., & Muchinsky, P. M. (1978). Person-environment congruence and employee job satisfaction: A test of Holland's theory. Journal of Vocational Behavior, 13, 84-100.

44.

Nauta, M. M., Kahn, J. H., Angell, J. W., & Cantarelli, E. A. (2002). Identifying the antecedent in the relation between career interests and self-efficacy: Is it one, the other, or both? Journal of Counseling Psychology, 49, 290-301.

45.

Schunk, D. H. (1984). Enhancing self-efficacy and achievement through rewards and goals: motivational and infoimational effects. Journal of Educational Research, 78, 29-34.

46.

Shere, M., Maddux, J. E., Mercandante, B., Prentice-Dunn, S., Jacobs, B., & Rogers, R. W.(1982). The self-efficacy scale: Construction and validation. Pychological Reports, 51, 663-671.

47.

Spokane, A. R. (1985). A review of research on person-environmnet congruence in Holland's theory of careers. Journal of Vocational Behavior, 26, 306-343.

48.

Spokane, A. R., Meir, E. I., & Catalano, M. (2000). Person-environment congruence and Holland's theory: A review and reconsideration. Journal of Vocational Behavior, 57, 137-187.

49.

Tracy, T. J. G. (2002). Development of interests and competency beliefs: A 1-year longitudinal study of fifth- to eighth-grade students using the ICA-R and structural equation modeling. Journal of Counseling Psychology, 49, 148-163.

logo