바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

메뉴

조절초점과 자기조절학습의 관계: 목표달성에 대한 기대정서, 의지의 매개효과 검증

The Relation between Regulatory Focus and Self Regulated Learning: The Mediating Effects of Anticipated Emotions and Volition on Goal Achievement

초록

본 연구에서는 이론적인 근거와 선행연구들을 토대로 조절초점의 두 차원(향상초점, 예방초점), 자기조절학습 그리고 관련 매개변인들인 기대정서(긍정기대정서, 부정기대정서)와 의지간의 복합적인 인과적 관계를 보여주는 연구모형을 설정하고, 그 모형이 적합한지를 살펴보고자 하였다. 대학생을 대상으로 설문조사를 실시하였고 조절초점 척도, 기대정서 척도, 의지 척도, 자기조절학습 척도를 사용하였다. 통계 결과 분석은 AMOS 18.0을 사용하여, 연구 모형의 적합도 검증을 실시하였다. 연구 결과, 조절초점의 두 차원과 자기조절학습 간의 관계모형에서는 향상초점은 기대정서(긍정기대정서, 부정기대정서), 의지 및 자기조절학습에 영향을 미치고, 예방초점은 부정기대정서, 의지에 각각 영향을 미쳤다. 또한 기대정서는 자기조절학습에 영향을 미치고, 의지 역시 자기조절학습에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구모형의 간접 경로에서 유의미한 매개효과를 확인한 결과, 향상초점은 긍정기대정서와 부정기대정서를 통해 자기조절학습에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 그리고 예방초점은 부정기대정서를 통해 자기조절학습에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과를 바탕으로 후속연구 및 상담실제에 대한 시사점을 논하였다.

keywords
regulatory focus(premotion focus, prevention focus), self-regulated learning, anticipated emotions(positive anticipated emotion, negative anticipated emotion), volition, 조절초점(향상초점, 예방초점), 기대정서(긍정기대정서, 부정기대정서), 의지, 자기조절학습

Abstract

The purpose of study was to identify and evaluate the model concerning causal relations among regulatory focus, self-regulated learning, and mediators (e.g., Anticipated Emotions and Volition on Goal Achievement). Data were collected from 329 college students. Results of the study indicated that the hypothesized model fit the data well. The casual model of the regulatory focus and self-regulated learning indicated that the promotion focus positively influenced the positive anticipated emotion, the negative anticipated emotion, the volition, and the self-regulated learning respectively,. However, the prevention focus negatively influenced the negative anticipated emotion and the volition. The analysis of mediator effects revealed the promotion focus presented a positive effect on self-regulated learning through the anticipated emotions. Likewise, the prevention focus showed a negative effect on the self-regulated learning through negative anticipated emotion. Implications are discussed.

keywords
regulatory focus(premotion focus, prevention focus), self-regulated learning, anticipated emotions(positive anticipated emotion, negative anticipated emotion), volition, 조절초점(향상초점, 예방초점), 기대정서(긍정기대정서, 부정기대정서), 의지, 자기조절학습

참고문헌

1.

강순화, 이은경, 양난미 (2000). 학업우수 및학업 부진 학생의 학업실태 분석을 통한대학에서의 학업지원방안에 관한 연구. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 12(2), 221-242.

2.

김아영 (2008). 부모의 자율성 지지가 초등학생의 자기조절학습효능감에 미치는 영향:자기 결정동기의 매개효과. 한국교육, 35(4), 3-24.

3.

김용수 (1998). 자기조절학습 프로그램의 효과에관한 실험 연구. 한국교원대학교 박사학위논문.

4.

나준희, 최지호 (2005). 소비자의 조절적 동기와 광고의 제시유형이 제품태도에 미치는영향. 광고학 연구, 16(2), 263-283.

5.

남궁재은, 허태균 (2009). 한국 대학생들은 무엇을 후회 하는가?: 후회와 지각된 기회간의 관계를 중심으로. 한국심리학회지: 사회및 성격, 23(1), 181-194.

6.

류관열 (2011). 중․고등학생의 학업적 자기효능감, 타인기대와 학업성취도 관계에서 자기조절학습전략의 효과. 계명대학교 박사학위논문.

7.

문병상 (2000). 대학생의 학업적 자기조절과학업 성취간의 관계. 교육학논총, 21(1), 221-236.

8.

배병렬 (2009). Amos 17.0 구조방정식 모델링(제2판) - 원리와 실제 -. 도서출판 청람.

9.

서영석 (2010). 상담심리 연구에서 매개효과와조절효과 검증: 개념적 구분 및 자료 분석시 고려사항. 한국심리학회지: 상담 및심리치료, 22(4), 1147-1168.

10.

신정순 (2006). 학습몰입, 자기조절학습과 학업성취와의 관계연구. 경희대학교 석사학위논문.

11.

안하얀, 서영석 (2010). 성인애착, 심리적 디스트레스, 대인관계문제: 피드백에 대한 반응, 정서적 대처, 사회적 지지 추구의 매개효과 검증. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(3), 575-603.

12.

양명희, 오종철 (2006). 2*2성취목표지향성과자기조절학습과의 관련성 검토. 교육심리연구, 20(3), 745-764.

13.

온지수 (2012). 조절초점이 청소년 문제행동에 미치는 영향: 일상생활에서 위험감수 선택을중심으로. 경기대학교 석사학위논문.

14.

장성연 (2013). 수도권 소재 4년제 대학 출신 대기업 입사자들의 스펙쌓기 경험에 관한 연구. 서울대학교 석사학위 논문.

15.

정미경 (2005). 대학생용 자기조절학습 검사도구 개발. 교육평가연구, 18(3), 155-181.

16.

정윤선 (2008). 낙관주의와 완벽주의 성향에 따른자기조절학습. 경희대학교 대학원 석사학위논문.

17.

조한익, 오홍석 (2009). 조절초점이 자기조절학습에 미치는 영향: 완벽주의를 매개변인으로. 청소년학회, 16(9), 205 -221.

18.

조한익, 오홍석 (2011). 조절초점과 인지적 기대가 진로탐색행동에 미치는 영향. 청소년학회, 18(2), 123-143.

19.

천석준, 이기학 (2008). 신경증, 불안, 자기효능감 및 진로탐색행동 간의 경로모형 검증:조절초점 이론의 관점으로. 한국심리학회사회 및 성격, 22(4), 93-110.

20.

한양대학교 ERICA캠퍼스 (2010). 2010학년도실태조사 보고서. 한양대학교 ERICA캠퍼스 한양상담센터.

21.

홍준희 (2001). 스포츠 상황에서 자기조절 초점과목표추구 행동간의 관계. 서울대학교 박사학위논문.

22.

홍준희, 이성철 (2004). 자기조절 초점에 따른목표추구행동의 차이. 한국스포츠심리학회지, 15(3), 81-100.

23.

Bagozzi, R. P. (1992). The self-regulation of Attitudes, Intentions and Behavior. Social Psychology Quarterly, 178-204.

24.

Bagozzi, R. P., Baumgartner, H., & Pieters, R. (1998). Goal-directed emotions. working paper, School of Business, University of Michigan.

25.

Bagozzi, R. P., Baumgartner, H., & Pieters, R. (1998). Goal-directed emotions. Cognition and Emotion, 12(1), 1-26.

26.

Bagozzi, R. P., Dholakia U. M., & Basuroy S. (2003). How effortful Decisions Get Enacted:The Motivating Role of Decision Process, Desires, and Anticipated Emotions. Journal of Behavioral Decision Making, 16, 273-295.

27.

Boekaerts, M. (1995). Self-regulated learning:Bridging in the gap between metacognitive and metamotivation theories. Educational Psychologist, 30(4), 195-200.

28.

Brown, S. R., Cron, W. L., & Slocum, J. W. (1997). Effects of goal-directed emotions on salesperson volitions, behavior, and performance: A longitudinal study. Journal of Marketing, 61, 39-50.

29.

Crowe, E., & Higgins, E. T. (1997). Regulatory focus and strategic inclinations: Promotion and Prevention in decision-making. Organizational Behavior and Human Decision Process, 69, 117-132.

30.

Deci, E. L., Ryan, R. M., Gagne, M., Leone, D. R., Usunow, J., & Kornazheva, B. P. (2001). Need satisfaction, motivation, and well-being in the work organizations of a former estern bloc country: A cross-culture study of selfdetermination. Personality and Social Psychology Bulletin, 27(8), 930-942.

31.

Dholakia, U. M., Bagozzi. R. P., & Gopinath M. (2007). How formulating implementation plans and remembering past actions facilitate the enactment of effortful decisions. Journal of Behavioral Decision Making, 20, 343-364.

32.

Dholakia, U. M., Gopinath M., Bagozzi. R. P., & Nataraajan, R. (2006). The role of Regulatory Focus in the Experience and Self-Control of Desire for Temptations. Journal of Consumer Psychology, 16(2), 163-175.

33.

Duncan, T. C., & McKeachie W. J. (2005). The Making of the Motivated Strategies for Learning Questionnaire(MSLQ), Educational Psychologist, 40(2), 117-128.

34.

Freitas, A. L., & Higgins, E. T. (2002), Enjoying goal-directed actions: The role of regulatory fit. Psychological Science, 13, 1-6.

35.

Freitas, A. L., Liberman, N., & Higgins, E. T. (2002). Regulatory fir and resisting temptation during goal pursuit. Journal of Experimental Social Psychology, 38, 291-298.

36.

Freitas, A. L., Liberman, N., Salovey, P., & Higgins, E. T. (2002). When to begin? Regulatory focus andinitiating goal pursuit. Journal of Personality and Social Psychology Bulletin, 28. 121-130.

37.

Gollwitzer, P. M. (1990). Action phases and mind sets. In E. T. Higgins & R. M. Sorrentino(Eds.). Handbook of motivation and cognition (Vol. 2, 53-92). New York: Guilford Press.

38.

Harackiewicz, J. M., Barron, K. E., & Elliot, A. J. (1998). Rethinking achievement goals. hen are they adaptive for college students and why? Educational Psychology, 33, 1-21.

39.

Hazlett, A., & Molden, D. C. (2011). Hoping for the best or preparing for the worst? Regulatory focus and preferences for optimisim and pessimisim in predicting personal outcomes. Social Cognition 29(1), 74-94.

40.

Herenstein, M., Steven, S. P., & Josko, B. (2007). Adoption of New and Really New Products:The Effects of Self-Regulation Systems and Risk Salience. Journal of Marketing Research, 34, 251-260

41.

Higgins, E. T. (1998). Promotion and prevention:Regulatory focus as a motivation a principle. Advances in Experimental Social Psychology, 30, 1-46.

42.

Higgins, E. T. (2000). Promotion and prevention as a motivational duality Dual process theories in social psychology(pp. 503-525). New York:Guilford Press.

43.

Higgins, E. T., & Friedman R. S. (2001). Achievement orientation from subjective histories of success: promotion pride versus prevention pride. European Journal of Social Psychology, 31, 3-23.

44.

Higgins, E. T., Idson, L. C., Freitas, A. L., Spiegel, S., & Molden, D. (2003). Transfer of value from fit. Journal of Personality and Social Psychology, 84(6), 1140-1153.

45.

Higgins, E. T., Shah, J., & Friedman, R. (1997). Emotional responses to goal attainment:Strength of regulatory focus as moderator. Journal of Personality and Social Psychology, 72, 515-525.

46.

Keller J., & Bless H. (2008). When positive and negative expectancies disrupt performance:Regulatory focus as a catalyst. European Journal of Social Psychology, 38(1), 187-212.

47.

Kline, R. B. (2005). Principles and practice of structural equation modeling (2nd ed.,). New York: The Guilford Press.

48.

Leone, L., Perugini, M., & Bagozzi, R. P. (2005). Emotions and decision making: Regulatory focus moderates the influence of anticipated emotions on action evaluations. Cognition and Emotion, 19(8), 1175-1198.

49.

Locke, E. A., & Latham, G. P. (1990). The theory of goal setting and task performance. Englewood Cliffs, NJ: Prentice Hall.

50.

Milles, J. S., & Blankstein, K. R. (2000). Perfectionism, intrinsic vs extrinsic motivation, and motivated strategies for learning: A multi-dimensional analysis of university students. Personality and Individual Difference, 29, 1191-1204.

51.

Orbell, S., Blair, C, & Sherlock, K. (2001). The theory of planned behavior and ecstasy use:Rle for habit and perceived control over taking versus obtaining substances. Journal of Applied Social Psychology, 31, 31-47.

52.

Pennington, G. L., & Roese, N. (2003). Regulatory focus and temporal distance, Journal of Experimental Social Psychology, 39, 563-576.

53.

Perugini, M., & Bagozzi, R. P. (2001). The role of desires and anticipated emotions in goaldirected behaviours: broadening the theory of planned behavior. British Journal of Social Psychology, 40, 78-98.

54.

Pintrich, P. R., & Schunk, D. H. (2002). Motivation in education: theory, research, and applications. Englewood Cliffs, NJ: Merrill Prentice Hall.

55.

Roney, C. J. R., Higgins, E. T., & Shah, J. (1995). Goals and Framing: How outcome focus influence motivation and emotion, Personality and Social Psychology Bulletin, 21, 1151-1160.

56.

Russell, D. W., Kahn, J. H., Spoth, R., & Altmaier, E. M. (1998). Analyzing data from experimental studies; A latent variable structural equation modeling approach. Journal of Counseling Psychology, 45, 18-29.

57.

Wolters, C. A. (1998). Self-regulated learning and college student's regulation of motivation. Journal of Educational Psychology, 90, 224-235.

58.

Zimmerman, B. J., Bandura, A., & Martinez-Pons, M. (1992). Self-motivation for academic attainment: The role of self-efficacy beliefs and personal goal setting. American Educational Research Journal, 29, 663-676.

logo