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  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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대학상담서비스의 경제적 가치 추정 및 영향요인 탐색

Economic Value and Influencing Factors of Utilizing University Counseling Services for Preventative Well-being

초록

본 연구는 대학생들의 심리적 안녕을 위한 예방적 개입과 대학상담센터의 정책 및 전문성 입증을 위해 대학상담서비스에 지불할 수 있는 액수를 추정하고, 지불하려는 액수에 어떠한 변인들이 영향을 주는지 탐색해보는데 있다. 전국 597명의 대학생들을 대상으로 조사한 결과, 개인상담(60분 소요) 1회 비용으로는 15,785원~15,954원을, 집단상담(2시간 소요) 1회 비용으로는 11,811원~12,028원을, 심리검사 1회 비용으로는 19,908원~19,949원을 지불할 의사가 있는 것으로 분석되었다. 지불의사에 영향을 미치는 요인을 알아보기 위해 본 연구에서는 인구통계학적인 변인만 투입된 모델1과 인구통계학적 변인과 심리학적 변인이 모두 투입된 모델2로 구분하여 분석하였다. 모델 1로 분석한 결과, 개인상담과 심리검사의 경우에는 학년과 상담경험이 유의미한 영향변인으로 나타났으며 집단상담의 경우에는 유의미한 경우가 없는 것으로 나타났다. 모델 2로 분석한 결과, 개인상담의 경우에는 학년과 전문적도움추구 및 상담준비도가 커질수록 지불의사도 높아지는 것으로 나타났으며, 집단상담의 경우에는 전문적도움추구와 상담준비도가 커질수록 지불의사가 높아지는 것으로 분석되었다. 마지막으로 심리검사의 경우에는 학년과 전문적도움추구가 증가할수록 지불의사도 높아지는 결과를 보였다. 이러한 연구결과를 토대로 논의 및 후속연구를 제안하였다.

keywords
College students, College counseling services, Economic value, Influence factor, 대학생, 대학상담서비스, 경제적 가치, 영향요인

Abstract

This study aimed to investigate the fiscal impact and variables associated with utilizing college counseling services preventatively for psychological intervention and well-being. Survey results from 597 college students revealed they were willing to pay between 15,785-15,954 won for personal counseling, 11,811-12,028 won for group counseling and 19,908-19,949 won for psychological testing. Model 1 revealed that grade level and counseling experience were significant variables in paying for personal counseling and psychological testing; no significant variables were associated with group counseling. In Model 2, seeking professional help, counseling readiness, and grade level were significant variables associated with personal counseling while seeking professional help and counseling readiness were significant variables for group counseling. For psychological testing, both grade level, and seeking professional help, were significant variables. Discussion is based on these results.

keywords
College students, College counseling services, Economic value, Influence factor, 대학생, 대학상담서비스, 경제적 가치, 영향요인

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