ISSN : 1229-0688
본 연구는 여자 대학원생 조교들의 직무스트레스 경험에 대한 질적 내용분석 연구이다. 현재 대학교에서 근무하고 있는 여자 대학원생 조교 12명을 모집하여 개별적으로 심층 면접하였다. 수집된 자료는 Krippendorff(2004)가 제시한 내용분석 절차와 방법에 따라 분석했다. 연구결과, 4개 영역, 23개 범주, 123개 의미내용이 도출되었다. 4개의 영역은 ‘여자 대학원생 조교가 지각한 조교 업무환경의 부정적 특성’, ‘학생, 여성이라는 이유로 여자 대학원생 조교들이 경험한 직무 스트레스’, ‘여자 대학생원생 조교들이 경험한 직무스트레스가 삶에 미친 영향’, ‘여자 대학생원생 조교들이 시도한 스트레스 대처 방법’이다. 23개 범주에는 ‘학교 근로자이지만 교수와의 학문적 종속관계’, ‘모욕적인 말에 쉽게 노출되나 참아야 함’, ‘부정적 대인신념 및 대인관계 불안 증가’, ‘감정 억압’ 등의 의미내용이 포함되었다. 본 연구결과를 바탕으로 논의와 제언을 하였다.
The purpose of this research was to explore the experience of women graduate assistants. In-depth interview data were collected from 12 female graduate assistants from 3 colleges. The interviews were analyzed using a content analysis, and the results were classified by 4 domains(‘negative features of work environment for women graduate assistants in college’, ‘job stress associated with the nature of students and women’, ‘impact of assistants’ work experience on their lives’, ‘attempted coping skills against job stress’)and 23 categories with 123 meaning contents emerged under these domains. The 23 categories included ‘school employees yet academically dependent with professors’, ‘easily exposed to insults but have to endure’, ‘increased negative interpersonal beliefs and interpersonal anxiety’, ‘emotional suppression’ and so on. Implications of this research are presented.
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