바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

그림표현양식의 지각적 결정요인 - 지각이론에 기초한 그림양식기술체계의 탐색 -

Perceptual determinants of painting styles - An exploration of painting-style description system -

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
1996, v.15 no.1, pp.26-53
지상현 (연세대학교 심리학과)
정찬섭 (연세대학교 심리학과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

그림표현양식과 심미적 반응과의 관계를 나타내는 모형을 개발하기 위하여 그림양식에 대한 현대적 연구접근과 지각이론에 근거한 그림양식의 기술가능성에 대한 이론적이며 비판적인 개관을 시도하였다. 관찰자의 심미적 반응에 영향을 미칠수 있다는 점에서 그림양식이 지각적 특징에 의해서 정의될 수 있다고 가정하였다. 분석적 관점에 입각하여 표현의 주제와 양식과 심미적 반응간의 관계가 화가의 그림구성단계에 따라 논의되었다. 그림앙식의 현대적 접근에 대한 비판적 개관에서는, 충실성, 범용성, 체계성, 절약성, 객관성, 독립성의 6개 기준을 적용하여 Arnheim, Wölfflin, Berlyn, 그리고 Moles의 그림양식 기술체계의 적절성을 검토하였다. 이 비판적 개관에서 도출된 결론과 그림양식의 결정 요인으로서 지각적 특징의 중요성에 대한 이론적 가정을 근거로 색, 형태, 깊이, 시점(vantage point)와 관련된 16개의 지각적 특징을 근간으로 하는 하나의 그림양식기술체계를 제안하였으며 두 개의 현대회화를 대상으로 이 체계의 적용가능성을 검토하였다.

keywords

Abstract

A critical and theoretical review on the modern approaches to painting styles and the possibilities of describing them based on perceptual theories was made to develop a model capturing the relationships between painting styles and aesthetic impressions. It is assumed that a painting style can be defined by perceptual features characterizing a painting, to the extent that they affect the viewers' aesthetic responses. With an analytic point of view, relationships between the subject and style of expression and the aesthetic impression were discussed along the presumed stages of conceiving a painting ideation by a painter. In a critical review on modern approaches to painting styles, six criteria of completedness, generality, systematic formulation, parsimony, objectiveness, and independence were applied to investigate the applicability and reliability of Arnheim, Wölfflin, Berlyn, and Moles' systems for describing painting styles. Based on a conclusion derived from this critical review and theoretical propositions for the importance of perceptual features as the determinants of a painting style, a set of 16 perceptual features related to form, color, depth, and vantage point were suggested as a viable system of describing painting styles and its applicability was discussed with a couple of modern paintings.

keywords

한국심리학회지: 일반