바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

정서 및 행동장애 유아의 정신병리 유형에 따른 기질과 역기능적 정서조절: 어머니 양육행동의 중재효과

Moderating effects of mothers’ parenting behaviors on the relationship between temperament of clinical preschoolers and their dysfunctional emotion regulation

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2008, v.27 no.2, pp.523-545
박진아 (Duke Univ.)
이경숙 (한신대학교 재활학과)
신의진 (영동세브란스 소아정신과)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 유아기 역기능적 정서조절이 정신병리의 주요증상인 동시에 정신병리 발달에 영향을 미치는 중요변인이라는 관점에서 정서 및 행동장애 유아의 정신병리 유형별로 기질과 역기능적 정서조절의 관계에 대한 어머니 양육행동의 중재효과(moderator effect)를 자세히 살펴보았다. 연구대상은 서울소재 종합병원 소아정신과 1곳과 아동발달임상센터 1곳에서 심리진단을 받은 4세 6개월-6세 정서 및 행동장애 유아와 어머니 73쌍이었다. 연구도구는 오현숙과 민병배(2007)의 기질척도(JTCI: The Junior Temperament and Character Inventory), Mash와 Terdal(1981)의 부모자녀상호작용검사(P-CIPA: Parent-Child Interaction Play Assessment), 그리고 Fonagy와 Target(2000)의 MSSB 정서조절 측정도구를 사용하였다. 연구결과는 다음과 같다. 외현화 및 내면화 행동장애의 공존병리 집단의 경우 기질적으로 사회적 민감성이 가장 낮으며 정서변화가 매우 급격하고 정서표현이 기이하거나 비일관적인 것으로 나타났다. 또한 외현화 및 내면화 행동장애 공존병리 유아의 어머니는 정서표현 변화가 거의 없고 부정적 정서표현을, 내면화 행동장애 유아의 어머니는 지나치게 통제적이고 침해적인 양육행동을 가장 많이 보이는 것으로 나타났다. 외현화 행동장애 유아의 경우, 어머니의 둔감하게 반응적이지 못한 경우에만 자극추구 기질적 취약성이 역기능적 정서조절에, 내면화 행동장애 유아의 경우, 어머니가 침해적인 경우에만 위험회피 기질적 취약성이 역기능적 정서조절에, 외현화 및 내면화 행동장애 공존병리 유아의 경우, 어머니가 정서표현이 거의 없으며 비일관적인 정서표현을 하는 경우에만 사회적 민감성 기질적 취약성이 역기능적 정서조절에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다.

keywords
clinical preschoolers, preschoolers' temperament, mother's parenting behaviors, preschooler's dysfunctional emotion regulation, 정서 및 행동장애 유아, 유아의 기질, 어머니의 양육행동, 유아의 역기능적 정서조절

Abstract

This research aimed to investigate moderating effects of mothers’ parenting behaviors on the relationship between temperament of clinical preschoolers and their dysfunctional emotion regulation. Especially, externalizing disorders, internalizing disorders, and externalizing and internalizing co-occuring disorders were separately analyzed to examine the psychological mechanism of dysfunctioanl emotion regulation. The subjects were 73 preschoolers(aged 4 1/2-6 years old) who were diagnosed with 25 externalizing disorders, 28 internalizing disorders, 20 co-occuring disorders and their mothers. Preschoolers' temperament was assessed by mothers using K-JTCI(Oh, & Min, 2007). Mothers' parenting behaviors were observed during mother-preschooler interactions at a laboratory and analyzed using P-CIPA(Mash & Terdal, 1981). Preschoolers' dysfunctional emotion regulations were measured by MacArthur Story-Stem Battery Emotion Regulation Scale(Fonagy & Target, 2000). Data were analyzed with descriptive statistics, ANOVA, partial correlations, and hierarchical regressions. The results of this study were as follows; The subjects having both externalizing and internalizing behavior disorders showed higher failure-of-regulation than other psychopathological subjects. As mothers of preschoolers with externalizing behavior disorders were less sensitive․reactive, preschoolers' novelty seeking temperament was positively associated with their dysfunctional emotion regulation. As mothers of preschoolers with internalizing behavior disorders were more intrusive, preschoolers' harm avoidant temperament was positively associated with their dysfunctional emotion regulation. As mothers of preschoolers with co-occuring behavior disorders were less affective, preschoolers' reward dependent was negatively associated with their dysfunctional emotion regulation.

keywords
clinical preschoolers, preschoolers' temperament, mother's parenting behaviors, preschooler's dysfunctional emotion regulation, 정서 및 행동장애 유아, 유아의 기질, 어머니의 양육행동, 유아의 역기능적 정서조절

참고문헌

1.

김보경․민병배 (2006). 청소년 우울과 지각된 부모 양육행동, 기질 및 성격의 관계. 한국심리학회지: 정서 및 행동장애, 25(1), 221-236.

2.

김은경․도현심․김민정․박보경 (2007). 자녀의 정서표현에 대한 부모의 태도, 남녀 아동의 정서조절 능력 및 사회적 능력간의 관계, 아동학회지, 28(3), 115-131.

3.

김정원․김현주 (2007). 아동의 공격성과 관련변인들의 관계성 연구. 아동교육, 16(2), 85-93.

4.

박진아 (2007). 불안장애 유아의 기질과 역기능적 정서조절의 관계에 대한 어머니 양육행동의 중재효과. 연세대학교 박사학위청구논문.

5.

박혜원․곽금주․박광배 (1995). K-WIPPSI 지침서. 서울: 도서출판 특수교육.

6.

오현숙․민병배 (2007). 한국판 기질 및 성격검사-유아용 매뉴얼. 서울: 마음사랑.

7.

우수경 (2007). 유아의 성, 기질, 사회적 능력 및 자기통제가 유아의 문제행동에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 14(4), 427-451.

8.

우수경․최기영 (2002). 유아의 정서능력과 관련변인간의 구조분석. 유아교육학회지, 22(2), 29-55.

9.

이경숙․신의진․신동주․전연진․박진아 (2003). 한국판 영유아 행동문제 평가척도(Korean Behavior Assessment System for children; K-BASC) 표준화 예비연구. 한국심리학회: 발달, 16(4), 175-191.

10.

이경숙․신의진․전연진․박진아 (2004). 한국 영유아 행동문제 경향과 특성: 서울지역을 중심으로. 한국심리학회지: 발달, 17(4), 53-73.

11.

이부영 역 (1994). 정신 및 형태장애.『국제질병분류』 제10판 (ICD-10). 서울: 일조각.

12.

이지영, 권석만 (2006). 정서조절과 정신병리의 관계: 연구현황과 과제. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료. 18(3), 461-493.

13.

임희수․박성연 (2001). 어머니가 지각한 아동의 기질, 어머니의 정서조절 및 양육행동과 아동의 정서조절간의 관계. 아동학회지, 23(1), 37-54.

14.

American Psychiatirc Association. (1994). Diagnostic and statistical manual of mental disorders (4th ed.). Washington DC: American Psychiatic Association.

15.

Baron, R. M. & Kenny, D. A. (1986). The moderator-mediator variable distinction in social psychological research: Conceptual, strategic, and statistical considerations. Journal of Personality and Social Psychology, 51, 1173-1182.

16.

Belsky, J. (1997). Variation in susceptibility to environmental influence: An evolutionary argument. Psychological Inquiry, 8(3), 230- 235.

17.

Bretherton, I., Oppenheim, D., Buchsbaum, H., Emde, R. N., & the MacArthur Narrative Group.(1990). The MacArthur Story stem Battery(MSSB). Unpublished manual, University of Wisconsin-Madison.

18.

Calkins, S. D. (1994). Origins and outcomes of individual differences in emotion regulation. In N. A. Fox(Ed.), Emotion regulation: Behavioral and biological considerations. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59(2-3, Serial No. 240).

19.

Caron, C., & Rutter, M. (1991). Cormoibidity in child psychopathology: Concepts, issues, and research strategies. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 32, 1063-1080.

20.

Cole, P. M, Teti, L. O., & Zahn-Waxler, C. (2003). Mutual emotion regulation and the stability of conduct problems between preschool and early school age. Development and psychopathology, 15, 1-18.

21.

Cole, P. M., Martin, S. E., & Dennis, T. A. (2004). Emotion regulation as a scientific construct: Methodological challenges and directions for child development research. Child development, 75(2), 317-333.

22.

Cole, P. M., Michel, M. K., & Teti, L. (1994). The development of emotion: Regulation and dysregulation: A clinical perspective. Monographs of the Society for Research in Child Development, 59(2-3), 73-100.

23.

Diamond, L. M. & Aspinwall, L. G. (2003). Integrating diverse developmental perspectives on emotion regulation. Motivation and Emotioin, 27(1), 1-6.

24.

Eisenberg, N., Cumberland, A., Spinrad, T. L., Fabes, R. A., Shepard, S. A., Reiser, M., Murphy, B. C., Losoya, S. H., & Guthrie, I. K. (2001). The relations of regulation and emotionality to children's externalizing and internalizing problem behavior. Child Development, 72, 1112-1134.

25.

Eisenberg, N., Champion, C., & Ma Y. (2004). Emotion-related regulation: An emerging construct. Merrill-Palmer Quarterly, 50(3), 236-259.

26.

Fabes, R. A., & Eisenberg, N. (1992). Young children's coping with interpersonal anger. Child Development, 63(1), 116-128.

27.

Fabes, R., Leonard, S., Kupanoff, K., & Martin, C. (2001). Parental coping with children's negative emotions: Relations with children's emotional and social responding. Child Development, 72, 907-920.

28.

Fonagy, P., & Target, M. (2000). Revised Manual for MacArthur Narrative Completion Task. Unpublished manuscript.

29.

Garner, P. W. & Power, T. (1996). Preschooler's emotional control in the disappointment paradigm and its relation to temperament, emotional knowledge, and family expressiveness. Child development, 67(4), 1406-1419.

30.

Goth, K. (2003). Kurzbeschreibung des Junior Temperament und Charakter Inventars 3-6. Unveroeff. Manual, Frankfurt.

31.

Greenberg, L. S. (2002). Emotion-focused therapy: coaching clients to work through their feelings. Washington, DC: American Psychological Association.

32.

Kamphaus, R. W., & Reynolds, C. R. (1992). BASC: Behavior Assessment System for children Manual. MN: American Guidance Service.

33.

Kazdin, A. E., & Kagan, J. (1994). Models of dysfunction in developmental psychopathology. Clinical Psychology: Science and Practice, 1, 35-52.

34.

Keenan, K. (2000). Emotion dysregulation as a risk factor for child psychopathology. Clinical Psychology: Science and Practice, 7, 418-434.

35.

Kelsay, K. (2004). Clinical use of play narratives. Unpublished manual. The meeting of clinical implications of MSSB In Boulder, Colorado.

36.

Mash E, & Terdal, L. (1981). Behavioral Assessment of Childhood Disorders. NewYork: Guildford Press.

37.

Mash, E. J., & Wolfe, D. A. (2002). Abnormal child psychology. Belmont, CA: Wadsworth/ Thompson Learning.

38.

Mattanah, J. F.(2001). Parental psychological autonomy and children's academic competence and behavioral (adjustment in late childhood: More than just limit-setting and warmth. Merrill-Palmer Quarterly, 47, 355-376.

39.

McFadyen-Ketchum, S. A., Bates, J. E., Dodge, K. A., & Pettit, G. S. (1996). Patterns of change in early childhood aggressive- disruptive behavior: Gender differences in predictions from early coercive and affectionate mother-child interactions. Child Development, 67, 2417-1433.

40.

Pesenti-Gritti, P., Spatola, C. A. M., Fagnani, C., Ogliari, A., Patriarca, V., Stazi, M. A., & Battaglia, M. (2008). The co-occurence between internalizing and externalizing behaviors: A general population twin study. European Child Adolescence Psychiatry. 17(2), 82-92.

41.

Rydell, A., Berlin, L., & Bohlin, G. (2003). Emotionality, emotion regulation, and adaptation among 5-to-8-year-old children. Emotion, 3(1), 30-47.

42.

Seiner, S. H., & Gelfand, D. M. (1995). Effects of mother's simulated withdrawal and depressed affect on mother-toddler interactions. Child Develipment, 66, 1519-1528.

43.

Shileds, A., & Cicchetti, D. (1997). Emotion regulation among school-age children: The development and validation of a new criterion Q-sort scale. Developmental Psychology, 33, 906-916.

44.

Southam-Gerow, M. A., & Kendall, P. C. (2002). Emotion regulation and understanding implications for child psychopathology and therapy. Clinical Psychology Review, 22. 189-222.

45.

Walden, T. A., & Smith, M. C. (1997). Emotion regulation. Motivation and Emotion, 21(1), 7-25.

한국심리학회지: 일반