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한국 청소년들의 자기 존중감 및 관계성 향상을 위한 게슈탈트치료에서의 버츄카드 응용가능성

Applicability of Virtues cards in Gestalt therapy for Improvement of Self esteem and Relationship of Korean Adolescents

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2010, v.29 no.3, pp.631-658
김정규 (성신여자대학교)
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초록

학교 현장에서 일반 교사나 전문 상담교사 또는 상담 자원봉사자, 또래 상담자들이 쉽게 활용할 수 있는 게슈탈트 청소년 자기 존중감 및 관계성 향상 프로그램을 개발하기 위한 작업의 일환으로 현재 여러 나라에서 호평을 받고 있는 버츄프로젝트를 활용할 수 있는 방안을 연구하기 위해 먼저 버츄프로젝트를 소개하고, 그 것의 철학적 심리학적 함의를 살펴본 다음, 도덕에 대한 심리학이론들과 도덕발달과 도덕교육이론들을 살펴보았다. 그러고 나서 버츄프로젝트를 통한 덕교육의 효과와 제한점을 논의하였다. 이어서 게슈탈트치료 관점에서의 덕 개념을 설명하였고, 버츄프로젝트를 응용한 게슈탈트치료에서의 ‘덕(virtue)’ 함양에 대한 아이디어들을 제안하였다. 이러한 연구들을 토대로 개발한 마음자세카드의 개발 배경과 그 활용방법에 대해 설명하였고, 끝으로 마음자세카드의 실제 사용결과에 대한 간단한 보고와 더불어 논평을 하였다.

keywords
버츄프로젝트, 게슈탈트치료, 도덕, 도덕교육, 덕, Virtues Project, Gestalt therapy, morality, moral education, virtue

Abstract

The Virtue Project(VP), which has received positive resonances from many countries, was introduced to develop a Gestalt Relationship Improvement Program that would help teachers and professional counselling teachers, or volunteer counsellors, peer counsellors in their work with adolescents in the school settings, followed by explanation of the philosophical and psychological implications thereof and then the psychological theories of moral and theories of the moral development together with the moral education were explored. And then the effects and limitations of virtue education by means of the VP was discussed. The virtue concept in the light of Gestalt Therapy was reviewed and the ideas were suggested to support building virtue utilizing VP. On the basis of such research, the background of development of Mind Attitude Cards(MAC) and the method of using them were explained. Finally the results of practice of MAC were reported followed by comments.

keywords
버츄프로젝트, 게슈탈트치료, 도덕, 도덕교육, 덕, Virtues Project, Gestalt therapy, morality, moral education, virtue

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