바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

대학생을 대상으로 한 한국판 지각된 스트레스 척도 타당화 연구

Validation of the Perceived Stress Scale (PSS) on Samples of Korean University Students

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2010, v.29 no.3, pp.611-629
박준호 (연세대학교)
서영석 (연세대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구에서는 Cohen 등(1983)이 개발한 지각된 스트레스 척도를 번안하여 2차에 걸친 연구를 통해 타당화 작업을 실시하였다. 연구 1에서는 수도권 지역 4년제 6개 대학 대학생들(N = 312)에게 설문을 실시하여 탐색적 요인분석을 실시하였고, 공존타당도 및 신뢰도를 확인하였다. 그 결과, 지각된 스트레스 척도는 부정적 지각과 긍정적 지각 등 2개의 요인으로 구성된 것으로 나타났으며, 두 요인 모두 우울, 불안, 부정적 정서와 정적 상관을, 긍정적 정서와 부적 상관을 지닌 것으로 나타났다. 연구 2에서는 전국 4년제 대학에 재학 중인 남녀 대학생들(N = 368)에게 설문을 실시하여 확인적 요인분석 및 타당도 검정을 실시하였다. 그 결과, 2요인 구조가 전국단위 표집에서도 안정적인 것으로 나타났고, 우울, 불안, 부정적 정서, 긍정적 정서와의 관계는 1차 연구와 비슷하게 나타냈다. 또한 지각된 스트레스 척도는 사회적 지지와 유의미한 부적 상관을 지닌 것으로 나타났다. 본 연구결과를 스트레스 관련 선행연구와 비교하였고, 척도의 활용 방안 및 제한점을 논하였다.

keywords
지각된 스트레스 척도, 타당화, 대학생, Perceived Stress Scale, validation, college students

Abstract

To get a culturally validated version of the Perceived Stress Scale (PSS; Cohen et al., 1983), the authors translated the PSS into Korean and conducted exploratory and confirmatory factor analyses. In study 1, exploratory factor analyses with a sample of college students (N = 312) revealed that the two-factor structure (negative perception and positive perception) best fit the data. Also, positive correlations were found between the PSS subscales and depression, anxiety, and negative affect, and negative correlations were found between the PSS scales and positive affect. In study 2, confirmatory factor analyses with a nation-wide sample of college students (N = 368) revealed that the two-factor solution was adequate. The negative perception subscale correlated more with depression, anxiety, and negative affect, while the positive perception scale correlated with positive affect. The two sub-scales negatively correlated with social support. Implications for usage of the PSS are discussed.

keywords
지각된 스트레스 척도, 타당화, 대학생, Perceived Stress Scale, validation, college students

참고문헌

1.

김성경 (2003). 대학신입생의 스트레스와 학교적응에 관한 연구. 청소년학연구, 10(2), 215-237.

2.

김재환, 김광일 (1984). 간이정신진단검사(SCL- 90R)의 한국판 표준화연구 III. 정신건강연구, 2, 278-311. 한양대학교 정신건강연구소.

3.

김정희 (1987). 지각된 스트레스, 인지 세트 및 대처방식의 우울에 대한 작용: 대학신입생의 스트레스 경험을 중심으로. 서울대학교 대학원 박사학위 논문.

4.

백지애, 최수찬 (2006). 남성 주말부부 근로자의 가족역할갈등과 직무만족간의 관계에서 스트레스의 매개효과에 관한 연구. 한국심리학회지: 산업 및 조직, 19(4), 617-639.

5.

서승연, 이영호 (2007). 일상적 스트레스, 사회적 지지, 몰두 성향과 인터넷 중독과의 관계. 한국심리학회지: 임상, 26(2), 391-405.

6.

손정남 (2007). 대학생의 자살생각 관련 요인에 대한 판별분석. 정신간호학회지, 16(3). 267-275.

7.

송보라, 이기학 (2009). 자기개념 복잡성과 심리적 적응 관계에서의 인지적 유연성 및 자기개념 명확성의 매개효과 모형 검증. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 23(3), 73-88.

8.

송소원 (2000). 대학생의 자아존중감과 스트레스 지각수준, 스트레스 대처양식의 관계 연구. 학생생활연구, 12, 167-198. 상명대학교 부설 학생생활연구소.

9.

유상미, 이승연 (2008). 대학생의 스트레스, 부적응적 완벽주의, 자살사고의 관계: 사회적 문제해결능력과 애착유형의 조절효과 중심으로. 한국심리학회지: 학교, 5(2), 119-136.

10.

이승철 (2008년 5월 27일). 학업‧취업‧사랑. 스트레스에 청춘이 시든다. 중앙일보, C4.

11.

이영자 (1995). 스트레스, 사회적 지지, 자아존중감과 우울 및 불안과의 관계. 서울여자대학교 박사학위 논문.

12.

이은희 (2004). 대학생들이 경험하는 생활스트레스와 우울: 공변량 구조모형을 통한 대처방식의 조절효과 검증. 한국심리학회지: 건강, 9(1), 25-52.

13.

이현희, 김은정, 이민규 (2003). 한국판 정적 정서 및 부적 정서 척도(Positive Affect and Negative Affect Schedule; PANAS)의 타당화 연구. 한국심리학회지: 임상, 22(4), 935-946.

14.

전겸구, 김교헌 (1991). 대학생용 생활 스트레스 척도의 개발: 제어이론적 접근. 한국심리학회지: 임상, 10(1), 137-158.

15.

전겸구, 김교헌, 이준석 (2000). 개정판 대학생용 생활 스트레스 척도 개발 연구. 한국심리학회지: 임상, 5(2), 316-335.

16.

홍세희 (2000). 구조 방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.

17.

홍지연 (2005). 대학생의 스트레스가 우울에 미치는 영향. 영남대학교 석사학위 논문.

18.

Cerbone, F. G., & Larison, C. (2000). A bibliographic essay: The relationship between stress and substance use. Substance Use & Misuse, 25(5), 757-786.

19.

Chesney, M. A., Neilands, T. B., Chambers, D. B., Taylor, J. M., & Folkman, S. (2006). A validity and reliability study of the coping self-efficacy scale. The British Psychological Society, 11, 421-437.

20.

Cohen, S., Kamarck, T., & Mermelstein, R. (1983). A global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior, 24, 385-396.

21.

Cohen, S., & Williamson, G. M. (1988). Perceived stress in a probability sample of the United States. In S. Spacapan & S. Oskamp (Eds.), The social psychology of health (pp. 31-67). Newbury Park, CA: Sage.

22.

Conway, V. J., & Terry, D. J. (1992). Appraised controllability as a moderator of the effectiveness of different coping strategies: A test of the goodness of fit hypothesis. Australian Journal of Psychology, 44(1), 1-7.

23.

Coyne, J. C., & Lazarus, R. S. (1980). Cognitive style, stress perception and coping. In I. L. Kutash, L &. B. Schlesinger (Eds.), Handbook on stress and anxiety: Contemporary knowledge, theory, and treatment (pp. 114–158). Washington , DC : Jossey-Bass.

24.

Derogatis L. D. (1983). SCL-90-R: Administration, scoring and procedures manual II. Towson, MD: Clinical Psychometric Research.

25.

Dawes, J. (2008). Do data characteristics change according to the nuber of scale points used? An experiment using 5-point, 7-point and 10-point scales. International Journal of Market Research, 50(1), 61-77.

26.

Folkman, S., & Lazarus, R. S. (1985). If it changes it must be a process: Study of emotion and coping during three stages of a college examination. Journal of Personality and Social Psychology, 48, 150-170.

27.

Folkman, S., Lazarus, R. S., Dunkel-Schetter, C, DeLongis, A., & Gruen, R. J. (1986). Dynamics of a stressful encounter: Cognitive appraisal, coping, and encounter outcomes. Journal of Personality and Social Psychology, 50, 992-1003.

28.

Forsythe, C. J., & Compas, B. E. (1987). Interaction of cognitive appraisals of stressful events and coping: Testing the goodness of fit hypothesis. Cognitive Therapy and Research, 11, 473-485.

29.

Holmes, T. H., & Rahe, R. H. (1967). The social adjustment scale. Journal of Psychosomatic Medicine, 11, 213-218.

30.

Holroyd, K. (1976). Cognition and desensitization in the group treatment of test anxiety. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 44, 991-1001.

31.

Hu, L., & Bentler, P. M. (1999). Cutoff criteria for fit indexes in covariance structure analysis: Conventional criteria versus new alternatives. Structural Equation Modeling, 6, 1–55.

32.

Lazarus, R. S. (1966). Psychological stress and the coping process. New York: McGraw-Hill.

33.

Lazarus, R. S. (1977). Psychological stress and coping in adaptation and illness. In Z. J. Lipowski, Don R. Lipsi, and Peter C. Whybrow (Eds.), Psychosomatic medicine: Current trends (pp. 14-26). New York: Oxford University Press.

34.

Levenstein, S., Prantera, C., Varvo, V., & Scribano, M. L. (1993). Development of the Perceived Stress Questionnaire: A new tool for psychosomatic research. Journal of Psychosomatic Research, 37, 19-32.

35.

Levine, M., & Perkins, D. V. (1980). Tailor making life events scale, presented at the meeting of the American Psychological Association, Montreal.

36.

Mimura, C., & Griffiths, P. (2008). A Japanese version of the Perceived Stress Scale: Cross-cultural translation and equivalence assessment. BMC Psychiatry, 8:85, 1-7.

37.

Palmer, R., Spurgeon, P., & Clark, J. (2001). Doctors in management: Career view mirror. Health Service Journal, 111, 26–27.

38.

Park, C. L., Folkman, S., & Bostrom, A. (2001). Appraisals of controllability and coping in caregivers and HIV+ men: Testing the goodness-of-fit hypothesis. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 69(3), 481-488.

39.

Pawlow, L. A., O’Neil, P. M., & Malcolm, R. J. (2003). Night eating syndrome: Effects of brief relaxation training on stress, mood, hunger, and eating patterns. International Journal of Obesity, 27(8), 970–978.

40.

Pettegrew, L. S., & Wolf, G. E. (1982).Validating measures of teachers' stress. American Educational Research Journal, 19(3), 373-396.

41.

Radloff, L. S. (1977). The CES-D Scale: A self-report depression scale for research in the general population. Applied Psychological Measurement, 1, 385-401.

42.

Rutledge, T., & Linden, W. (1998). To eat or not to eat: Affective and physiological mechanisms in the stress-eating relationship. Journal of Behavioral Medicine, 21(3), 221–240.

43.

Sarason, B. R., Pierce, G. R., & Sarason, I. G. (1990). Social support: The sense of acceptance and the role of relationships. In B. R. Sarason, I. G. Sarason, & G. R. Pierce (Eds.), Social support: An interactional view (pp. 97-128). New York: Wiley.

44.

Schlebusch, L. (2004). The development of a stress symptom checklist. South African Journal of Psychology, 34(3), 327-349.

45.

Stader, S. R., & Hokanson, J. E. (1998). Psychosocial antecedents of depressive symptoms: An evaluation using daily experiences methodology. Journal of Abnormal Psychology, 107(1), 17–26.

46.

Vitaliano, P. P., DeWolfe, D. J., Maiuro, R. D., Russo, J., & Katon, W. (1990). Appraised changeability of a stressor as a modifier of the association between coping and depression: A test of the hypothesis of fit. Journal of Personality and Social Psychology, 59, 582–592

47.

Watson, D., & Friend R. (1969). Measurement of social-evaluative anxiety. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 33, 448-457.

48.

Watson, D., Clark, L. A., & Tellegen, A. (1988). Development and validation of brief measures of positive and negative affect: The PANAS scales. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 1063-1070.

49.

Zautra, A. J., Guarnaccia, C. A., & Dohrenwend, B. P. (1986). Measuring small life events. American Journal of Community Psychology, 14, 629-655.

한국심리학회지: 일반