바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

한국판 단축형 자기통제 척도(BSCS)의 타당화 및 신뢰도 연구

Validity and Reliability Validation of the Korean Version of the Brief Self-Control Scale(BSCS)

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2012, v.31 no.4, pp.1193-1210
홍현기 (국립과학수사연구원)
김희송 (국립과학수사연구원)
김진하 (중앙대학교)
김종한 (Costal Carolina University)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 자기통제를 연구하기 위해, Tangney 등(2004)이 개발한 13문항의 단축형 자기통제 척도(Brief Self-Control Scale: BSCS)를 한국어로 번안하여 심리측정적 속성에 대해 검증해 보았다. 276명의 대학생을 대상으로 BSCS, Kendall과 Wilcox의 자기통제 척도, 인터넷 중독 척도, 지연행동 척도, 대인관계 척도, 우울감 척도, 지각된 시간관 척도를 작성 하였고, 이를 통해 타당도와 신뢰도를 알아보았다. 먼저 탐색적 요인분석을 실시한 결과 2요인(자제력, 집중력)을 지니고 있었으며, 확인적 요인분석 결과 단일 요인 모델보다 2요인 모델이 더 적합한 것으로 나타났다. 아울러 자기통제와 관련된 것으로 알려진 여러 척도와의 상관 분석을 통해 타당도를 평가했는데, 그 결과 높은 수준의 수렴 타당도를 보여 척도의 타당도를 확인하였다. 끝으로 본 연구의 제한점과 후속 연구에 대하여 논의하였다.

keywords
self-control, internet addiction, procrastination, interpersonal relationship, depression, time perspective, 자기통제, 인터넷 중독, 지연행동, 대인관계, 우울감, 지각된 시간관

Abstract

The purpose of this study was to examine the validity and reliability of the Korean Version of the Brief Self-Control Scale (BSCS). 276 participations were asked to complete the BSCS, Kendall & Wilcox Self-Control Scale, Pathological Internet Use Behavior Symptom Scale, Aitken Procrastination Inventory, Interpersonal Relationship Inventory, Beck Depression Inventory, and The Zimbardo Time Perspective Inventory. The result of exploratory factor analysis of BSCS suggested two factor structures (self-discipline, concentration). Then, the result of confirmatory factor analysis of BSCS showed that the two-factor model was better than the one-factor model. For testing convergent validity, BSCS was correlated with conceptually related scales that were mentioned above. The result showed that BSCS had high convergent validity. Finally, limitations of this study were discussed in relation with future studies.

keywords
self-control, internet addiction, procrastination, interpersonal relationship, depression, time perspective, 자기통제, 인터넷 중독, 지연행동, 대인관계, 우울감, 지각된 시간관

참고문헌

1.

김정규 (1999). 자기개념검사 실시요강. 서울: 한국가이던스.

2.

김주환, 김민규, 홍세희 (2009). 구조방정식모형으로 논문쓰기. 커뮤니케이션북스.

3.

김완일 (2008). 자기태도 차원구조와 자기통제감이 심리적 건강에 미치는 영향. 한국심리학회지: 일반, 27, 485-503.

4.

박재우 (1998). 과제의 자아위협도와 완벽주의가 과제 지연행동에 미치는 영향. 고려대학교 대학원 석사학위 청구논문.

5.

서은희 (2008). 만성적인 학업적 지연과 학업성취도의 관계에서 의지통제의 매개효과. 교육심리연구, 22, 55-67.

6.

신수경, 민윤기 (2011). 목표 갈등의 해결 과정으로서 자기통제. 한국심리학회지: 일반, 30, 525-542.

7.

송원영 (1998). 자기효능감과 자기통제력이 인터넷의 중독적 사용에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.

8.

윤영신 (2007). 청소년의 자기조절능력 관련변인 연구. 숙명여자대학교 대학원 박사학위 논문.

9.

이은영 (1981). 대학생들의 우울대응행동에 관한 일 연구. 고려대학교 대학원 석사학위 청구논문.

10.

이형초 (2001). 인터넷게임 중독의 진단척도 개발과 인지행동치료 효과. 고려대학교 대학원 박사학위 논문.

11.

이형초, 최윤경, 이순묵, 반제천, 이순영 (2007). 성인 인터넷 병리적 사용의 행동증상에 대한 자기 보고형 척도 개발. 한국심리학회지: 임상, 26, 765-791.

12.

전혜연, 현명호, 전영민 (2011). 인터넷 중독자의 전두엽 실행기능의 특징. 한국심리학회지: 건강, 16, 215-229.

13.

조한익 (2011). 고등학생의 지각된 시간관이 자기조절학습에 미치는 영향: 자기통제력을 매개변인으로. 미래청소년학회지, 8, 61 -75.

14.

최윤정, 이시연 (2006). 빈곤 청소년의 심리적 문제와 비행, 보호요인에 관한 연구. 한국아동복지학, 21, 89-113.

15.

최윤경, 이지연 (2011). 부모의 양육행동과 아동의 우울 관계에서 긍정적 스트레스 대처행동과 자기통제의 매개효과 연구. 아동교육, 20, 235-251.

16.

하창순 (2004). 한국판 자기통제력 척도 타당화 연구. 단국대학교 박사학위 논문

17.

Aitken, M. (1982). A Personality profile of the college student procrastinator. Unpublished doctoral dissertation, University Pittsburgh.

18.

Barber, L. K., Munz, D. C., Bagsby, P. G., & Grawitch, M. J. (2009). When does time perspective matter? Self-control as a moderator between time perspective and academic achievement. Personality and Individual Differences, 46, 250-253.

19.

Barkley, R. A. (1997). Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions : Constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin, 121, 65-94.

20.

Battle, J. (1992). Culture Free Self Esteem Inventories. (2nd ed.) Austin. Pro-Ed.

21.

Baumeister, R. F., Heatherton, T. F., & Tice, D. M. (1994). Losing control: How and why people fail at self-regulation. San Diego: Academic Press, Inc.

22.

Burton, V. S., Cullen, F. T., Evans, T. D., Alarid, L. F., & Dunaway, R. G. (1998). Gender, self-control, and crime. Journal of Research in Crime & Delinquency, 35, 123-147.

23.

Brandon, J. E., Oescher, J., & Loftin, J. M. (1990). The self-control questionnaire: An assessment. Health Values, 14, 3-9.

24.

Carver, C. S., Sinclair, S., & Johnson, S. L. (2010). Authentic and huberistic pride: Differential relations to aspects of goal regulation, affect and self-control. Journal of Research in Personality, 44, 698-703.

25.

Davis, R. A. (2001). A cognitive-behavior model of pathological internet use(PIU). Computer in Human Behavior. 17, 187-195.

26.

Deusinger, I. M. (1986). Die Frankfurter Selbstkonzeptskalen, Goettingen: Hogrefe

27.

Fabes, R. A., Eisenberg, N., Jones, S., Smith, M., Guthrie, I., Poulin, R., Shepard, S., & Friedman, J. (1999). Regulation, emotionality, and preschoolers socially competent peer interactions. Child Development, 70, 432-442.

28.

Fagen, S. A., Long, N. J., & Stevens, D. J. (1975). Teaching children self-control: Preventing emotional and learning problems in the elementary school. Columbus, OH: Charles E. Merrill.

29.

Feldman, S. C., Martinez-Pons, M., & Shaham, D. (1995). The relationship of self-efficacy, self- regulation, and collaborative verbal behavior with grades: Preliminary findings. Psychological Reports, 77, 971-978.

30.

Gailliot, M. T., Schmeichel, B. J., & Baumeister, R. F. (2006). Self-regulatory processes defend against the threat of death: Effects of self-control depletion and trait self-control on thoughts and fears of dying. Journal of Personality and Social Psychology, 91, 49-62.

31.

Gottfredson, M. R., & Hirschi, T. (1990). A general theory of crime. Stanford, CA: Stanford University Press.

32.

Gramzow, R. H., Sedikides, C., Panter, A. T., & Insko, C. A. (2000). Aspects of self-regulation and self-structure as predictors of perceived emotional distress. Personality & Social Psychology Bulletin, 26, 188-205.

33.

Grasmick, H. G., Tittle, C. R., Bursik, R. J. J., & Arneklev, B. J. (1993). Testing the core empirical implications of Gottfredson and Hirschi’s general theory of crime. Journal of Research in Crime and Delinquency, 30, 5-29.

34.

Kendall, P. C., & Wilcox, L. E. (1979). Self- control in children: Development of a rating scale. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 47, 1020-1029.

35.

Logue, A. W. (1988). Research on self-control: An integrating framework. Behavioral and Brain Sciences, 11, 665-709.

36.

Maloney, P. W., Grawitch, M. J., & Barber, L. K. (2012). The multi-factor structure of the Brief Self-Control Scale: Discriminant validity of restraint and impulsivity. Journal of Research in Personality, 46, 111-115.

37.

Maszk, P., Eisenberg, N. G., & Guthrie, I. K. (1999). Relations of children`s social status to their emotionality and regulation: A short-term longitudinal study. Merrill-Palmer Quarterly, 45, 468-492.

38.

Mischel, W., Shoda, Y., & Peake, P. K. (1988). The nature of adolescent competencies predicted by preschool delay of gratification. Journal of Personality and Social Psychology, 54, 687-696.

39.

Nigg, J. T., Quamma, J. P., Greenberg, M. T., & Kusche, C. A. (1999). A two year longitudinal study of neuropsychological and cognitive performance in relation to behavioral problems and competencies in elementary school children. Journal of Abnormal Child Psychology, 27, 51-63.

40.

Peterson, C., & Seligman, M. E. P. (2004) Character strengths and virtues: a handbook and classification. Oxford University Press.

41.

Pratt, T. C., & Cullen, F. T. (2000). The empirical status of Gottfredson and Hirschi’s general theory of crime: A meta-analysis. Criminology, 38, 931-964.

42.

Rosenbaum, M. (1980). A schedule for assessing self-control behaviors: Preliminary findings. Behavior Therapy, 11, 109-121.

43.

Schmeichel, B. J., & Zell, A. (2007). Trait self- control predicts performance on behavioral tests of self-control. Journal of Personality, 75, 744-756.

44.

Shoda, Y., Mischel, W., & Peake, P. K. (1990). Predicting adolescent cognitive and self regulatory competencies from preschool delay of gratification: Identifying diagnostic conditions. Developmental Psychology, 26, 978- 986.

45.

Tangney, J. P., Baumeister, R., F., & Boone, A. L. (2004) High self-control predicts good adjustment, less pathology, better grades, and interpersonal success. Journal of Personality, 72, 271-324.

46.

Tremblay, R. E., Boulerice, B., Arseneault, L., & Niscale, M. J. (1995). Does low self-control during childhood explain the association between delinquency and accidents in early adolescence? Criminal Behaviour & Mental Health, 5, 439-451.

47.

Tuckman, B. W. (1991). The development and concurrent validity of the procrastination scale. Educational and Psychological Measurement, 51, 473-480.

48.

Vohs, K. D., & Baumeister, R. F. (2004). Handbook of self-regulation: Research, theory, and applications. New York, NY: Guilford.

49.

Vohs, K. D. & Heatherton, T. F. (2000). Self-regulatory failure: A resource-depletion approach. Psychological Science, 11, 249-254.

50.

Wills, T. A., Sandy, J. M., & Yaeger, A. M. (2001). Time perspective and early-onset substance use: A model based on stress-coping theory. Psychology of Addictive Behaviors, 15(2), 118-125.

51.

Wolter, C. A. (2003). Understanding procrastination from a self-regulated learning perspective. Journal of Educational Psychology, 95, 179-187.

52.

Zimbardo, P. G., & Boyd, J. N. (1999) Putting time in perspective; a valid, reliable individual difference metric. Journal of personality and Social Psychology, 77, 1271-1288.

한국심리학회지: 일반