바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

학령전기 아동의 의도적 통제의 매개효과: 모의 양육태도와 학령전기 아동의 심리적 적응 간의 관계

Mediating Effects of Preschooler's Effortful Control: Relationship of Maternal Parenting and Preschooler's Psychological Adjustment

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2013, v.32 no.1, pp.231-249
이유진 (이대발달장애아동센터)
정은정 (이화여자대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 학령전기 아동의 의도적 통제가 모의 양육태도와 아동의 심리적 적응 간의 관계를 매개하는 지 알아보았다. 이를 위해 서울과 경기도에 소재하고 있는 어린이집에 있는 만 5~6세 아동들 194명을 대상으로 아동들의 모에게서 유아기질척도, 모의 양육태도 척도, 한국판 아동 청소년 행동평가 척도를 사용하여 설문조사를 실시하였다. 결과를 위해, 아동들의 연령과 성별에 따른 의도적 통제를 파악하고자 t검증을 실시하였고, 모의 양육태도와 아동의 심리적 적응 간의 의도적 통제의 매개효과를 알아보기 위해서는 중다회귀분석과 sobel test를 실시하였다. 그 결과, 만 5~6세 아동들에게서 연령 상 의도적 통제의 유의미한 차이는 없었으나 여아가 남아보다 유의미하게 의도적 통제가 더 높게 발달하고 있는 것으로 나타났다. 또한 모의 양육태도와 아동의 외현화 문제의 관계를 살펴보면, ‘애정적-증오적 양육태도’와 ‘수용적-거부적 양육태도’에서만 의도적 통제가 매개효과가 있는 것으로 나타났으나, 모의 양육태도와 아동의 내재화 문제의 관계에서는 모든 양육태도에서 의도적 통제가 매개효과가 있음을 확인할 수 있었다.

keywords
의도적 통제, 양육태도, 아동, 심리적 적응, 매개효과, Effotful control, maternal parenting, externalizing adustment problem, internalizing adjustment problem, mediating effects

Abstract

The purpose of this study was to explore mediating effects of preschooler's effortful control on relationship between maternal parenting and children's psychological adjustment. One hundred-ninety four preschoolers( 94boys, 100girls, aged 5~6) and their mothers participated in this study. Preschooler’s effortful control was assessed by Children's Behavior Questionnaire(CBQ), maternal parenting was assessed by Maternal Behavior Research Instrument, and children's psychological adjustment was assessed by Korean Child Behavior Checklist(CBCL). T-test was used to study developmental aspects of child effortful control depending on age and sex. In addition, multiple regression analysis and sobel test were used to analyze the mediating effects of preschooler's effortful control on the relationship between maternal parenting and children's psychological adjustment. The major results of this study were as follows; First, there was no significant difference in preschooler's effortful control of the children depending on the age. However, it was found that preschooler's effortful control of the female children was more developed than that of the male children. Second, in the matter of relationship between maternal parenting and preschooler's externalizing adjustment problem, preschooler's effortful control has mediating effects only in conditions of maternal parenting of affection and maternal parenting of reception, whereas preschooler's effortful control has mediating effects in all kinds of maternal parenting in the matter of the relationship between maternal parenting and preschooler's internalizing adjustment problem.

keywords
의도적 통제, 양육태도, 아동, 심리적 적응, 매개효과, Effotful control, maternal parenting, externalizing adustment problem, internalizing adjustment problem, mediating effects

참고문헌

1.

공영숙, 임지영 (2012). 유아의 기질과 어머니 양육태도가 유아의 문제행동 및 친사회적 행동에 미치는 영향. 유아교육연구, 32(2), 351-375.

2.

김기홍 (2009). 어머니의 양육태도와 유아의 기질 및 조화적합성이 보육시설 적응에 미치는 영향. 중앙대학교 사회개발대학원 석사논문.

3.

권연희 (2011). 남녀 유아의 의도적 통제가 행동문제에 미치는 영향에 대한 교사-유아 관계의 매개 효과. 한국생활과학학회지 201(3), 595~609.

4.

문영경 (2009). 어머니의 정서적 가용성이 유아의 사회적 기술 및 문제행동에 미치는 영향: 유아 의도적 통제의 매개효과를 중심으로. 연세대학교 대학원 박사학위논문.

5.

배윤진 (2011). 부모의 의도적 통제와 애정적 양육행동 및 유아의 의도적 통제, 친사회적 행동, 인지적 문제해결능력 간의 관계. 경북대학교 대학원 박사학위논문.

6.

배윤진, 임지영 (2011). 의도적 통제 관련 논문의 연구 동향. 한국생활과학학회지 20(1), 57-70.

7.

배윤진, 임지영 (2012). 부모의 의도적 통제 및 양육행동과 영아의 의도적 통제 간의 관계. 대한가정학회, 50(2), 53-64.

8.

서영석 (2010). 상담심리 연구에서 매개효과와 조절효과 검증: 개념적 구분 및 자료 분석 시 고려 사항. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료 22(4), 1147-1168.

9.

손소영 (2004). 취학 전 아동의 내재화, 외현화 문제행동에 따른 기질 특성과 부모 양육태도의 차이. 성신여자대학교 대학원 석사학위논문.

10.

송지준 (2012). 논문작성에 필요한 SPSS/AMOS 통계분석방법. 경기도: 21세기사.

11.

오경자, 이혜련, 홍강의, 하은혜 (1997). K-CBCL 아동, 청소년 행동평가 척도, 서울: 중앙적성 출판사.

12.

이강옥, 이미현, 한복환 (2009). 부모의 양육태도가 자녀의 성격 및 학교적응에 미치는 영향에 관한 연구. 한국비즈니스리뷰. 2(2), 181-201.

13.

이경옥 (2004). 유아 기질 척도(CBQ)의 타당화를 위한 기초 연구. 유아교육연구 24(5), 101-120.

14.

이귀숙, 정현희 (2006). 모의 양육태도, 아동의 유능감, 교사와의 관계 및 또래관계가 학령초기의 심리적 부적응에 미치는 영향. 상담학연구, 7(2), 575-593.

15.

이은주 (2011). 아동의 내재화 및 외현화 행동문제와 부모양육행동의 상호적 인과관계: 부모효과 및 아동효과의 검증. 인간발달연구, 18(2), 21-41.

16.

이정수 (2011). 유아 및 교사변수가 유아의 정서조절전략에 미치는 영향에 대한 다층자료분석. 덕성여자대학교 대학원 박사학위논문.

17.

이찬숙, 현은자 (2008). 유아의 내재화·외현화 문제행동에 영향을 미치는 유아 개인변인과 부모양육태도. 유아교육연구, 28(3), 51- 70.

18.

이화옥 (2009) 문제행동이 감소한 아동을 둔 어머니의 가족 내 역할경험에 관한 연구. 숭실대학교 대학원 석사논문.

19.

장혜인 (2011). 자기조절적 기질로서의 통제노력: 연구 현황과 과제. 한국심리학회지: 발달, 23(3), 19-35.

20.

한 나 (2008). 중학생의 행동억제체계, 지각된 부모양육행동, 불안의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사논문.

21.

한영숙 (2010). 어머니의 정서 표현성이 아동의 공격성에 미치는 영향: 의도적 통제의 매개효과. 연세대학교대학원 석사논문.

22.

Carlos Valiente, Kathryn Lemery-Chalfant & Mark Reiser (2007). Pathway to Problem Behaviors: Chaotic Homes, Parent and Child Effortful control, and Parenting. Social Development, 16(2), 249-267.

23.

Clancy Blair, Rachel Peters Razza (2007). Relating Effortful Control, Executive Fuction, and False Belief Understanding to Emerging Math and Literacy Ability in Kindergarten. Journal of Child Development 78(2) 647-663.

24.

Grazyna Kochanska & Amy Knaack (2003). Effortful Control as a Personality Characteristic of Young Children: Antecedents, Correlates, and Consequences. Journal of Personality, 71(6), 1087-1112.

25.

Grazyna Kochanska, Kathleen T. Murray & Elena T. Harlan (2000). Effortful Control in Early Childhood: Continuity and Change, Antecedents, and Implications for Social Development. Developmental Psychology, 36(2), 220-232.

26.

Hyein Chang, Sheryl. L. Olson, Arnold J. Sameroff, Holly R. Sexton (2011). Child Effortful Control as a Mediator of Parenting Practices on Externalizing Behavior: Evidence for a Sex-Differentiated Pathway across the Transition from Preschool to School. Journal of Abnormal Child Psychology, 39. 71-81.

27.

Julie Poehlmann, A. J. Miller Schwichtenberg. (2010) The Development of Effortment Control in Children Born Preterm. Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology, 39(4), 522-536.

28.

Kochanska, G., & Knnack, A. (2003). Effortful control as a personality characteristic of young children: Antecedents, correlates, and consequences. Journal of Personality, 71(6), 1087-1112.

29.

Kochanska, G., Murray, K., & Harlan, E. T. (2000). Effortful control in early childhood: Continuity and change, antecedents, and implications for social development. Journal of Developmental Psychology, 36, 220-232.

30.

Lemery-Chalfant, K., Doelger, L., & Goldsmith, H. H. (2008). Genetic relations between effortful and attentional control and symptoms of psychopathology in middle childhood. Infant and Child Development, 17, 365-385.

31.

Mary K. Rothbart, Lesa K. Ellis, M. Rosario Rueda, Michael I. Posner (2003). Developing Mechanisms of Temperamental Effortful Control. Journal of Personality, 71(6), 1113- 1144.

32.

Min Deng (2008). A Developmental Model of Effortful Control: The Role Of Negative Emotionality and Reactivity, Sustained Attention in Mother-Child Interaction, And Maternal Sensitivity. the Unversity of North Carolina at Chapel Hill.

33.

Murry, Kochanska (2002). Effortful control: Factor structure and relation to externalizing and internalizing behavior. Journal of Abnormal Child Psychology, 30, 503-514.

34.

Nancy Eisenberg, Carlos Valiente, Tracy L. Spinard, Amanda Cumberland, Jeffrey Liew, Mark Reiser, Qing Zhou, and Sandra H, Losoya (2009). Developmental Psychology, 45(4) 988- 1008.

35.

Nancy Eisenberg, Lei Chang, Yue Ma, Xiaoruihuang (2009). Relations of parenting style to Chinese children's effortful control, ego resilience, and maladjustment. Development and Psychopathology. 21, 455-477.

36.

Nancy Eisenberg, Qing Zhou, Tracy L. Spinard, Carlos Valiente, Richard A. Fabes, and Jeffrey Liew (2005). Child Development, 76(5), 1055- 1071.

37.

Nancy Eisenberg, Yue Ma, Lei Chang, Qing Zhou, Stephen G. West, Leona Aiken (2007). Relations of effortful control, reactive undercontrol, and anger to Chinese children's adjustment. (2007) Journal of Development and Psychopathology, 19, 385-409.

38.

Paulo A. Graziano, Susan P. Keane, Susan D. Calkins (2010). Maternal Behaviour and Children's Early Emotion Regulation Skills Differentially Predict Development of Children's Reactive Control and Later Effortful Control. Infant and Child Development, 19, 333-353.

39.

Peter Muris, Els van der Pennen, Rianne Sigmond, Birgit Mayer (2008). Symptoms of Anxiety, Depression, and Aggression in Non-clinical Children: Relationships with Self-report and performance-based Measures of Attention and Effortful Control. Journal of Child Psychiatry 39, 455-467.

40.

Qing Zhou, Claire Hofer, Nancy Eisenberg, Mark Reiser, Tracy L. Spinard & Richard A. Fabes (2007). The Developmental Trajectories of Attention Focusing, Attentional and Behavioral Persistence, and Externalizing Problems During School-Age Years. Developmental Psychology, 43(2), 369-385.

41.

Rothbart M. K, Bates, J. E. (2006). Temperament. In N. Eisenberg & W. Damon (Eds.), Handbook of child psychology: Vol 3. social, emotinal, and personality development (6th ed., pp.99-166). New York: Wiley

42.

Sheryl L. Olson, Arnorld J. Sameroff, David C. R. Kerr, Nestor L. Lopez, Henry M. Wellman (2005). Developmenal foundations of externalizing problems in young children: The role of effortful control. Development and Psychopathology 17, 25-45.

43.

Tracy A. Dennis, Laurie Miller Brotman, Keng-Yen Huang, Kathleen Kiely Gouley (2007). Effortful Control, Social Competence, and Adjustment Problems in Children at Risk for Psychopathology. Journal of Clinical Child and Adolescent Psychology, 36(3), 442-454.

44.

Tracy L. Spinard, Nancy Eisenberg, Bridget Gaertner, Tierney Popp, Cynthia L. Smith, Anne Kupfer, Karissa Greving, Jeffrey Liew, and Claire Hofer (2007). Relations of Maternal Socialization and Toddlers' Effortful Control to Children's Adjustment and Social Competence. Journal of Developmental Psychology, 43(5), 1170-1186.

45.

Tracy L. Spinard, Nancy Eisenberg, Kassondra M. Silva, Natalie D. Eggum, Mark Reiser, Alison Edwards, Roopa Iyer, Anne S. Kupfer, Claire Hofer, Cynthia L. Smith, Akiko Hayashi, and Bridget M. Gaertner (2012). Longitudinal Relations Among Maternal Behaviors, Effortful Control and Young Children's Committed Compliance. Journal of Developmental Psychology, 48(2) 552-566.

46.

Valiente, C., Lemery-Chalfant, K., & Reiser, M. (2007). Pathways to problem behaviors: Chaotic homes, parent and child effortful control, and parenting. Journal of Social Development, 16(2), 249-267.

47.

Wolff Schlotz, Alexander Jones, Keith M. Godfrey & David I. W. Phillips (2008). Effortful control mediates associations of fetal growth with hyperactivity and behavioural problems in 7-to 9-year-old children. Journal of Child Psychology and Psychiatry 49:11, 1228-1236.

48.

Zhou, Q., Hofer, C., Eisenberg, N., Reiser, M., Spinrad, T. L., & Fabes, R. A. (2007). The developmental trajectories of attention focusing, attentional and behavioral persistence, and externalizing problems during school-age years. Journal of Developmental Psychology, 43(2), 369- 385.

49.

Zhou, Q., Main, A., & Wang, Y. (2010). The relations of temperamental effortful control and anger/frustration to chinese children's academic achievement and social adjustment: A longitudinal study. Journal of Educational Psychology, 102(1), 180-196.

한국심리학회지: 일반