바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

자율성과 마음챙김이 청소년의 게임 조절 동기와 문제적 게임 이용에 미치는 영향

Impact of Autonomy and Mindfulness on Adolescents' Motivation for Game Regulations and Problematic Game Use

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2013, v.32 no.4, pp.903-930
임숙희 (침례신학대학교)
권선중 (침례신학대학교)
김교헌 (충남대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

본 연구는 청소년들의 게임 조절에 대한 자율적 동기를 증진시킬 수 있는 주요 변인으로 자율성과 마음챙김을 상정하고 이들의 관계를 조사연구와 실험연구를 통해 검증하고자 하였다. 연구 1에서는 연구자가 구성한 자율성 경험과 게임 조절 동기, 문제적 게임 이용, 마음챙김의 관계가 실제로 적용 가능한지의 여부를 조사연구를 통해 탐색적으로 확인하고자 하였다. 이를 위해, 연구 1의 전반부에서는 자율성 경험이 게임 조절 동기를 매개로 문제적 게임 이용에 미치는 영향에 관한 모형을 구조방정식 모형 분석을 통해 검증하였다. 청소년 681명을 대상으로 한 조사연구 결과, 문제적 게임 이용을 예측하는 모형에서 모든 경로와 자율적 동기의 매개효과가 유의하였다. 이를 통해, 자율성 경험은 게임 조절에 대한 자율적 동기를 증진시켜서 문제적 게임 이용을 감소시키는 데 의미 있는 영향을 미치는 변인임을 확인하였다. 연구 1의 후반부에서는 마음챙김이 자율성 경험을 조절하여 자율적 게임 조절동기를 더욱 높여 주는지를 위계적 회귀분석을 사용하여 검증하였다. 그 결과, 자율성과 마음챙김의 상호작용효과가 유의하였다. 즉, 높은 수준의 마음챙김 경험은 자율성 경험의 효과를 높여 자율적인 게임 조절 동기를 증진시킴을 확인하였다. 연구 2에서는 연구 1을 통해 확인된 변인들 간의 관계에 대해 실험을 통해 인과성에 대한 증거를 추가하였다. 게임 중독 개선을 위한 집단 프로그램 참여 청소년 44명을 대상으로 자율성과 마음챙김의 주효과와 자율성과 마음챙김의 상호작용효과를 검토하였다. 연구 결과, 자율성과 마음챙김 경험이 자율적 동기에 미치는 상호작용효과가 유의했다. 마음챙김 경험이 높은 조건에서 자율성 경험이 높을수록 게임 조절에 대한 자율적 동기가 높은 것으로 나타났다. 마지막으로 본 연구의 세부 결과들을 선행 연구와 임상적 개입과 관련시켜 논의하였다.

keywords
자기결정이론, 자율성, 마음챙김, 게임 조절 동기, Self-determination theory, Autonomy, Mindfulness, Motivation for Game Regulation

Abstract

This research assumes autonomy and mindfulness as major variables for enhancing autonomous motivation to regulate games among adolescents, and verifies their relationship through survey research and experimental research. Study 1 aims at exploring whether the relationships among experience of autonomy, motivation for game regulations, problematic game use and mindfulness, which are proposed in this Study, can be practically applied through survey research. In the former part of Study 1, a model for the impact of autonomy experience on problematic game use with a mediation of motivation for game regulations was verified through structural equation model analysis. According to the results of survey research with 681 adolescents, in a model of predicting problematic game use, mediating effects of all paths and autonomous motivation were significant. All these findings showed that experience of autonomy improves autonomous motivation for regulating games, and reduces problematic game use significantly. In the latter part of Study 1, a hierarchical regression analysis was conducted to verify whether mindfulness increases autonomous motivation to regulate games by regulating autonomy experience. The results showed a significant interaction effect between autonomy and mindfulness. In other words, high mindfulness enhances autonomous motivation to regulate games by increasing the effect of autonomy experience. In Study 2, through the experiment on the relationship between variables that were confirmed in Study 1, proofs for causality were added. A research was carried out for adolescents with problematic game use to examine whether these variables can be practically applied to the prevention and therapy in the future for the purpose of enhancing motivation to regulate games. The impact of autonomy and mindfulness experience on autonomous motivation for game regulations, interest and value evaluation were investigated. For 44 adolescents who took part in a group program for improving game addiction, major effects of autonomy and mindfulness and the interaction effects between autonomy and mindfulness were investigated. According to results of the study, the interaction effect between autonomy and mindfulness experience on autonomous motivation was significant. In the case of high level of mindfulness experience, the higher the autonomy experience was, the higher was the autonomous motivation to regulate games. The detailed results were discussed in relation to previous studies and clinical interventions.

keywords
자기결정이론, 자율성, 마음챙김, 게임 조절 동기, Self-determination theory, Autonomy, Mindfulness, Motivation for Game Regulation

참고문헌

1.

권선중, 김교헌 (2007). 한국판 마음챙김 주의 알아차림 척도 (K-MAAS)의 타당화 연구. 한국심리학회지: 건강, 12(1), 269-287.

2.

권선중, 김교헌, 이흥표, 이홍석 (2006). 자발적 동의(Informed Consent), 윤리적 문제일 뿐인가?: 연구 참여자의 자율적 동기가 사후 대처에 미치는 영향. 한국심리학회지: 일반, 25(1), 1-22.

3.

게임물등급위원회 (2012). 게임물등급분류연감. 서울: 게임물등급위원회.

4.

김교헌 (2008). 마음챙김과 자기조절 그리고 지혜. 한국심리학회지: 건강, 13(2), 285- 306.

5.

김교헌, 최훈석, 권선중, 용정순 (2009). 한국형 아동/청소년 게임 중독 척도의 개발 및 타당화. 한국심리학회지: 건강, 14(3), 511- 529.

6.

김세진 (2012). 마음챙김 기반 인터넷 갈망 자기조절 프로그램 개발과 효과 검증. 충남대학교 대학원 박사학위 청구논문.

7.

김은영 (2012). 자기결정성동기이론의 세 가지 욕구가 인터넷 중독에 미치는 영향. 한국심리학회지: 학교, 9(2), 311-330.

8.

김은주 (2007). 부모자녀관계와 자기결정성 요인들이 대학신입생들의 학교생활 만족도에 미치는 영향. 교육심리연구, 21(3), 539- 555.

9.

김정호 (2004). 마음챙김이란 무엇인가: 마음챙김의 임상적 및 일상적 적용을 위한 제언. 한국심리학회지: 건강, 9(2), 511-538.

10.

김정호 (2010). 마음챙김과 긍정심리학 중재법의 통합 프로그램을 위한 제언. 한국심리학회지: 건강, 15(3), 369-387.

11.

김주환, 이윤미, 김민규, 김은주 (2006). 온라인 게임 중독의 유형과 원인에 관한 연구: 자기결정성 이론을 중심으로. 한국언론학회, 50(5), 79-107.

12.

박승민 (2005). 청소년 인터넷 중독에 관한 국내 연구의 동향과 과제: 연구주제를 중심으로. 청소년상담연구, 13(2), 3-14.

13.

서준호 (2012). 게임몰입과 게임중독의 관계에서 기본 심리 욕구의 조절효과. 가톨릭대학교 대학원 석사학위 청구논문.

14.

원두리 (2007). 마음챙김, 의미부여 및 자율적 행동조절이 심리 웰빙이 미치는 영향. 충남대학교 대학원 박사학위 청구논문.

15.

이규미 (2010). 상담장면에서의 변화동기. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 22(2), 245- 264.

16.

이명희, 김아영 (2008). 자기결정성이론에 근거한 한국형 기본 심리욕구 척도 개발 및 타당화. 한국심리학회지: 사회 및 성격, 22(4),157-174.

17.

임숙희, 최훈석, 권선중, 김세진, 김교헌 (2012). 자기결정이론에 기초한 청소년 게임 중독 개입 프로그램 개발: Win-Me GameTM 개발을 위한 예비연구. 한국심리학회지: 건강.

18.

정민선, 김현미, 권현용 (2012). 청소년의 기본욕구충족과 인터넷 중독의 관계에 대한 스트레스대처의 매개효과 검증. 청소년상담연구, 20(1), 159-174.

19.

정교영, 신희천 (2011). 자기결정이론을 근거로 한 부모교육 프로그램 개발 및 효과검증. 한국심리학회지: 상담 및 심리치료, 23(3), 603-634.

20.

장근영, 김영아, 김유진, 문수종, 오경자 (2005). 중고등학생들의 컴퓨터게임 이용패턴과 적응에 관한 연구. 한국심리학회 연차학술대회 논문집, 76-66.

21.

장재홍 (2004). 부모의 자녀양육태도가 중학생의 인터넷 중독에 미치는 영향 : 인터넷 사용욕구를 매개로. 상담학연구, 5(1), 113- 128.

22.

천명재, 김창대 (2005). 인터넷 이용 동기 프로파일에 의한 인터넷 중독자 분류연구. 상담학연구, 6(1), 211-227.

23.

한국게임산업개발원 (2004). 게임 환경 변화에 따른 게임몰입(중독)의 추세와 의미. 서울: 한국게임산업개발원.

24.

한국게임산업개발원 (2006). 온라인 게임 이용실태조사 모형설계(1차년도). 서울: 한국게임산업개발원.

25.

한국정보화진흥원 (2012). 2011 인터넷 중독 실태조사. 서울: 한국정보화진흥원.

26.

한국콘텐츠진흥원 (2010). 게임이용에 대한 인식 및 행동진단 모델 연구. 서울: 한국콘텐츠진흥원.

27.

한국콘텐츠진흥원 (2011). 게임이용자 종합실태조사. 서울: 한국콘텐츠진흥원.

28.

현명호, 장재홍, 정태연, 주해원, 전혜연, 강민주 (2006). 청소년 게임과몰입 상담/치료 프로그램 개발. KOCCA 연구보고서: 한국콘텐츠진흥원.

29.

홍세희 (2000). 구조 방정식 모형의 적합도 지수 선정기준과 그 근거. 한국심리학회지: 임상, 19(1), 161-177.

30.

Arch, J. J., & Craske, M. G. (2006). Mechanisms of mindfulness: Emotion regulation following a focused breathing induction. Behavior Research and Therapy, 44, 1849-1858.

31.

Baer, R. A. (2003). Mindfulness training as a clinical intervention: A conceptual and empirical review. Clinical Psychology: Science and Practice, 10, 125-143.

32.

Borkovec, T. D. (2002). Life in the future versus life in the present. Clinical Psychology: Science and Practice, 9, 76-80.

33.

Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2003). The benefits of being present: Mindfulness and its role in psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 84, 822-848.

34.

Brown, K. W., & Ryan, R. M. (2004). Perils and promise in defining and measuring mindfulness: Observations from experience. Clinical Psychology: Science and Practice, 11(3), 242-248.

35.

Brown, K. W., & Ryan, R. M. Creswell, J. D. (2007). Mindfulness: Theoretical foundations and evidence for its salutary effects. Psychological Inquiry, 18, 211-237.

36.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1994). Promoting Self Determined Education. Scandinavian Journal of Educational Research. 38, 3-41.

37.

Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2008). Facilitating optimal motivation and psychological well-being across life’s domains. Canadian Psychology, 49, 14-23.

38.

Griffiths, M. D., & Meredith, A. (2009). Videogame addiction and treatment. Journal of Contemporary Psychotherapy, 39(4), 47-53.

39.

Hayes, A. F., & Matthes, J. (2009). Computational procedures for probing interactions in OLS and logistic regression: SPSS and SAS implementations. Behavior Research Methods, 41, 924-936.

40.

Joussemet, M., Koestner, R., Lekes, N., & Houlfort, N. (2004). Introducing uninteresting tasks to children: A comparison of the effects of rewards and autonomy support. Journal of Personality, 72, 141-169.

41.

Joussemet, M., Landry, R., Koestner, R. (2008). A self-determination theory perspective on parenting. Canadian Psychology, 49, 194-200.

42.

Kabat-Zinn, J. (1990). Full catastropy living. New York: Bantam Doubleday Dell.(장현갑, 김교헌 (1998). 명상과 자기치유 상, 하. 서울: 학지사)

43.

Lepper, M. R. (1983). Social control processes and the internalization of social values: An attributional perspective. In E. T. Higgins, D. N. Ruble, & W. W. Hartup (Eds.), Social cognition and social development(pp.294-330). New York: Cambridge University Press.

44.

Levesque, C., & Brown, K. W. (2007). Mindfulness as a moderator of the effect of implicit motivational self-concept on day-to-day behavioral motivation. Motivation and Emotion, 31, 284-229.

45.

Markland, D., Ryan, R. M., Tobin, V. J., Rollnick, S. (2005). Motivational interviewing and self-determination theory. Journal of Social and Clinical Psychology, 24, 811-831.

46.

Nolen-Hoeksema, S., Morrow, J., & Frederickson, B. L. (1993). Response styles and the duration of episodes of depressed mood. Journal of Abnormal Psychology, 102, 20-28.

47.

Pelletier, L. G., Dion, S. C., Slovenic-D’Angelo, M., & Reid, R. (2004). Why do you regulate what you eat? Relationship between forms of regulation, eating behaviors, sustained dietary behavior change, and psychological adjustment. Motivation and Emotion, 28, 245-277.

48.

Radel, R., Pelletier, L. G., Sarrazin, P., & Milyavskaya, M. (2011). Restoration process of the need for autonomy: The early alarm stage. Journal of Personality and Social Psychology, 101, 919-934.

49.

Reeve, J. (2005). Understanding motivation and emotion. (4th ed.). Hoboken: John Wiley & Sons.

50.

Reeve, J., & Deci, E. L. (1996). Elements of the competitive situation that affect intrinsic motivation. Personality and Social Psychology Bulletin, 22, 24-33.

51.

Ryan, R. M. (1993). Agency and organization: Intrinsic motivation, autonomy and the self in psychological development. In J. Jacobs (Ed.), Nebraska symposium on motivation: Developmental perspectives on motivation (Vol. 40, pp.1-56). Lincoln, NE: University Of Nebraska Press.

52.

Ryan, R. M. (2005). The developmental line of autonomy in the etiology, dynamics, and treatment of borderline personality disorders. Development and Psychopathology, 17, 987-1006.

53.

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68- 78.

54.

Ryan, R. M., Deci, E. L., Grolnick, W. S. (2006). The significance of autonomy and autonomy support in psychological development and psychopathology, In D. Cicchetti & D. J. Cohen (Eds.), Developmental psychopathology: Theory and method. 2nd ed., (Vol. 1, pp. 795-849). New Jersey: John Wiley & Sons, Inc.

55.

Ryan, R. M., Plant, R. W., & O’Malley, S. (1995). Initial motivations for alcohol treatment: Relations with patient characteristics, treatment involvement and dropout. Addictive Behaviors, 20, 279-297.

56.

Ryan, R. M., Rigby, S., & Przybylski, A. (2006). The Motivational Pull of Video Games: A Self-Determination Theory Approach. Motivation and Emotion, 30(4), 344-360.

57.

Senécal, C., Nouwen, A., & White, D. (2000). Motivation and dietary self-care in adults with diabetes: Are self-efficacy and autonomous regulation complementary or competing constructs? Health Psychology, 19, 452-457.

58.

Sheeber, L. B., Sorensen, E. D., & Howe, S. R. (1996). Data analytic techniques for use in treatment outcome studies with pretest/posttest measurements: An extensive primer. Journal of Psychiatric Research, 30, 185-199.

59.

Shek, D. T. L., Tang. V. M., & Lo. C. Y. (2009). Evaluation of an internet addiction treatment program for Chinese adolescents in Hong Kong. Adolescence. 44(174), 359-373.

60.

Shrout, P. E., & Bolger, N. (2002). Mediation in experimental and nonexperimental studies: New procedures and recommendations. Psychological Methods, 7, 422-445.

61.

Teasdale, J. D., Williams, J. M., Soulsby, J. M., Segal, Z. V., Ridgeway, V. A., & Lau, M. A. (2000). Prevention of relapse/recurrence in major depression by mindfulness-based cognitive therapy. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 68, 615-623.

62.

Vandereycken, W., & Vansteenkiste, M. (2009). “Let eating disorder patients decide!” Providing choice might reduce early drop-out in inpatient treatment. European Eating Disorder Review, 17, 177-183.

63.

Weinstein, N., & Ryan, R. M. (2010). When helping helps: An examination of motivational constructs underlying prosocial behavior and their influence on well-being for the helper and recipient. Journal of Personality and Social Psychology, 98(2), 222-224.

64.

Williams, G. C. & Deci, E. L. (2001). Activating Patients for smoking cessation through physician autonomy support. Medical Care, 39, 813-823.

65.

Williams, G. C., Freedman, Z., & Deci, E. L. (1998). Supporting autonomy to motivate patients with diabetes for glucose control. Diabetes Care, 21, 1644-1651.

66.

Williams, G. C., McGregor, H. A., Sharp, D., Levesque, C., Kouides, R. W., & Ryan, R. M. (2006). Testing a self-determination theory intervention for motivating tobacco cessation: Supporting autonomy and competence in a clinical trial. Health Psychology, 25, 91-101.

67.

Young, K. S. (2009). Internet Addiction: The Emergence of a New Clinical Disorder. CyberPsychology & Behavior, 1(3), 237-244.

68.

Zeldman, A., Ryan, R. M., & Fiscella, K. (2004). Client motivation, autonomy support and entity beliefs: Their role in methadone maintenance treatment. Journal of Social and Clinical Psychology, 23, 675-696.

한국심리학회지: 일반