바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

logo

노년기 사회활동이 인지기능에 미치는 영향: 교육의 조절효과

Influence of Social Activity on Cognitive Function in Older Adults: Moderating Effects of Education

한국심리학회지: 일반 / Korean Journal of Psychology: General, (P)1229-067X; (E)2734-1127
2016, v.35 no.4, pp.563-587
https://doi.org/10.22257/kjp.2016.12.35.4.589
강수연 (전북대학교)
김호영 (전북대학교)
염유식 (연세대학교)
  • 다운로드 수
  • 조회수

초록

사회활동이 활발한 생활양식은 인지비축에 기여함으로써 신경인지장애와 인지노화에 보호적 역할을 할 것으로 제안되고 있다. 본 연구는 농촌 노인의 다양한 사회활동 참여가 처리속도, 일화기억, 언어, 집행기능과 같은 인지기능에 미치는 영향을 살펴보고, 이러한 영향이 교육 수준에 따라 차별적으로 나타나는지 교육수준의 조절 효과를 검증하고자 한다. “한국인의 사회적 삶, 건강한 노화에 대한 조사(Korean Social Life, Health and Aging Project: KSHAP)” 연구에 참여한 K지역의 정상 노인 146명(평균연령= 72.33세, 표준편차=6.46)을 대상으로 사회활동 질문지 및 신경심리검사 배터리를 실시하였다. 먼저 연령, 교육, 사회활동, 인지수행 간의 관계를 상관분석을 통해 살펴보았고, 그 결과를 바탕으로 각 인지 수행에 사회활동이 미치는 영향, 사회활동과 교육 수준의 상호작용 효과를 연령효과를 통제한 위계적 회귀분석을 이용하여 분석하였다. 그 결과, 전반적인 인지기능 측정치인 MMSE-DS 총점에 대해 사회활동의 효과가 유의하였다. 마찬가지로 Stroop 색깔읽기, 범주유창성 검사와 단축형 K-BNT 점수에서도 사회활동의 효과가 유의하였다. 또한 EVLT 재인, SRFT 지연회상, Stroop 글자읽기, 그리고 TMT 시행 A에서 사회활동과 교육수준의 상호작용 효과가 유의한 것으로 나타났다. 이러한 결과는 노년기 활발한 사회활동이 여러 인지기능 영역에 긍정적인 영향을 미치며, 특히 교육경험이 적은 노인들의 인지기능에 더 보호적인 역할을 함을 시사한다. 따라서 성공적 노화를 위해 노인들의 사회활동 참여를 활성화시키는 제도적인 노력의 필요성을 함의한다.

keywords
cognitive reserve, cognitive aging, older adults, neurocognitive disorder, education, 인지비축, 인지노화, 노인, 신경인지장애, 교육수준

Abstract

It has been suggested that socially active lifestyle might play a protective role against neurocognitive disorders and cognitive aging by contributing to cognitive reserve. The purpose of this study is to investigate the effects of social activity on cognitive functions in older adults, including processing speed, episodic memory, language and executive function, and the moderating effects of education in the relationship between social activity and cognitive functions. The social activities questionnaire and neuropsychological tests were conducted to 146 normal older adults(age M=72.33, SD=6.46) who participated in “Korean Social Life, Health and Aging Project: KSHAP.” Based on this data the effect of social activity on the cognitive performance and the moderating effect of education levels were analyzed using hierarchical multiple regression. The result showed a significant effect of social activity on the total score of MMSE-DS, which is a measurement of overall cognitive function. Also the effects of social activity were significant in color reading of Stroop, Category Fluency, and K-BNT scores. The interaction effect of education level and social activity was also significant in recognition score of Elderly Verbal Learning Test, delayed recall score of Simple Rey Figure Test, word reading of Stroop, and part A of Modified Trail Making Test. These results suggest that social activity slows the age-associated decline in cognitive functions, and serves as a protective factors on the cognition decline in old age, particularly in individuals with low education level and thus more vulnerability to cognitive impairment. Therefore institutional efforts should be made to facilitate the social activity participation of older adults for successful aging.

keywords
cognitive reserve, cognitive aging, older adults, neurocognitive disorder, education, 인지비축, 인지노화, 노인, 신경인지장애, 교육수준

참고문헌

1.

강연욱, 장승민, 나덕렬 (2012). 서울신경심리검사 2 판 (SNSB-II). 인천: 휴브알엔씨.

2.

강연욱, 진주희, 나덕렬, 이정희, 박재설 (2000).통제 단어 연상 검사(Controlled Oral WordAssociation Test)의 노인 규준 연구. 한국심리학회지: 임상, 19(2), 385-392.

3.

김기웅, 김명희, 김봉조, 김정란, 김태희, 문석우, 박준혁, 유승호, 윤종철, 이동우, 이석범, 이정재, 이준영, 추일한, 주진형, 한창수 (2012). 치매진단도구의 표준화. 분당서울대학병원 보건복지부 저출산고령사회정책실 노인정책과의 위탁사업 보고서, 47.

4.

김영범, 이승훈 (2008). 한국 노인의 사회활동과 주관적 안녕감: 서울 및 춘천 노인을대상으로. 한국노년학, 28(1), 1-18.

5.

김은영 (2014). 노년기 보상적 두뇌 가소성: 인지 노화의 보상 가설과 재활 방안에 대한개관 연구. 한국심리학회지: 일반, 33(4),853-876.

6.

김호영 (2015). 노년기 사회적 삶과 인지기능.한국심리학회지: 일반, 34(1), 225-254.

7.

김홍근, 김용숙, 김태유 (2011). 한국 노인의연령, 교육수준, 성별이 인지기능 측정치들에 미치는 효과. 한국심리학회지: 임상,30(3), 681-701.

8.

박미선, 최진영 (2003). 한국 노인을 위해 수정된 Trail Making Test(TMT)의 규준 연구. 한국심리학회지: 임상, 22(1), 247-259.

9.

박태진 (2004). 노화의 인지신경기전. 한국심리학회지: 실험, 16, 317-336.

10.

보건복지부 (2014). 2013 보건복지백서, 보건복지부.

11.

성혜영, 조희선 (2006). 연구논문: Rowe와 Kahn의 구성요소를 활용한 성공적 노화 모델.한국노년학, 26(1), 105-123.

12.

이동영, 이강욱, 이정희, 김기웅, 주진형, 윤종철, 김성윤, 우성일, 우종인 (2002). Mini-Mental State Examination의 한국 노인 정상규준 연구. 신경정신의학, 41(3), 508-525.

13.

이지은, 최진영, 김명진, 김호영 (2006). 노인용언어 학습 검사(Elderly Verbal Learning Test)의 개발 및 표준화 연구. 한국심리학회지:일반, 25(1), 141-173.

14.

이현주, 강상경 (2011). 노년기 인지기능의 성별 및 연령 차이. 정신보건과 사회사업,37, 255-278.

15.

조맹제, 김기웅, 김명희, 김문두, 김봉조, 김신겸, 김정란, 문석우, 박명화, 박준혁, 배재남, 송준아, 우종인, 유승호, 윤종철, 이남진, 이동영, 이동우, 이석범, 이정재, 이준영, 이창욱, 장성만, 주진형, 홍귀령 (2008).치매 노인 유병률 조사. 보건복지가족부 연구보고서, 서울: 서울대학교 병원.

16.

전해숙 (2013). 노인 인지문제 개선 예측요인에 대한 탐색적 연구. 보건사회연구,33(2), 461-488.

17.

최진영 (2006). 노인 기억장애 검사 실시 요강.서울: 학지사.

18.

통계청 (2010). 년 장래인구 및 가계추계결과.서울: 통계청.

19.

한지원, 김태희, 주진형, 박준혁, 김정란, 유승호, 문석우, 추일한, 이동우, 윤종철, 도연자, 이석범, 김문두, 김기웅 (2010). 치매선별용 간이정신상태검사(Mini-Mental StateExamination for Dementia Screening; MMSEDS)와 단축형 MMSE-DS (SMMSE-DS)의 한국 노인 정상규준 연구. 노인정신의학,14, 27-37.

20.

황종남, 권순만 (2009). 중·고령자의 사회활동참여와 인지기능과의 관계. 한국노년학,29(3), 971-986.

21.

Anstey, K., & Christensen, H. (2000). Education, activity, health, blood pressure and apolipoprotein E as predictors of cognitive change in old age: a review. Gerontology, 46(3), 163-177.

22.

Barnes, L. L., De Leon, C. M., Wilson, R. S., Bienias, J. L., & Evans, D. A. (2004). Social resources and cognitive decline in a population of older African Americans and whites. Neurology, 63(12), 2322-2326.

23.

Bassuk, S. S., Glass, T. A., & Berkman, L. F. (1999). Social disengagement and incident cognitive decline in community-dwelling elderly persons. Annals of Internal Medicine, 131(3), 165-173.

24.

Bennett, D. A., Wilson, R. S., Schneider, J. A., Evans, D. A., De Leon, C. M., Arnold, S. E., Barnes, L. L., & Bienias, J. L. (2003). Education modifies the relation of AD pathology to level of cognitive function in older persons. Neurology, 60(12), 1909-1915.

25.

Carlson, M. C., Erickson, K. I., Kramer, A. F., Voss, M. W., Bolea, N., Mielke, M., McGill, S., Rebok, G. W., Seeman, T., & Fried, L. P. (2009). Evidence for neurocognitive plasticity in at-risk older adults: the experience corps program. The Journals of Gerontology Series A: Biological Sciences and Medical Sciences, glp117.4

26.

Cohen, J., Cohen, P., West, S. G., & Aiken, L. S. (2003). Applied multiple correlation/regression analysis for the behavioral sciences. UK: Taylor & Francis.

27.

Crooks, V. C., Lubben, J., Petitti, D. B., Little, D., & Chiu, V. (2008). Social network, cognitive function, and dementia incidence among elderly women. American Journal of Public Health, 98(7), 1221-1227.

28.

Cummings, J. L., & Cole, G. (2002). Alzheimer disease. Jama, 287(18), 2335-2338.

29.

Dannefer, D.(2003), Cumulative Advantage/Disadvantage and the Life Course: Cross-Fertilizing Age and Social Science Theory, The Journal of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Science, 58(6) s327-s330.

30.

Daviglus, M. L., Bell, C. C., Berrettini, W., Bowen, P. E., Connolly, E. S., Cox, N. J., Dunbar-Jacob, J. M., Granieri, E. C., Hunt, G., McGarry, K., Patel, D., Potosky, A. L., Sanders-Bush, E., Silberberg, D., & Trevisan, M. (2010). National Institutes of Health State-of-the-Science Conference statement: preventing Alzheimer disease and cognitive decline. Annals of Internal Medicine, 153(3), 176-181.

31.

Ertel, K. A., Glymour, M. M., & Berkman, L. F. (2008). Effects of social integration on preserving memory function in a nationally representative US elderly population. American Journal of Public Health, 98(7), 1215.

32.

Evans, D. A., Beckett, L. A., Albert, M. S., Hebert, L. E., Scherr, P. A., Funkenstein, H. H., & Taylor, J. O. (1993). Level of education and change in cognitive function in a community population of older persons. Annals of Epidemiology, 3(1), 71-77.

33.

Folstein, M. F., Folstein, S. E., & McHugh, P. R. (1975). “Mini-mental state”: a practical method for grading the cognitive state of patients for the clinician. Journal of Psychiatric Research, 12(3), 189-198.

34.

Fratiglioni, L., Paillard-Borg, S., & Winblad, B. (2004). An active and socially integrated lifestyle in late life might protect against dementia. The Lancet Neurology, 3(6), 343-353.

35.

Glei, D. A., Landau, D. A., Goldman, N., Chuang, Y. L., Rodriguez, G., & Weinstein, M. (2005). Part-icipating in social activities helps preserve cognitive function: an analysis of a longitudinal, population-based study of the elderly. International Journal of Epidemiology, 34(4), 864-871.

36.

Hu, Y., Lei, X., Smith, J. P., & Zhao, Y. (2012). Effects of social activities on cognitive functions: Evidence from CHARLS. In National Research Council (Ed). Aging in Asia: Findings from New and Emerging Data Initiatives (pp. 279-305). Washington DC: The National Academies Press.

37.

Hultsch, D. F., Hammer, M., & Small, B. J. (1993). Age differences in cognitive performance in later life: Relationships to self-reported health and activity life style. Journal of Gerontology, 48(1), P1-P11.

38.

Ihle, A., Oris, M., Fagot, D., Baeriswyl, M., Guichard, E., & Kliegel, M. (2015). The association of leisure activities in middle adulthood with cognitive performance in old age: The moderating role of educational level. Gerontology, 61(6), 543-550.

39.

James, B. D., Wilson, R. S., Barnes, L. L., & Bennett, D. A. (2011). Late-life social activity and cognitive decline in old age. Journal of the International Neuropsychological Society, 17(06), 998-1005.

40.

Lee, J. M., Lee, W. J., Kim, H. C., Choi, W., Lee, J., Sung, K., Chu, S., Park, Y., & Youm, Y. (2014). The Korean social life, health and aging project-health examination cohort. Epidemiology and Health, 36.

41.

Lövdén, M., Ghisletta, P., & Lindenberger, U. (2005). Social participation attenuates decline in perceptual speed in old and very old age. Psychology and Aging, 20(3), 423-434.

42.

Lupien, S. J., Schwartz, G., Ng, Y. K., Fiocco, A., Wan, N., Pruessner, J. C., Meaney M. J., & Nair, N. V. (2005). The Douglas Hospital longitudinal study of normal and pathological aging: summary of findings. Journal of Psychiatry and Neuroscience, 30(5), 328.

43.

Maier, H., & Klumb, P. L. (2005). Social participation and survival at older ages: is the effect driven by activity content or context?. European Journal of Ageing, 2(1), 31-39.

44.

Merton, R. K. (1988). The Matthew effect in science, II: Cumulative advantage and the symbolism of intellectual property. Isis, 606-623.

45.

Ngandu, T., Lehtisalo, J., Solomon, A., Levälahti, E., Ahtiluoto, S., Antikainen, R., Bäckman, L., Hänninen, T., Jula, A., Laatikainen, T., Mangialasche, F., Paajanen, T., Pajala, S., Peltonen, M., Rauramaa, R., Stigsdotter-Neely, A., Strandberg, T., Tuomilehto, J., & Soininen, H., Kivipelto, M., (2015). A 2 year multidomain intervention of diet, exercise, cognitive training, and vascular risk monitoring versus control to prevent cognitive decline in at-risk elderly people (FINGER): a randomised controlled trial. The Lancet, 385(9984), 2255-2263.

46.

Park, D. C., Lodi-Smith, J., Drew, L., Haber, S., Hebrank, A., Bischof, G. N., & Aamodt, W. (2014). The impact of sustained engagement on cognitive function in older adults the synapse project. Psychological Science, 25(1), 103-112.

47.

Rowe, J. W., & Kahn, R. L. (1997). Successful aging. The Gerontologist, 37(4), 433-440.

48.

Salthouse, T. A. (2004). What and when of cognitive aging. Current Directions in Psychological Science, 13(4), 140-144.

49.

Seeman, T. E., Berkman, L. F., Blazer, D., & Rowe, J. W. (1994). Social ties and support and neuroendocrine function: the MacArthur studies of successful aging. Annals of Behavioral Medicine, 16(2), 95-106.

50.

Seeman, T. E., Lusignolo, T. M., Albert, M., & Berkman, L. (2001). Social relationships, social support, and patterns of cognitive aging in healthy, high-functioning older adults: MacArthur studies of successful aging. Health Psychology, 20(4), 243.

51.

Small, B. J., Dixon, R. A., McArdle, J. J., & Grimm, K. J. (2012). Do changes in lifestyle engagement moderate cognitive decline in normal aging? Evidence from the Victoria Longitudinal Study. Neuropsychology, 26(2), 144.

52.

Storandt, M., Botwinick, J., Danziger, W. L., Berg, L., & Hughes, C. P. (1984). Psychometric differentiation of mild senile dementia of the Alzheimer type. Archives of Neurology, 41(5), 497.

53.

Stern, Y. (2002). What is cognitive reserve? Theory and research application of the reserve concept. Journal of the International Neuropsychological Society, 8(3), 448-460.

54.

Stern, Y. (2003). The concept of cognitive reserve: a catalyst for research. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 25(5), 589-593.

55.

Stern, Y. (2012). Cognitive reserve in ageing and Alzheimer's disease. The Lancet Neurology, 11(11), 1006-1012.

56.

Van Hooren, S. A. H., Valentijn, A. M., Bosma, H., Ponds, R. W. H. M., Van Boxtel, M. P. J., & Jolles, J. (2007). Cognitive functioning in healthy older adults aged 64–81: a cohort study into the effects of age, sex, and education. Aging, Neuropsychology, and Cognition, 14(1), 40-54.

57.

Wang, H-X., Karp, A., Winblad, B., & Fratiglioni, L. (2002). Late-life engagement in social and leisure activities is associated with a decreased risk of dementia: A longitudinal study from the Kungsholmen Project. American Journal of Epidemiology, 155, 1081-1087.

58.

Wilson, R. S., Hebert, L. E., Scherr, P. A., Barnes, L. L., De Leon, C. M., & Evans, D. A. (2009). Educational attainment and cognitive decline in old age. Neurology, 72(5), 460-465.

59.

Zunzunegui, M. V., Alvarado, B. E., Del Ser, T., & Otero, A. (2003). Social networks, social integration, and social engagement determine cognitive decline in community-dwelling Spanish older adults. The Journals of Gerontology Series B: Psychological Sciences and Social Sciences, 58(2), S93-S100.

한국심리학회지: 일반