본 연구는 공공도서관의 인터넷을 기반으로 한 e-서비스에 대한 품질평가 요인과 이용자 만족도의 관계를 고찰하는데 목적이 있다. 이를 위해 기존의 평가모델들을 기반으로 수립된 ‘e-서비스 품질평가 모델’을 이용하여 서울지역 A 공공도서관의 인터넷서비스 이용자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 데이터를 탐색적 요인분석과 다중회귀분석 처리한 결과 서비스배려, 정보접근성, 유형성이 e-서비스 품질평가의 세 가지 요인으로 나타났으며 이용자 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아울러 이용자 만족도는 이용자의 충성도와 통계적으로 유의한 양의 상관관계가 있음이 입증되었다.
The objective of this study is to identify key dimensions of e-service quality and explore their relations to user satisfaction at public libraries. This research used a modified e-service quality model and surveyed Internet service users for measuring and assessing Internet users' service satisfaction at 'A' public library in Seoul region. Using an exploratory factor analysis, the study identified three factors, named Service Affect, Information Access, and Tangibles as key dimensions for public library e-service quality. Also it was found that users' satisfaction was strongly positively correlated to their intention to refer others to the service.
(2007) 대학도서관의 서비스 품질이 이용자 만족도와 충성도에 미치는 영향에 관한 연구,
(2005) 공공도서관의 서비스품질이 이용자만족도와 충성도에 미치는 영향,
(2006) 이용자와 직원이 인식하는 도서관의 서비스품질과 만족도, 충성도,
(2003) SERVQUAL과 SER- VPERF를 이용한 대학도서관 서비스품질 평가에 관한 연구,
(2005) 미국 공공도서관의 인터넷 서비스 품질 평가에 관한 연구,
(2005) 도서관의 정보서비스 품질평가 연구에 관한 고찰,
(2007) 디지털도서관의 e-서비스품질 평가에 관한 연구,
(1998) Explaining User Satisfaction with Aca- demic Libraries: Strategic Implications,
(2001) Measuring Service Quality in the Networked Environ- ment: Approaches and Consideration,
(1998) Mea- suring Electronic Service in Public Li- braries: Issues and Recommendations,
(2002) Score Norms for Impro- ving Library Service Quality: A Lib- QUAL+ study,
(2001) User's Hierarchical Pers- pectives on Library Service Quality: a LibQUAL+Study,
(1992) Journal of Marketing,
(2002) An Action Plan for Outcomes Assessment in Your Library, Chicago, IL: American Library Association
(2005) E- service Quality in Libraries: Exploring Its Features and Dimensions,
(2000) WebQual: A Web Site Quality Instrument, Worcester Polytechnic Institute
(2003) Improving Library User's Perceived Quality, Satisfaction and Loyalty: An Integrated Measurement and Mana- gement System,
(2000) Mea- suring Service Quality at Yale Uni- versity's Libraries,
(2005) E-S-QUAL: a Multiple-Item Scle for Assessing Electronic Service Quality,
A Multiple-item Scale for Measuring Con- sumer Perceptions of Service Quality Journal of Retailing,
A Conceptual Model of Service Quality and Its Implications for Future Research Journal of Mar- keting,
Caution in the Use of Diffe- rence Scores in Consumer Research Journal of Consumer Research,
Expectations as a Com- parison Standard in Measuring Service Quality An Assessment of a Reasse- ssment Journal of Marketing,
A division of Macmillan, Free Press Inc.
(2002) Service Quality in Multichannel Services Employing Virtual Channels,