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  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

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  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

공공도서관의 e-서비스 품질평가와 이용자 만족도에 관한 연구

A Study of e-Service Quality and User Satisfaction in Public Libraries

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2007, v.41 no.4, pp.315-329
장윤금 (숙명여자대학교)

초록

본 연구는 공공도서관의 인터넷을 기반으로 한 e-서비스에 대한 품질평가 요인과 이용자 만족도의 관계를 고찰하는데 목적이 있다. 이를 위해 기존의 평가모델들을 기반으로 수립된 ‘e-서비스 품질평가 모델’을 이용하여 서울지역 A 공공도서관의 인터넷서비스 이용자를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 데이터를 탐색적 요인분석과 다중회귀분석 처리한 결과 서비스배려, 정보접근성, 유형성이 e-서비스 품질평가의 세 가지 요인으로 나타났으며 이용자 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 아울러 이용자 만족도는 이용자의 충성도와 통계적으로 유의한 양의 상관관계가 있음이 입증되었다.

keywords
e-service, Service Quality, User Satisfaction, Public Library, e-서비스, 서비스 품질평가, 이용자 만족도, 공공도서관

Abstract

The objective of this study is to identify key dimensions of e-service quality and explore their relations to user satisfaction at public libraries. This research used a modified e-service quality model and surveyed Internet service users for measuring and assessing Internet users' service satisfaction at 'A' public library in Seoul region. Using an exploratory factor analysis, the study identified three factors, named Service Affect, Information Access, and Tangibles as key dimensions for public library e-service quality. Also it was found that users' satisfaction was strongly positively correlated to their intention to refer others to the service.

keywords
e-service, Service Quality, User Satisfaction, Public Library, e-서비스, 서비스 품질평가, 이용자 만족도, 공공도서관

참고문헌

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