바로가기메뉴

본문 바로가기 주메뉴 바로가기

ACOMS+ 및 학술지 리포지터리 설명회

  • 한국과학기술정보연구원(KISTI) 서울분원 대회의실(별관 3층)
  • 2024년 07월 03일(수) 13:30
 

logo

  • P-ISSN1225-598X
  • E-ISSN2982-6292

BSC를 이용한 학술정보 유통기관의 성과지표 개발 및 중요도 분석

The Development of Performance Indicators for the Institution of Information Transfer Based on BSC and the Analysis of Their Importance

한국문헌정보학회지 / Journal of the Korean Society for Library and Information Science, (P)1225-598X; (E)2982-6292
2007, v.41 no.4, pp.273-294
곽승진 (충남대학교)
최재황 (경북대학교)
김환민 (한국과학기술원)

초록

본 연구의 목적은 BSC을 이용한 학술정보 유통기관의 성과지표를 개발하고 전문가를 대상으로 성과지표별 중요도를 분석하는 것이다. 성과지표에 대한 국내외 사례연구를 바탕으로 4개의 관점을 추출한 후 각 관점별로 핵심성공요인과 핵심성과지표를 추출하였다. 개발된 성과지표 모형은 정보자원관점, 정보서비스관점, 이용자관점, 경제적관점의 4개 영역으로 구분되고 핵심성공요인은 12항목, 핵심성과지표는 31항목으로 구성하였다. 성과지표별 중요도 분석을 위해 대학, 연구기관 등의 전문가를 대상으로 설문조사를 실시하였으며 분석방법으로 계층화분석법(AHP)을 사용하였다. 개발된 성과지표의 4가지 관점별 중요도를 분석한 결과 이용자관점, 정보서비스관점, 정보자원관점, 경제적관점 순으로 중요도가 높은 것으로 분석되었다.

keywords
성과지표, 균형성과표, 학술정보 유통, 계층화분석법, 중요도분석, Performance Indicators, BSC, Balanced Scorecard, AHP, Analytic Hierarch Process, Scholarly Communication

Abstract

The purpose of this study is to focus on developing the performance indicators for the distribution of scholarly information based on BSC and to analyze the importance of the performance indicators against the specialists. From the case studies on performance indicators both at home and abroad four viewpoints(information resource, information service, user, and economy) were derived. In addition, the core success factors(CSF) and key performance indicators(KPI) were extracted from the viewpoints. Four viewpoints are composed of 12 CSF items and 31 KPI items. In order to analyze the weight of the performance indicators, questions were thrown to the specialists in universities and research institutes. For the method of analysis, analytic hierarchy process(AHP) was adopted. As a result, the analysis showed that the user viewpoint, information service viewpoint, information resource viewpoint and economic viewpoint are in the order of their importance.

keywords
성과지표, 균형성과표, 학술정보 유통, 계층화분석법, 중요도분석, Performance Indicators, BSC, Balanced Scorecard, AHP, Analytic Hierarch Process, Scholarly Communication

참고문헌

1.

(2006) 공공기관 평가에서 균형성과표(BSC) 도입에 관한 연구: 행정자치부의 혁신시스템 사례를 중심으로,

2.

(2005) BSC를 이용한 PBLIS의 성과측정에 관한 연구,

3.

(2005) 공공부문의 정보화사업평가를 위한 BSC 기업연구 ,

4.

(2006) BSC에 의한 농촌마을 그린투어리즘 성과지표 개발에 관한 연구,

5.

(2006) 공공부문 BSC(Balanced ScoreCard) 적용사례분석: 부천시의 사례를 중심으로,

6.

(2007) AHP를 이용한 CRM 성공요인의 우선순위 분석 - 부산지역 특급호텔을 중심으로,

7.

(2006) 계층화분석(AHP)을 이용한 2005 경기방문의 해 사업평가,

8.

(2001) 도서관 성과평가를 위한 국제표준 ISO 11620의 적용에 관한 연구,

9.

(2006) 대학도서관의 BSC 적용에 관한 연구,

10.

(2007) 전문가 그룹별 AHP 기법을 활용한 폐기물매립지 입지선정인자의 가중치 분석,

11.

(2005) 도서관의 BSC 적용을 위한 지표개발-고객관점을 중심으로 ,

12.

(2006) 하천복원사업 평가기준의 과제,

13.

(2006) 정부출연연구기관의 기관평가지표체계의 성찰: BSC모형을 중심으로 한 탐색적 시도,

14.

(2006) AHP를 이용한 상업지구 재개발요소의 상대적 중요도 평가에 관한 연구 - 서울시 재래시장을 중심으로,

15.

(2007) 디지털도서관 서비스의 성과지표 측정 및 적용,

16.

(2006) 2006년도 사업성과 평가 계획, [서울]: 동정보원

17.

(2006) 2006년도 주요성과지표(KPI)별 평가방법 개선(안). , [서울]: 동정보원

18.

(2006) 학술연구정보서비스(RISS)가 연구성과에 미치는 기여도 평가 및 핵심지표 개발, [서울]: 동정보원

19.

(2004) Balanced Scorecard,

20.

(2001) Putting Strategy First in Performance Management, ICMA Best Practices

21.

(1998) ISO 11620 Information and Documentation- Library Performance Indicators,

22.

(2003) ISO 11620 Information and Documentation- Library Performance Indicators,

23.

(2006) ISO 2789 Information and Documentation- International Library Statistics,

24.

(2007) ISO/DIS(draft international standard) 11620 Information and Documentation-Library Performance Indicators,

25.

(2003) ISO/TR 20983 Information and Documentation- Performance Indicators for Electronic Library Services,

26.

Kaplan, R. S. , (2003) Strategy Maps, Harvard Business Press

27.

Kaplan, R. S, (1996) Using the Balanced Scorecard as a Strategic Management System,

28.

Kaplan, (1993) Putting the Balanced Scorecard to Work,

29.

Kaplan, (1992) The Balanced Scorecard-Measures That Drive Performance,

30.

Niven, P, (2003) Balanced Scorecard Step-by- Step for Government and Nonprofit Agencies, John Wiley & Sons

31.

Nuut. Anu, (2006) Evaluation of Library Per- formance Current Developments in Estonia,

32.

Olve, Roy , (1999) Performance Divers, John Wiley & Sons

33.

Poll, Roswitha, (2007) Benchmarking with Quality Indicators; National Projects,

34.

Poll, Roswitha. 2006a, (2006a) Standardized Measures in the Changing Information Envi- ronment,

35.

Poll, (2006b) Impact Measures for Libraries and Information Services,

36.

Poll, Roswitha, (August14th-18th2005) Measuring the Impact of New Library Services,

37.

Poll, Roswitha, (2002) Managing Service Qu- ality with the Balanced Scorecard,

38.

Don, (1990) Performance Measures for Academic Libraries Encyclopedia of Library and Information Science,

39.

(1977) A Scaling Method for Priorities in Hierarchical Process Journal of Mathematical Psychology,

40.

(1990) How to Make a Decision Euro- pean Journal of Operational Research,

41.

University of Virginia Library,, ([cited2007) Balanced Sco- recard at UVa Library,

한국문헌정보학회지