본 연구의 목적은 중학교 『역사』 교과서에 포함된 공통 탐구 과제를 분석하고, 사서교사의 교육정보서비스에 주는 시사점을 알아보는 것이다. 16종의 중학교 『역사』 교과서에 포함된 세계사 영역의 탐구 과제를 조사한 결과 84개의 공통 탐구 과제가 발견되었다. 이를 탐구 절차에 해당하는 정보활용과정을 기준으로 분석한 결과, 대부분의 탐구 과제는 학생들이 개별적으로 교과서에 수록된 사진 자료와 도서(읽기) 자료를 조사한 후에 그 결과를 말하기 형태로 표현하도록 구성되어 있는 것으로 나타났다. 이러한 특징을 중학교 『도서관과 정보생활』 교육과정에서 지도하는 정보활용과정과 비교하면, 1단계(정보과제 정하기와 정보 요구 파악하기)와 3단계(정보 종합과 표현)의 정보 표현하기를 충족하는 것이다. 따라서 사서교사가 역사 교사의 수업 부담을 줄여주고, 역사 수업에서 학생들의 탐구 활동을 촉진하는데 기여하기 위해서는 정보 해석과 분석하기, 정보 종합 및 조직하기 그리고 정보 활동 평가하기에 대한 교육정보서비스를 제공할 수 있다.
The purpose of this study is to analyze common inquiry tasks of middle school history textbooks and find out it’s implications on teacher librarians’ educational information services. There are 84 common inquiry tasks according to examinations of inquiry tasks related to world history in 18 kinds of middle school history textbooks. Results of the analysis show that almost all of common inquiry tasks of world history make middle school students who should resolve them research the pictures and reading materials included in the textbooks individually and verbalize under the information literacy process. Compared with information literacy process of the 「Library and Information Skills」 for middle schools, the First step of task definition and figuring out information needs and the Third step of representation of information are being implemented. For this reason, teacher librarian could reduce history studies teachers’ burden of running the class and promote students’ inquiry activities by teaching skills of information analysis and interpretation, synthesis and organization and evaluation of their information literacy process and results.
This study investigates how high school students with low academic achievement seek and use information. Participants were seven US students in an American Literature and Composition course of the 11th grade Remedial Education Program who completed a class project that required comprehensive information seeking and use. Data were collected through comprehensive observation and individual interviews with each student, the teacher, and two library media specialists. Additionally, we gathered and analyzed the instructions the teacher and the two library media specialists provided and all documents each student produced to complete the class project. The process of data analysis was supported by QSR NVivo. The findings of the study implied that students experienced cognitive and affective challenges for their information seeking and use required for the tasks and suggested that technological and individual conferencing would motivate the students to continue their information seeking and use. We then conclude the study with some important implications that can be used as a basis for designing information literacy instructions for students with low academic achievement.
본 연구에서는 도서관의 디지털화 수준을 평가하기 위한 항목을 개발하고자 하였으며, 이를 위해 디지털도서관 관련 문헌을 분석하고, 전문가 자문 및 의견수렴과정을 거쳐, 최종적으로 13가지 차원의 비교축을 도출하였다. 이는 수서, 장서(물리적․온라인컬렉션), 분류목록, 대출반납, 참고서비스, 이용자서비스, 도서관프로그램서비스, 공간서비스, SNS서비스, 도서관의 조직 및 직원, 장비제공서비스, 차세대서비스, ‘우리 도서관의 디지털화 수준의 디지털화 수준’ 등이다. 1차적으로 도출된 디지털화수준 평가항목에 대해 현장사서들의 검증과정을 거치기 위해 설문조사를 수행했으며, 전체적으로 보았을 때 전통적 평가항목의 적절성에 대한 평균은 3.82이고 디지털 평가항목의 적절성에 대한 평균은 4.08로 나타났다. 따라서 도서관의 디지털화 수준을 평가하기 위해 본 연구에서 제안한 평가 항목들은 상당히 적절하다고 할 수 있다.
This study was conducted to develop items for evaluating the level of the digitization of libraries. For this purpose, it analyzed the literature related to the digital library, underwent a convergence process of 10 experts, and finally derived an axis of 13 different dimensions comparing the digitization of libraries. The axis is composed of acquisitions, collections (physical and online collections), classification and cataloging, circulation service, reference, user service, SNS service, the library’s organization and staff, device providing service, next-generation service, and status of our library. This study conducted a survey of librarians to secure the validation of the primarily derived evaluation items regarding libraries’ digitization. As a result, the average rating of the traditional evaluation items was 3.82, and the average rating of the digital evaluation items was 4.08. Therefore, it can be said that the results of this research to evaluate the digitized level of libraries have a certain degree of validity.
이 연구는 이용자의 안전과 도서관의 재난대비를 비롯한 위기관리와 관련한 최근의 사회적 관심을 반영하는 한편, 공공도서관에서 발생할 수 있는 사고에 대하여 도서관 업무현장에서 참고할 수 있도록 구체적인 안전관리 매뉴얼을 제시하였다. 제시된 안전관리 매뉴얼은 ‘안전관리 계획의 수립’, ‘위기별 안전관리’, ‘정보자원 복구’, ‘안전관리 점검 체크리스트’의 4가지 영역과 각각의 영역별 세부 위기별 안전관리 요소로 구성하였다. 이를 통해 개별 공공도서관 현장에서 자관의 상황에 맞추어 안전관리계획의 수립과 직원교육에 활용할 수 있도록 하였다.
The study, on the one hand, reflects the recent social interest in crisis management including user safety and library disaster preparation, and, on the other hand, presents a detailed safety management manual that is a reference for library work sites concerning accidents that may occur in public libraries. The proposed safety management manual consists of safety management elements for the four areas of ‘safety management planning’, ‘safety management for each crisis type’, ‘information resource restoration’, and ‘safety management checklist’, as well as their detailed sub-categories. This allows each public library site to use the manual to establish safety management plans according to their situation and educate their employees.
문헌분류체계에서 복합주제의 전개를 위해서는 복수의 구분기준 혹은 특성(characteristics)을 적용해야 한다. 복합주제의 세분전개를 위해 채택된 복수의 특성들은 세분의 매 단계에서 하나씩 순차적으로 전개된다. 복합주제를 세분 전개하는 과정에서 복수의 구분기준을 적용하는 순서를 인용순(citation order)이라 한다. 주제를 세분하는 과정에 적용되는 구분기준의 전개순서인 인용순이 구체적이고 일관성을 가져야 문헌분류체계의 일관성과 논리성을 확보할 수 있다. 특히 열거식 분류체계의 경우에는 복합주제의 표현을 위한 인용순의 결정이 분류체계의 구성과 체계성에 큰 영향을 미친다. 인용순 및 그 적용과 관련된 분류이론상의 기본 원칙들은 실제 분류체계 구축과정에서 실용적인 이유로 완벽히 적용되기 어렵다. 이에 본고는 분류체계의 구축과정에서 적용되고 있는 인용순 관련 분류이론과 선행연구를 개괄해보고, 인용순 실제 적용상의 제반 사항을 고찰하였다.
For the effective classification of complex subjects, a library classification scheme should adopt multiple division principles (or facets). Each of the multiple principles adopted for the division of complex subjects is sequentially applied at each stage of division. The order of application of these multiple principles during the process of division of complex subjects is called citation order. In order for a classification scheme to be consistent and logical, the citation order of division principles applied to classify complex subjects should be concrete and consistent. Especially, in case of enumerative classification system, decisions on citation order to represent complex subjects significantly affect the structure and organization of the classification system. There are basic principles and theoretical canons of the classification theory on the citation order and its application, but they cannot be applied solidly in the process of classification system development for practical reasons. Therefore, this paper first reviews previous works on classification theories regarding citation order, then explores the conditions and circumstances for the application of citation order.
본 연구는 관련 선행연구를 통해 J교육대학교를 중심으로 도출된 문제점 인식을 기반으로 교육대학교 표준 기록관리기준표 설계를 위하여 단위업무와 기록물철 매핑을 수행하였다. 이를 위해 우선 문헌연구를 통해 대학의 기록물분류체계를 파악하였으며, 앞서 연구된 내용과 더불어 지방자치단체 기록관리기준표 표준안을 중심으로 교육대학교를 위한 기록관리기준표의 단위과제 항목을 도출해보았다. 그리고 이를 기반으로 추후 2017년 교육대학교의 정부기능분류체계에 적용될 표준 기록관리기준표의 개발과 효율적인 운영방안을 모색하고자 한다.
This study aims to develop the records management standard table of the college of education through mapping transaction and records folder based on identifying the problems of the college of education. For these purpose, the study analyzed the records classification system of the all college of education. And then, drew out the business transaction items for records management standard table of the college of education based on the records management standard table of the local governments. Consequently, based on analysis, this study developed the records management standard table and suggested efficient management plan to apply Business Reference Model(BRM) to the college of education in 2017.
이 연구는 장애인 본인 및 가족, 관련자 등 장애 관련 다양한 이용자들이 실질적으로 필요로 하는 장애관련 정보를 파악과 함께 정보유형에 따른 이용자들의 인식을 비교분석하여 체계적이고 효과적인 이용자 맞춤형 정보제공을 위한 기초자료를 마련하는데 있다. 이를 위해 문헌조사와 장애인, 장애인보호자, 장애기관 종사자, 장애인 연구자 등을 대상으로 설문조사를 병행하였다. 분석결과, 장애인 및 장애 관련자들의 주요정보원은 일반포털 사이트이며, 중요 정보유형은 구인구직정보, 이동편의(교통)정보, 의료기관 정보 등이다. 또한 장애인이 비장애인에 비해 정보의 중요성이 낮고 자료의 획득도 어렵게 느끼고 있었으며, 장애유형에 따라서 중요 정보유형 및 획득의 용이성이 차이가 나타났다.
This study aims to bound the preliminary material for the disabled to provide personalized information systematically and effectively. In order to carry out this study, reference research and survey are conducted the disabled, protector, professional, researcher and teacher. The result, disabled and the persons involved in primary source of disability was a portal site. Critical information types were job board, mobile access to (traffic) information on the information, and medical institutions and so on. Also, Able-bodied compared to the importance of information for disabled people was low and acquisition of data feel it is hard and availability of critical information types, depending on the types of disability and acquisition the difference appeared.
과학기술의 지식화 매체로서 가장 대표적인 것이 학술지라 할 수 있다. 그런데, 대부분의 정보가 문자 위주로 서비스되고 있어서, 연구자들이 검색 결과를 하나하나 확인해야 하기 때문에 연구 내용 파악에 많은 시간이 소요된다. 학술정보의 경우도 시각화한다면 원하는 정보를 보다 직관적이고 효과적으로 찾을 수 있을 것이다. 본 논문에서는 학술지 모델과 논문기사 모델을 제시하고, 각 정보 항목에 적합한 시각화 방법을 활용해서 시각화를 수행하였고, LOD(Linked Open Data) 인터링킹(Inter-linking)을 통해서 태그클라우드 상의 단어의 의미를 해설해주는 서비스도 개발 하였다.
The academic journal is an important medium carrying newly discovered knowledge in various disciplines. It is desirable to consider visualization of journal and article information in order to make the information more insightful and effective than text-based information. In this study, visualization service platform of journal and article information is developed. TagCloud were included in both Infographics of journal and article. Each word in the TagCloud is inter-linked with DBPedia using Linked Open Data (LOD) technique.
본 연구에서는 국립세종도서관이 ‘정책정보 수집 및 서비스 중심의 국립중앙도서관 지역분관’이라는 기본적 정체성을 정립하고 미래지향적인 중장기 발전방안을 제시하고자 하였다. 정책정보 중심의 특화도서관이라는 정체성을 기반으로 현실적 존재가치를 제고시킬 수 있는 중장기 로드맵(비전과 핵심가치, 전략적 목표 및 기능수행, 핵심 추진과제 및 실행전략, 조직 및 인력구성, 모체기관인 국립중앙도서관과의 정책정보서비스 역할분담, 공동사업 추진 및 교류협력)을 제시함으로써 조직의 안정과 발전, 내적 핵심역량의 강화, 그리고 국가 및 사회에 대한 기여도를 높이는 논거를 제시하는데 목적이 있다.
This study aims at suggesting mid- and long-term development plan (vision, core values, strategic goals and functional performances, major tasks and detailed action plans for each strategy, organizational and human resources management, shared responsibility with the National Library of Korea which is main library in collection and services of policy information, and cooperation and collaborative exchange programs) for the National Library of Korea, Sejong. This study is based on the appropriateness that the library should enhance its visibility through focusing on the role as the specialized library in charge of public policy information services if it wished to ensure the identity of a branch of the National library of Korea for the comprehensive collection, preservation, and nationwide services of public policy information.
본 연구에서는 온라인교육과 역량기반 교육을 중심으로 사서직 계속교육의 국내외 동향을 분석하였다. 현재 국내 사서 계속교육 프로그램의 70% 이상이 온라인교육방식으로 수행되고 있었고, 주로 온라인 코스웨어 형태의 표준화된 콘텐츠가 동영상으로 제작되어 반복 활용되고 있는 것으로 파악되었다. 반면, 미국과 호주에서는 주로 웨비나 등 쌍방향 커뮤니케이션이 가능한 이러닝 방식을 사용하여 도서관 안팎의 최신 이슈를 다양한 교육강좌로 구성한 비표준화된 콘텐츠가 활용되고 있었다. 또한 최근 주목할 동향으로 미국, 영국, 호주 등 해외에서 전문직 역량기준에 기반하여 계속교육을 제공하려는 시도들이 파악되었다. 따라서 국내에서도 기 개발된 사서직 역량기준들을 계속교육에 접목시킴으로써 체계적인 교육프로그램을 운영할 것이 요청된다. 본 연구에서 분석한 해외 모범사례들은 향후 국내 온라인 계속교육 프로그램을 현장의 계속교육 수요와 요구에 부응하며 현장사서들의 역량을 강화시키는 방향으로 개선하는데 기초자료로 활용될 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to examine the current development of continuing professional education for librarians with particular foci on online learning and professional competencies. It analyzed the current online training programs at the National Library of Korea along with on-site programs in order to identify their strengths and weaknesses. It also examined best practices of online continuing education abroad where more diverse and interactive delivery methods, such as webinars and webcasts, are used to inform latest and practical topics in the field. It found online training programs are not complementing but playing major roles in continuing professional education. The study also examined the current trends that library continuing educational institutions are applying core competencies schemes to continuing education programs in order to systemize their programs and to strengthen individual librarians’ professional competencies.
본 연구는 시민들이 일상생활에서 마주하는 문제들을 그 탐색행위의 특성에 기반하여 범주화함으로써 시민들의 정보문제 해결에 실질적인 도움이 되는 정보 서비스를 탐색하기 위하여 실시되었다. 우선, 심층면담을 통해 시민들이 일상생활에서 직면한 문제에 대한 핵심 키워드를 추출하였다. 추출된 키워드는 정보탐색행위의 특성에 따라 6가지 문제 영역(취미, 법률, 시사, 교육, 건강, 경제)으로 범주화하였으며, 범주화 결과의 타당성을 위해 설문을 통해 각 범주의 선호 정보원의 차이에 대하여 통계 분석을 실시하였다. 그 결과, 문제 영역 간에 선호 정보원의 차이가 검증되었으며, 이를 통해 취미, 법률, 시사, 교육, 건강, 경제로 구분한 6가지 문제 영역 구분이 어느 정도 타당성을 가지고 있는 것으로 나타났다. 본 연구는 이러한 결과를 기반으로 기존의 주제별 정보 서비스에 대한 재검토 필요성을 제기하며, 문제 중심 정보 서비스로의 전환 가능성을 논의하였다.
In this study, we develop a categorization of citizens’ information problems in their everyday life based on the characteristics in their information seeking behavior for developing information services which support to solve the problems practically. First of all, we extracted keywords related to their faced everyday life problems from the scripts of open-ended interviews with citizens who had diverse characteristics. The keywords were categorized into 6 groups, such as hobby/recreation, legal problems, current affairs, education, health, and economic matters, based on the characteristics in related information seeking behaviors. Then the 6-group categorization was tested statistically with questionnaire survey data based on their prefered information sources. Through the statistical test, the 6-group categorization has proved being valid. Based on the results, we suggested to reconsider the current information services in public libraries, and discussed a possibility to shift the services to problem-based information services.
본 연구는 이용자 중심의 도서관장애인서비스 품질요인을 실증적으로 고찰하고자 하였다. 품질요인의 실증적인 고찰을 위해 기존 도서관서비스의 품질 측정도구와 장애인서비스 기준 및 지침을 분석하여 총 9개의 품질요인을 도출하였으며, 이 요인을 활용하여 설문조사와 사례의 질적 평가가 이루어졌다. 조사 결과, 공공도서관 장애인서비스에서 가장 핵심적이며, 또한 상대적으로 취약한 품질요인은 시설, 장서, 직원 등 기본적인 도서관 자원의 영역으로 나타났다. 또한 도서관장애인서비스 우수사례를 분석한 결과 독서문화프로그램과 정보서비스 품질요인에 강조를 두고 있음이 조사되었다.
This study intends to review the quality factors of library service for the disabled using user-centered approach. For the empirical review of quality factors, Nine quality factors were drawn after analyzing the current library service quality factors and the standards of library service for the disabled. Using these factors, The survey for identifying importance of factors and the qualitative evaluation of service cases were performed in this study. As a result of this survey, the most critical but relatively weak quality factors were facility, collection and staff factors. And the qualitative evaluation results of service cases indicated that the reading culture program and the information service factors were critical.
에볼라 바이러스(Ebola virus disease)와 같은 전염병들은 사회적으로 큰 이슈가 되어 언론의 관심을 받으며 동시에 많은 연구의 대상이 되기도 한다. 이에 따라 국내외로 전염병과 관련된 텍스트 마이닝 연구가 활발하게 진행되고 있으나, 텍스트 마이닝 기법을 사용하여 상이한 특성을 가진 매체 간 주제를 분석한 연구는 아직까지 진행되지 않고 있다. 따라서 본 연구에서는 전염병 중 하나인 에볼라를 키워드로 하여 사회적 특성을 지닌 뉴스 기사와 바이오 분야의 전문적 특성을 지닌 연구 논문 간의 주제 분석을 진행하였다. 텍스트 분석에는 매체별 문헌 데이터로부터 다양한 토픽들을 추출하기 위해 토픽모델링 기법을 적용하였고, 매체 간의 구체적인 내용 분석을 위해 중요 개체를 선정하고 이를 중심으로 동시출현 단어 네트워크 분석을 수행하였다. 또한 각 매체별로 등장하는 주제를 시각적으로 표현하기 위해 토픽맵을 구축하였다. 분석 결과, 두 매체에서 다루는 주제의 차이점과 공통점을 발견할 수 있었으며 동시 출현 주제의 시계열 분석을 통해 매체 간 특성의 차이를 찾을 수 있었다. 본 연구를 통해 상이한 특성을 지닌 매체들의 주제와 개체들을 함께 제시하고, 매체 간의 공통점과 차이점을 보여줌으로써 매체별 정보 생산자들이 연구 및 현상 분석을 진행하는 데 있어 관점의 다양성을 제공할 수 있을 것이다.
Infectious diseases such as Ebola virus disease become a social issue and draw public attention to be a major topic on news or research. As a result, there have been a lot of studies on infectious diseases using text-mining techniques. However, there is no research on content analysis of two media channels that have distinct characteristics. Accordingly, in this study, we conduct topic analysis between news (representing a social perspective) and academic research paper (representing perspectives of bio-professionals). As text-mining techniques, topic modeling is applied to extract various topics according to the materials, and the word co-occurrence map based on selected bio entities is used to compare the perspectives of the materials specifically. For network analysis, topic map is built by using Gephi. Aforementioned approaches uncovered the difference of topics between two materials and the characteristics of the two materials. In terms of the word co-occurrence map, however, most of entities are shared in both materials. These results indicate that there are differences and commonalties between social and academic materials.
본 논문에서는 지지벡터기계(Support Vector Machines, SVM) 기반의 기계 학습 모듈을 활용하여 특정 문장 내에서의 두 개체 간의 관계를 자동으로 식별하고 분류하는 바이오 분야 관계 추출 시스템을 제안한다. 제안된 시스템의 특징은 개체를 포함하고 있는 문장 내에서 풍부한 언어 자질을 추출하여 학습에 활용함으로써 그 성능을 극대화할 수 있는 다양한 기능들을 포함하고 있다는 점이다. 제안된 시스템의 성능 측정을 위해서 전 세계적으로 많이 활용되고 있는 바이오 분야 관계 추출 표준 컬렉션 3가지를 활용하여 심층적인 실험을 수행한 결과 모든 컬렉션에서 높은 성능을 획득하여 그 우수성을 입증하였다. 결론적으로, 본 논문에서 수행한 바이오 분야 관계 추출에 대한 광범위하고 심층적인 실험 연구가 향후 기계학습 기반의 바이오 분야 텍스트 분석 연구에 많은 시사점을 제공할 것으로 보인다.
This paper introduces a relation extraction system that can be used in identifying and classifying semantic relations between biomedical entities in scientific texts using machine learning methods such as Support Vector Machines (SVM). The suggested system includes many useful functions capable of extracting various linguistic features from sentences having a pair of biomedical entities and applying them into training relation extraction models for maximizing their performance. Three globally representative collections in biomedical domains were used in the experiments which demonstrate its superiority in various biomedical domains. As a result, it is most likely that the intensive experimental study conducted in this paper will provide meaningful foundations for research on bio-text analysis based on machine learning.